Mehmet Nuri BİNGÖL
Köşe Yazarı
Mehmet Nuri BİNGÖL
 

Mehmet Nuri Bingöl’le Mülakat

<div style="font-weight: 700; margin: 5px; padding: 0px; font-size: 20px; font-family: Roboto, sans-serif; width: 640px; height: auto; float: left;">Nizip Sosyal Bilimler Lisesi Yayın Organı &ldquo;Araf&rdquo; ekibi</div> <div style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; clear: both; color: rgb(0, 0, 0);">&nbsp;</div> <div style="margin: 10px 5px 0px; padding: 0px; width: 640px; color: rgb(106, 106, 104); font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 18px;"> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>SOSYAL BİLİM&rsquo;CİLERİN &ldquo;SİZE G&Ouml;RE&rdquo; SORGULAMASININ &ldquo;BİZE G&Ouml;RE&rdquo; CEVAPLARI&hellip;</em></strong></p> <p><strong><em>Nizip Sosyal Bilimler Lisesi Yayın Organı &ldquo;Araf&rdquo; ekibinin M. Nuri Bing&ouml;l&rsquo;le m&uuml;lakatı</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>&ldquo;Sizi yazmaya y&ouml;nelten nedir?&rdquo;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Yazma yaşım olduk&ccedil;a k&uuml;&ccedil;&uuml;k. 14 ya da on beş.&nbsp; İlkokuldan beri devamlı ve kitap se&ccedil;meden &ndash; en b&uuml;y&uuml;k hatam bu belki de- okuma faaliyetim, bu şekilde kendini ifade etti sanırım. Zaten, lise mezuniyetime kadar &ndash;doğru d&uuml;r&uuml;st- Birecik dışına &ccedil;ıkmamıştım. 14 yaşımda bazı edebiyat dergi ve gazetelerin edebiyat ekleriyle tanışınca yazma iştiyakım a&ccedil;ığa &ccedil;ıktı denebilir. İstanbul Edebiyat T&uuml;rkoloji B&ouml;l&uuml;m&uuml;n&uuml; kazanınca da orada g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;m yazma teknikleri de bu arzumu arttırmıştır belki de&hellip; Mezuniyetten sonra ulusal &ouml;l&ccedil;ekli bir gazetede 6 ay &ccedil;alışmam bu uğraşımı arttırdı diyebilirim. Sonraki &ouml;ğretmenlik hayatımdaki kimi vatan toprağında &ccedil;ektiğim gurbet ve yalnızlık da hik&acirc;ye t&uuml;r&uuml;ndeki denemelerimi &ccedil;oğalttı diyebilirim.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazarken hangi konularda yazıyorsunuz ve konularınızı nasıl se&ccedil;iyorsunuz, konu se&ccedil;iminiz tesad&uuml;fi mi? Hayatta karşılaştığınız olaylar konu se&ccedil;iminde ne kadar etkili oluyor?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L- Sanat hadisesini ne estetikten, ne de insandan; dolayısıyla insanın organize şekli olan cemiyet hayatından koparamazsınız. Hocam Mehmet Kaplan&rsquo;a bir hik&acirc;yemi okumuştum. Hik&acirc;ye biraz romantizm kokuyor, biraz da toplum hayatına pek kesif bakıyordu. Ayrıca ele alınan vaka da &uuml;lkemizle ilgili değildi; hadise Polonya&rsquo;daki h&uuml;rriyet hareketlerini &ouml;zg&uuml;nl&uuml;k i&ccedil;inde vermeye &ccedil;alışıyordu. Ben hik&acirc;yeyi okurken, Hoca Osmanlıca bir metni latin harflerine aktarıyor; arada bir de g&ouml;zl&uuml;ğ&uuml;n&uuml;n &uuml;zerinden bakıyordu. Kısaca diyebilirim ki konularım sadece ne romantik, ne de kupkuru bir realizme sahip bence. Toplum hayatını da &ldquo;kişi&rdquo;nin realitesi olduğunda ele alıyorum ancak.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>Şunu merak ediyoruz. Mehmet Kaplan&nbsp; hocanız Hikayenizi beğendi mi?</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Pek değil&hellip; &Uuml;slub ve &ouml;zg&uuml;nl&uuml;ğ&uuml; takdirle beraber, &ldquo;Buradaki hadisede biz yokuz Nuri&rdquo; dedi; &ldquo;ayrıca toprağımızın kokusunu veren bir realizm de bulunmuyor. Tarık Buğra&rsquo;nın ilk romanı bu hik&acirc;ye gibi &uuml;lke dışını anlatıyor, İtalya&rsquo;da ge&ccedil;iyordu h&acirc;diseler. Adı Siyah Kehribar&rsquo;dı; bilirsin.&nbsp; Sana dediğim ve yaptığım tenkidin aynısını yaptım ona da&hellip; Beş yıl sonra K&uuml;&ccedil;&uuml;k Ağa&rsquo;yı; o şaheser romanı yazdı. Senin de bu vatanın realitesini anlatan ve Stendhal&rsquo;ın Kızıl ve Kara&rsquo;sı gibi bir roman yazmanı ne &ccedil;ok isterdim.&rdquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>Kimsenin okumayacağını bilseniz yine de yazar mıydınız?</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: İşin ger&ccedil;eği, asla yazmazdım. Ş&ouml;yle bir hayat ger&ccedil;eği var. &ldquo;Bir sanat&ccedil;ı kendi eserlerine m&uuml;ştak seyircilerin olmasını ister.&rdquo; O seyirciler &ndash;ya da okuyucu- olmadan, yazmanın ne manası kalır ki&hellip; Meselenin vicdani tatmin boyutunu unutmuyorum ama o boyut bile yazdıklarınızı okuyan kişilerin varlığıyla alakalıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazarken kurguyu &ouml;nceden mi belirlersiniz yoksa akışa mı bırakırsınız?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Taslak olmadan d&uuml;zenli bir eser ortaya &ccedil;ıkaramazsınız elbet. Yazarken, insanın i&ccedil;inde birikenler tabii ki kimi vakit serazat hislerle iradenizi dinlemeyebiliyor. Hik&acirc;ye daha &ouml;zl&uuml; bir &ccedil;alışma. Tıpkı şiirde olduğu gibi, hik&acirc;yeyi telif ederken de kelimeleri se&ccedil;iyor, ses ahengine dikkat edici elemelerden ge&ccedil;iriyor, hik&acirc;yenin b&uuml;t&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;ne tam m&acirc;nasıyla hakim olduğunuzdan daha eleyici olabiliyorsunuz. Kısa s&uuml;rede ortaya &ccedil;ıktığı i&ccedil;in de neşir noktasından da doyuma ulaşıyorsunuz. Roman &ouml;yle mi halbuki lk kitaplaşan romanımı, meslek meşgalesi ve kimi dış tesirlerden dolayı, ancak on yılda tamamlayıp, &uuml;&ccedil; yılda neşrini sağlayabildim. Demek ki planlama ve redakte yazarı daha &ccedil;ok meşgul ediyor.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Sizce herkes yazabilir mi? Yazmak sadece bir yetenek işi midir? Sonradan kazanılamaz mı?</em></strong>&rdquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L-Bu soruya tek c&uuml;mleyle cevap vereceğim. Her insan konuşabilir ama dediklerini yazıya d&ouml;kebilecek bir cehti g&ouml;sterebilir mi?</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazmak isteyen ancak yazmaya nasıl ve nereden başlaması gerektiğini bilmeyenler i&ccedil;in tavsiyeleriniz nelerdir?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: &Ouml;nce okuyunuz. &ldquo;Y&uuml;zeysel&rdquo; okumadan ziyade, &ldquo;tahlilci-&ccedil;&ouml;z&uuml;mlemeci&rdquo; bakışla okumalar, bence &ldquo;kişisel&rdquo; gelişim a&ccedil;ısından da gereklidir. K&uuml;lliyat bırakmış zatları takip etmek ve eserlerine bir b&uuml;t&uuml;n olarak bakmak zaruridir. Mesela Yahya Kemal&rsquo;in b&uuml;t&uuml;n eserlerinden mana &ccedil;ıkarmak dururken, filan şiirindeki bir mısrayla, onun hakkında karar vermek, en azından insafsızlıktır; m&uuml;nevver kişilere yakışmaz bu bakış. İnsan dolmadan boşalamaz. Edebiyat dergi ve ekleri takip edip yaşayan yazarlarla tanışmak; eserlerine muttali olmak &ouml;nemli&hellip;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazma rit&uuml;elinizden bahseder misiniz? &Ouml;rneğin hangi ortamda, hangi materyallerle, hangi m&uuml;zikle nasıl bir mek&acirc;nsal bağlamda yazmayı tercih edersiniz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Sessiz bir &ldquo;ortam&rdquo; gerekli en en &ouml;nce.&nbsp; Yazacağınız konu ile alakalı iyi bir araştırma yapmadan yazmaya başlamak, yemek tarifini bilmeden mutfağa girip, kollarımızı &ldquo;&ccedil;emremeye&rdquo; benzer. M&uuml;ziği &ouml;nemsemem. Mekanın s&uuml;kuneti ehemmiyetli elbette.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazmak sizin i&ccedil;in hayat boyu s&uuml;recek bir ser&uuml;ven mi yoksa yazmayı bırakmayı d&uuml;ş&uuml;nd&uuml;ğ&uuml;n&uuml;z bir zaman var mı?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: İnsanın diğer varlıklardan ayıran en m&uuml;him hususiyeti d&uuml;ş&uuml;nmesidir. Bir yazar, eğer ger&ccedil;ekten yazar ise, devamlı d&uuml;ş&uuml;nmelidir. Zaten d&uuml;ş&uuml;nen bir kalem erbabının, bunu t&uuml;rl&uuml; bi&ccedil;imlerle sayfalara d&ouml;k&uuml;p neşretmemesi m&uuml;mk&uuml;n değildir.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Okumakla yazmak arasında nasıl bir ilişki kuruyorsunuz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Bunun cevabını, birinci sorunun cevabında belirttim zaten. &Ouml;zellikle b&uuml;y&uuml;k yazarların &uuml;slubunu kavramak i&ccedil;in, eserlerinin t&uuml;m&uuml;n&uuml;, yani k&uuml;lliyatlarını okumanız gerekir.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Bir yazar olarak okuduğunuz ve beğendiğiniz yazarlar kimlerdir, En son hangi kitabı okudunuz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Daha &ccedil;ok d&uuml;ş&uuml;nen ve realist yazarları seviyorum. Son okuduğum Kitaplar: &nbsp;Sultan Vahidettin Han (Ahmet ANAPALI) ,İstiklalden İstikbale ( M. Nuri YARDIM), Elif &Ouml;ğretmen ( H&uuml;seyin YILMAZ), Yağmur Kanla Başladı (&Uuml;st&uuml;n İnan&ccedil;) ve İbn-i Haldun Mukaddimesi&hellip;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Hayat hik&acirc;yenizi t&uuml;rl&uuml; r&ouml;portajlarınızdan &ouml;ğrenebilsek de, bir de sizin ağzınızdan dinleyebilir miyiz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Kronolojik hayat hik&acirc;yemi, sadece bir başlangı&ccedil; ve muhayyel bir bitiş noktasından ibaret g&ouml;r&uuml;yorum. Bu mesele i&ccedil;in, Şanlıurfa&nbsp; Birecik&rsquo;liyim&nbsp; ve Edebiyat &ouml;ğretmeniyim demekle yetineceğim. Bence,&nbsp; sanat ve edebiyatla uğraşan birinin asıl hayatını edebiyat ve d&uuml;ş&uuml;nce &acirc;lemi teşkil etmelidir. O zaviyeden bakınca, asıl hayatımı 14. yaşımdan itibaren başlatıyorum. İlk şiirimi o yaşımda yayımladım; bu alışkanlık hikaye sahasındaki &ccedil;alışmalarıma basamak oldu. Ardından bir &ldquo;ulusal&rdquo; gazetenin a&ccedil;tığı hikaye yarışmasında 2. olunca cesaretim arttı. Daha sonra &ndash;&ouml;zellikle- hikaye &ccedil;alışmalarım s&uuml;rd&uuml;. O devirde yazdıkların &ccedil;oğuna hik&acirc;ye denemesi diye baktığımdan hemen hemen hepsini koruyamadım. İstanbul Edebiyat Fak&uuml;ltesi&rsquo;ni kazanınca bu &ccedil;alışmalarım daha fazla m&acirc;na buldu. Tefrika edilen kimi roman &ccedil;alışmalarım da bu devreye rastlar. İstanbul Gen&ccedil;lik Teşkilatı b&uuml;nyesinde &ccedil;ıkarılan K&ouml;pr&uuml; dergisinin iki yıl g&ouml;n&uuml;ll&uuml; edit&ouml;rl&uuml;ğ&uuml;n&uuml; yaptım.&nbsp; Mezuniyetten sonra 6 ay &ccedil;alıştığım &ldquo;ulusal&rdquo; &ouml;l&ccedil;ekli bir gazetenin edebiyat servisindeydim; Elif k&uuml;lt&uuml;r-edebiyat ilavesi &uuml;zerinde &ccedil;alıştım en fazla. Neşredilen romanım S&uuml;rg&uuml;ndeki &Ccedil;e&ccedil;enya ile Nur &Uuml;stad biyografisi, Anadolu&rsquo;daki Edebiyat &ouml;ğretmenliği yıllarını &ndash;ancak- ihtiva etmiştir. Kimi yıllıklar ve derleme eserlere iktibas edilen yazıları saymıyorum.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Elinizde herhangi bir &ccedil;alışma var mı?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: İlk başta &ouml;ğretmenlik mesleğimle uğraşıyorum. Sonra da kimi &ccedil;alışmalarla&hellip; Bunların ikisini bir yayınevinin g&ouml;r&uuml;ş&uuml;ne sundum. Biri 21 hikayeden oluşuyor ve t&uuml;m&uuml; de 15 Temmuz direnişinin ruhunu aksettiriyor. Bir nehir roman sıralamasının iki &ccedil;alışması da elimde ama&hellip; 1980&#39;lerde&rsquo;ortaya konan Afgan kahramanlığı karşısında bozguna uğramış Sovyetlere karşı direnen inanan insanların asıl d&uuml;şmanı ihtilafı ve &ccedil;arelerini sunuyor epizotlarında. T&uuml;rkiye&rsquo;yi sarsan darbelerin ardındaki zihniyetleri sembollerle aktarmaya &ccedil;alışıyorum. &Ouml;b&uuml;r&uuml;yse &ccedil;eşitli T&uuml;rk boylarının G&uuml;ney Sibirya&rsquo;daki s&uuml;rg&uuml;n hayatından Afgan dağlarına can atışları, &ouml;nceki roman kahramanlarından Murad Beg&rsquo;in bakışıyla naklediliyor. Devamı ise&hellip; O da bende kalsın.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Sorularımıza cevap verdiğiniz i&ccedil;in teşekk&uuml;r ederiz efendim.&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L- Asıl ben teşekk&uuml;r ederim. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; sizin gibi gen&ccedil;lerin edebiyat d&uuml;nyasına alaka g&ouml;stermelerine şahit olmak beni nihayetsiz sevindirdi ve gelecek adına &ccedil;ok &uuml;mitlendirdi. Hele sizlerin, son 10 yıl i&ccedil;inde a&ccedil;ılan Sosyal Bilimler Lisesi &ouml;ğrencileri olmanız, T&uuml;rkiye&rsquo;nin k&uuml;lt&uuml;rde de &ccedil;ağı yakalamaya hazırlandığını g&ouml;steriyor. Bu intibayı uyandırdığınız i&ccedil;in, asıl ben teşekk&uuml;r etmeliyim size. Demek eğitimci-yazar olarak emeklerimiz boşa gitmeyip, meyveye duruyor. Elhamdulillahi haza min fadli rabbi. ( Bu Rabbimin fadlinden bir l&uuml;tuftur; hamdolsun.)</p> </div>
Ekleme Tarihi: 11 Mayıs 2020 - Pazartesi

Mehmet Nuri Bingöl’le Mülakat

<div style="font-weight: 700; margin: 5px; padding: 0px; font-size: 20px; font-family: Roboto, sans-serif; width: 640px; height: auto; float: left;">Nizip Sosyal Bilimler Lisesi Yayın Organı &ldquo;Araf&rdquo; ekibi</div> <div style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; clear: both; color: rgb(0, 0, 0);">&nbsp;</div> <div style="margin: 10px 5px 0px; padding: 0px; width: 640px; color: rgb(106, 106, 104); font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 18px;"> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>SOSYAL BİLİM&rsquo;CİLERİN &ldquo;SİZE G&Ouml;RE&rdquo; SORGULAMASININ &ldquo;BİZE G&Ouml;RE&rdquo; CEVAPLARI&hellip;</em></strong></p> <p><strong><em>Nizip Sosyal Bilimler Lisesi Yayın Organı &ldquo;Araf&rdquo; ekibinin M. Nuri Bing&ouml;l&rsquo;le m&uuml;lakatı</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>&ldquo;Sizi yazmaya y&ouml;nelten nedir?&rdquo;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Yazma yaşım olduk&ccedil;a k&uuml;&ccedil;&uuml;k. 14 ya da on beş.&nbsp; İlkokuldan beri devamlı ve kitap se&ccedil;meden &ndash; en b&uuml;y&uuml;k hatam bu belki de- okuma faaliyetim, bu şekilde kendini ifade etti sanırım. Zaten, lise mezuniyetime kadar &ndash;doğru d&uuml;r&uuml;st- Birecik dışına &ccedil;ıkmamıştım. 14 yaşımda bazı edebiyat dergi ve gazetelerin edebiyat ekleriyle tanışınca yazma iştiyakım a&ccedil;ığa &ccedil;ıktı denebilir. İstanbul Edebiyat T&uuml;rkoloji B&ouml;l&uuml;m&uuml;n&uuml; kazanınca da orada g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;m yazma teknikleri de bu arzumu arttırmıştır belki de&hellip; Mezuniyetten sonra ulusal &ouml;l&ccedil;ekli bir gazetede 6 ay &ccedil;alışmam bu uğraşımı arttırdı diyebilirim. Sonraki &ouml;ğretmenlik hayatımdaki kimi vatan toprağında &ccedil;ektiğim gurbet ve yalnızlık da hik&acirc;ye t&uuml;r&uuml;ndeki denemelerimi &ccedil;oğalttı diyebilirim.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazarken hangi konularda yazıyorsunuz ve konularınızı nasıl se&ccedil;iyorsunuz, konu se&ccedil;iminiz tesad&uuml;fi mi? Hayatta karşılaştığınız olaylar konu se&ccedil;iminde ne kadar etkili oluyor?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L- Sanat hadisesini ne estetikten, ne de insandan; dolayısıyla insanın organize şekli olan cemiyet hayatından koparamazsınız. Hocam Mehmet Kaplan&rsquo;a bir hik&acirc;yemi okumuştum. Hik&acirc;ye biraz romantizm kokuyor, biraz da toplum hayatına pek kesif bakıyordu. Ayrıca ele alınan vaka da &uuml;lkemizle ilgili değildi; hadise Polonya&rsquo;daki h&uuml;rriyet hareketlerini &ouml;zg&uuml;nl&uuml;k i&ccedil;inde vermeye &ccedil;alışıyordu. Ben hik&acirc;yeyi okurken, Hoca Osmanlıca bir metni latin harflerine aktarıyor; arada bir de g&ouml;zl&uuml;ğ&uuml;n&uuml;n &uuml;zerinden bakıyordu. Kısaca diyebilirim ki konularım sadece ne romantik, ne de kupkuru bir realizme sahip bence. Toplum hayatını da &ldquo;kişi&rdquo;nin realitesi olduğunda ele alıyorum ancak.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>Şunu merak ediyoruz. Mehmet Kaplan&nbsp; hocanız Hikayenizi beğendi mi?</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Pek değil&hellip; &Uuml;slub ve &ouml;zg&uuml;nl&uuml;ğ&uuml; takdirle beraber, &ldquo;Buradaki hadisede biz yokuz Nuri&rdquo; dedi; &ldquo;ayrıca toprağımızın kokusunu veren bir realizm de bulunmuyor. Tarık Buğra&rsquo;nın ilk romanı bu hik&acirc;ye gibi &uuml;lke dışını anlatıyor, İtalya&rsquo;da ge&ccedil;iyordu h&acirc;diseler. Adı Siyah Kehribar&rsquo;dı; bilirsin.&nbsp; Sana dediğim ve yaptığım tenkidin aynısını yaptım ona da&hellip; Beş yıl sonra K&uuml;&ccedil;&uuml;k Ağa&rsquo;yı; o şaheser romanı yazdı. Senin de bu vatanın realitesini anlatan ve Stendhal&rsquo;ın Kızıl ve Kara&rsquo;sı gibi bir roman yazmanı ne &ccedil;ok isterdim.&rdquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>Kimsenin okumayacağını bilseniz yine de yazar mıydınız?</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: İşin ger&ccedil;eği, asla yazmazdım. Ş&ouml;yle bir hayat ger&ccedil;eği var. &ldquo;Bir sanat&ccedil;ı kendi eserlerine m&uuml;ştak seyircilerin olmasını ister.&rdquo; O seyirciler &ndash;ya da okuyucu- olmadan, yazmanın ne manası kalır ki&hellip; Meselenin vicdani tatmin boyutunu unutmuyorum ama o boyut bile yazdıklarınızı okuyan kişilerin varlığıyla alakalıdır.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazarken kurguyu &ouml;nceden mi belirlersiniz yoksa akışa mı bırakırsınız?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Taslak olmadan d&uuml;zenli bir eser ortaya &ccedil;ıkaramazsınız elbet. Yazarken, insanın i&ccedil;inde birikenler tabii ki kimi vakit serazat hislerle iradenizi dinlemeyebiliyor. Hik&acirc;ye daha &ouml;zl&uuml; bir &ccedil;alışma. Tıpkı şiirde olduğu gibi, hik&acirc;yeyi telif ederken de kelimeleri se&ccedil;iyor, ses ahengine dikkat edici elemelerden ge&ccedil;iriyor, hik&acirc;yenin b&uuml;t&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;ne tam m&acirc;nasıyla hakim olduğunuzdan daha eleyici olabiliyorsunuz. Kısa s&uuml;rede ortaya &ccedil;ıktığı i&ccedil;in de neşir noktasından da doyuma ulaşıyorsunuz. Roman &ouml;yle mi halbuki lk kitaplaşan romanımı, meslek meşgalesi ve kimi dış tesirlerden dolayı, ancak on yılda tamamlayıp, &uuml;&ccedil; yılda neşrini sağlayabildim. Demek ki planlama ve redakte yazarı daha &ccedil;ok meşgul ediyor.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Sizce herkes yazabilir mi? Yazmak sadece bir yetenek işi midir? Sonradan kazanılamaz mı?</em></strong>&rdquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L-Bu soruya tek c&uuml;mleyle cevap vereceğim. Her insan konuşabilir ama dediklerini yazıya d&ouml;kebilecek bir cehti g&ouml;sterebilir mi?</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazmak isteyen ancak yazmaya nasıl ve nereden başlaması gerektiğini bilmeyenler i&ccedil;in tavsiyeleriniz nelerdir?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: &Ouml;nce okuyunuz. &ldquo;Y&uuml;zeysel&rdquo; okumadan ziyade, &ldquo;tahlilci-&ccedil;&ouml;z&uuml;mlemeci&rdquo; bakışla okumalar, bence &ldquo;kişisel&rdquo; gelişim a&ccedil;ısından da gereklidir. K&uuml;lliyat bırakmış zatları takip etmek ve eserlerine bir b&uuml;t&uuml;n olarak bakmak zaruridir. Mesela Yahya Kemal&rsquo;in b&uuml;t&uuml;n eserlerinden mana &ccedil;ıkarmak dururken, filan şiirindeki bir mısrayla, onun hakkında karar vermek, en azından insafsızlıktır; m&uuml;nevver kişilere yakışmaz bu bakış. İnsan dolmadan boşalamaz. Edebiyat dergi ve ekleri takip edip yaşayan yazarlarla tanışmak; eserlerine muttali olmak &ouml;nemli&hellip;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazma rit&uuml;elinizden bahseder misiniz? &Ouml;rneğin hangi ortamda, hangi materyallerle, hangi m&uuml;zikle nasıl bir mek&acirc;nsal bağlamda yazmayı tercih edersiniz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Sessiz bir &ldquo;ortam&rdquo; gerekli en en &ouml;nce.&nbsp; Yazacağınız konu ile alakalı iyi bir araştırma yapmadan yazmaya başlamak, yemek tarifini bilmeden mutfağa girip, kollarımızı &ldquo;&ccedil;emremeye&rdquo; benzer. M&uuml;ziği &ouml;nemsemem. Mekanın s&uuml;kuneti ehemmiyetli elbette.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Yazmak sizin i&ccedil;in hayat boyu s&uuml;recek bir ser&uuml;ven mi yoksa yazmayı bırakmayı d&uuml;ş&uuml;nd&uuml;ğ&uuml;n&uuml;z bir zaman var mı?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: İnsanın diğer varlıklardan ayıran en m&uuml;him hususiyeti d&uuml;ş&uuml;nmesidir. Bir yazar, eğer ger&ccedil;ekten yazar ise, devamlı d&uuml;ş&uuml;nmelidir. Zaten d&uuml;ş&uuml;nen bir kalem erbabının, bunu t&uuml;rl&uuml; bi&ccedil;imlerle sayfalara d&ouml;k&uuml;p neşretmemesi m&uuml;mk&uuml;n değildir.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Okumakla yazmak arasında nasıl bir ilişki kuruyorsunuz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Bunun cevabını, birinci sorunun cevabında belirttim zaten. &Ouml;zellikle b&uuml;y&uuml;k yazarların &uuml;slubunu kavramak i&ccedil;in, eserlerinin t&uuml;m&uuml;n&uuml;, yani k&uuml;lliyatlarını okumanız gerekir.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Bir yazar olarak okuduğunuz ve beğendiğiniz yazarlar kimlerdir, En son hangi kitabı okudunuz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Daha &ccedil;ok d&uuml;ş&uuml;nen ve realist yazarları seviyorum. Son okuduğum Kitaplar: &nbsp;Sultan Vahidettin Han (Ahmet ANAPALI) ,İstiklalden İstikbale ( M. Nuri YARDIM), Elif &Ouml;ğretmen ( H&uuml;seyin YILMAZ), Yağmur Kanla Başladı (&Uuml;st&uuml;n İnan&ccedil;) ve İbn-i Haldun Mukaddimesi&hellip;</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Hayat hik&acirc;yenizi t&uuml;rl&uuml; r&ouml;portajlarınızdan &ouml;ğrenebilsek de, bir de sizin ağzınızdan dinleyebilir miyiz?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: Kronolojik hayat hik&acirc;yemi, sadece bir başlangı&ccedil; ve muhayyel bir bitiş noktasından ibaret g&ouml;r&uuml;yorum. Bu mesele i&ccedil;in, Şanlıurfa&nbsp; Birecik&rsquo;liyim&nbsp; ve Edebiyat &ouml;ğretmeniyim demekle yetineceğim. Bence,&nbsp; sanat ve edebiyatla uğraşan birinin asıl hayatını edebiyat ve d&uuml;ş&uuml;nce &acirc;lemi teşkil etmelidir. O zaviyeden bakınca, asıl hayatımı 14. yaşımdan itibaren başlatıyorum. İlk şiirimi o yaşımda yayımladım; bu alışkanlık hikaye sahasındaki &ccedil;alışmalarıma basamak oldu. Ardından bir &ldquo;ulusal&rdquo; gazetenin a&ccedil;tığı hikaye yarışmasında 2. olunca cesaretim arttı. Daha sonra &ndash;&ouml;zellikle- hikaye &ccedil;alışmalarım s&uuml;rd&uuml;. O devirde yazdıkların &ccedil;oğuna hik&acirc;ye denemesi diye baktığımdan hemen hemen hepsini koruyamadım. İstanbul Edebiyat Fak&uuml;ltesi&rsquo;ni kazanınca bu &ccedil;alışmalarım daha fazla m&acirc;na buldu. Tefrika edilen kimi roman &ccedil;alışmalarım da bu devreye rastlar. İstanbul Gen&ccedil;lik Teşkilatı b&uuml;nyesinde &ccedil;ıkarılan K&ouml;pr&uuml; dergisinin iki yıl g&ouml;n&uuml;ll&uuml; edit&ouml;rl&uuml;ğ&uuml;n&uuml; yaptım.&nbsp; Mezuniyetten sonra 6 ay &ccedil;alıştığım &ldquo;ulusal&rdquo; &ouml;l&ccedil;ekli bir gazetenin edebiyat servisindeydim; Elif k&uuml;lt&uuml;r-edebiyat ilavesi &uuml;zerinde &ccedil;alıştım en fazla. Neşredilen romanım S&uuml;rg&uuml;ndeki &Ccedil;e&ccedil;enya ile Nur &Uuml;stad biyografisi, Anadolu&rsquo;daki Edebiyat &ouml;ğretmenliği yıllarını &ndash;ancak- ihtiva etmiştir. Kimi yıllıklar ve derleme eserlere iktibas edilen yazıları saymıyorum.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Elinizde herhangi bir &ccedil;alışma var mı?&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L: İlk başta &ouml;ğretmenlik mesleğimle uğraşıyorum. Sonra da kimi &ccedil;alışmalarla&hellip; Bunların ikisini bir yayınevinin g&ouml;r&uuml;ş&uuml;ne sundum. Biri 21 hikayeden oluşuyor ve t&uuml;m&uuml; de 15 Temmuz direnişinin ruhunu aksettiriyor. Bir nehir roman sıralamasının iki &ccedil;alışması da elimde ama&hellip; 1980&#39;lerde&rsquo;ortaya konan Afgan kahramanlığı karşısında bozguna uğramış Sovyetlere karşı direnen inanan insanların asıl d&uuml;şmanı ihtilafı ve &ccedil;arelerini sunuyor epizotlarında. T&uuml;rkiye&rsquo;yi sarsan darbelerin ardındaki zihniyetleri sembollerle aktarmaya &ccedil;alışıyorum. &Ouml;b&uuml;r&uuml;yse &ccedil;eşitli T&uuml;rk boylarının G&uuml;ney Sibirya&rsquo;daki s&uuml;rg&uuml;n hayatından Afgan dağlarına can atışları, &ouml;nceki roman kahramanlarından Murad Beg&rsquo;in bakışıyla naklediliyor. Devamı ise&hellip; O da bende kalsın.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong><em>&ldquo;Sorularımıza cevap verdiğiniz i&ccedil;in teşekk&uuml;r ederiz efendim.&rdquo;</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>BİNG&Ouml;L- Asıl ben teşekk&uuml;r ederim. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; sizin gibi gen&ccedil;lerin edebiyat d&uuml;nyasına alaka g&ouml;stermelerine şahit olmak beni nihayetsiz sevindirdi ve gelecek adına &ccedil;ok &uuml;mitlendirdi. Hele sizlerin, son 10 yıl i&ccedil;inde a&ccedil;ılan Sosyal Bilimler Lisesi &ouml;ğrencileri olmanız, T&uuml;rkiye&rsquo;nin k&uuml;lt&uuml;rde de &ccedil;ağı yakalamaya hazırlandığını g&ouml;steriyor. Bu intibayı uyandırdığınız i&ccedil;in, asıl ben teşekk&uuml;r etmeliyim size. Demek eğitimci-yazar olarak emeklerimiz boşa gitmeyip, meyveye duruyor. Elhamdulillahi haza min fadli rabbi. ( Bu Rabbimin fadlinden bir l&uuml;tuftur; hamdolsun.)</p> </div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.