Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

BAKIŞ AÇISI 3

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Bir G&ouml;r&uuml;ş</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> &Uuml;lkemizde dahil islam coğrafyasında Kur&rsquo;an tek olmasına rağmen her gurubun/cemaatin/tarikatın ayrı ayrı amel ettiği kitabı, islam uygulaması olurmu? Din kardeşini bırakın kan kardeşine bile sırt d&ouml;nemeyen m&uuml;sl&uuml;man olur mu? 1947 yılında ABD li uzmanları talim terbiye kurulu &uuml;yesi yaptıktan sonra ilk icraatları tarih/t&uuml;rk&ccedil;e vb. m&uuml;fredatı değiştirdi, bu m&uuml;fredatın yetiştirdiği insan, ne &uuml;lkesini, ne bayrağını, ne birbirini, ne de ortak değerlerini seviyor, ne de birbirine saygı duyuyor, umutsuz, mutsuz, saygısız, kendisi dışında ki kişi/d&uuml;ş&uuml;nce/vb hi&ccedil; bir şeye değer vermeyen, değer vermediği i&ccedil;inde değer g&ouml;rmeyen bir toplum olduk, maalesef.&nbsp;<br /> <br /> Bir Analiz</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Tefsir iki kısımdır:&nbsp;&nbsp;<br /> İslam bilim adamlarının ve tefsircilerin bıraktığı kuds&icirc; tefsirler iki kısımdır:&nbsp;<br /> Bir kısmı, ahk&acirc;ma (emir ve yasaklara) dair tefsirlerdir. Bildiğimiz tefsirlerdir ki Kur&#39;an&#39;ın ibaresini (metnini) ve kelime ve c&uuml;mlelerinin manalarını beyan ve izah ve ispat ederler.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Diğer bir kısmı da Kur&#39;an&#39;ın iman&icirc; olan ayetlerinin hikmetlerini ve iman hakikatlerini kuvvetli delillerle tefsir, beyan, ispat ve izah ederler. Bu kısmın pek &ccedil;ok ehemmiyeti var, emsalsiz bir tarzda muannid feylesofları susturan bir manev&icirc; tefsirdir. (1)<br /> Selef-i salih&icirc;nin (&ouml;nceki islam alimleri) bu t&uuml;rl&uuml; tefsirleri &ccedil;oktur. Hususan Gavs-ı A&#39;zam Şah-ı Geylan&icirc;, İmam-ı Gazal&icirc;, Muhyiddin-i Arab&icirc;, İmam-ı Rabban&icirc; gibi değerli insanların eserleri, bu kısım tefsirlerdir. Bilhassa Mevlana Celaleddin-i Rum&icirc; Hazretlerinin Mesnev&icirc;-i Şerif&#39;i de bu tarz bir nevi manev&icirc; tefsirdir.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> İşte Risale-i Nur, bu tarz&nbsp; y&uuml;ksek, m&uuml;mtaz ve m&uuml;stesna bir tefsirlerdendir. (2) &Acirc;yetler, sırasıyla değil; devrin ihtiyacına cevap veren iman&icirc; hakikatleri a&ccedil;ıklayan &acirc;yetler tefsir edilmiştir. (3)</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Eskiden İslamiyete yapılan h&uuml;cumlar taarruzlar daha &ccedil;ok cehaletten geliyordu. Bunların ikna edilmesi ve inkar ettikleri noktaların izah edilmesi kolaydı. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; onlar iman esaslarına h&uuml;cum etmedikleri i&ccedil;in ayet ve hadislerle sorularına cevap alabiliyorlardı.<br /> Şimdi İslamiyete h&uuml;cum ilimden, fenden ve felsefeden geliyor, islamiyetin esaslarına h&uuml;cum ediyorlar, tevhide inanmıyorlar, peygamberlere inanmıyorlar, kitaplara inanmıyorlar. Dolayısıyla bunların ikna edilmesi eski meal ve tefsir bilgileri ile m&uuml;mk&uuml;n değildir. Yani akli mantıki delillerle Kur&rsquo;an&rsquo;ın ayetlerinin tefsir edilmesi gerekir.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Onun i&ccedil;in de bu zamanda kaynak Kur&rsquo;an ve Hadis olmasına karşılık, farklı farklı bir &ccedil;ok hem mealler var hem de tefsirler var. Amma herkes ihtiyacına g&ouml;re bunlardan istifade ediyor. Elbette bu zaman pozitif asrın h&uuml;k&uuml;m s&uuml;rd&uuml;ğ&uuml; pozitivizmci ve bilimcilerin &ouml;nde olduğu bir asırdır.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Dolayısıyla bir şeyin nedeni, ni&ccedil;ini akli ve mantıki delillerle izah ve ispat edilmedik&ccedil;e kabul edilmiyor.&nbsp;<br /> O halde Kur&rsquo;an&rsquo;ın ayetlerinin bu asra bakan tefsirlerine &ccedil;ok ihtiya&ccedil; vardır. Zira Kur&rsquo;an&nbsp; bir okyanustur, tefsirler ve mealler ise o denizden bir katredir, bir damladır. Binaenaleyh bu alanda ne kadar &ccedil;ok tefsir yazılsa veya meal yazılsa azdır.<br /> B&ouml;yle bir d&uuml;ş&uuml;nce ve soruya biz ilk defa muhatap olmuyoruz. Zaman zaman ge&ccedil;mişte karşımıza &ccedil;ıktığı gibi gelecektede karşımıza &ccedil;ıkacaktır.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Ancak şunu kesinlikle belirteyim ki &ldquo;Mucize Elinin Hedefindeki Teknoloji&rdquo; konferansımızda birka&ccedil; yerde belirlediğim gibi; hem dinimiz, hem Peygamberimiz ASV, hem de diğer dinlerin peygamberlerinin hepsi, &uuml;mmetini ahlaklı olmaya ve edebli bir hayat s&uuml;rmeye &ouml;nder oldukları gibi; diğer taraftan da g&ouml;stermiş oldukları mucizelerle, o &uuml;mmetin bu alanda ulaşabilecekleri, teknolojik son hedefi de g&ouml;stermişlerdir. Bu &ouml;yle hi&ccedil; k&uuml;&ccedil;&uuml;k bir hedef de değildir. Nuh Peygamber AS zamanında buharlı gemi kullanılması, teknolojik olarak k&uuml;&ccedil;&uuml;k bir olay değildir.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Ancak biliyoruz ki d&uuml;nya bir imtihan d&uuml;nyasıdır. İnananlar ile inanmayanların m&uuml;cadelesi kıyamete kadar devam edecektir. Bu şekilde Hazreti Ebu Bekir&rsquo;ler RA ile ebu cehiller birbirinden ayrılacaktır. Bunun i&ccedil;in m&uuml;sl&uuml;manların karşısında gayrim&uuml;slim, bir tek millet olarak, bir tek ses olarak m&uuml;cadelelerini devam ettiriyorlar ve ettireceklerdir.<br /> &ldquo;M&uuml;him bir mevkii işgal eden ahmaklardan birisi demiş ki: &ldquo;Biz, Allah Allah diye diye geri kaldık. Avrupa, top t&uuml;fek diye diye ileri gitti.&rdquo;<br /> &ldquo;Cevab&uuml;&rsquo;l-ahmaki&rsquo;s-s&uuml;k&ucirc;t&rdquo; (ahmaka karşı verilecek cevap susmaktır) kaidesince, b&ouml;ylelere karşı cevap s&uuml;k&ucirc;ttur. Fakat bazı ahmakların arkasında bedbaht gafiller bulunduğundan deriz ki:<br /> Ey b&icirc;&ccedil;areler! Bu d&uuml;nya bir misafirhanedir. Her g&uuml;nde otuz bin şahit, cenazeleriyle &ldquo;El-mevt&uuml; hak&quot; (&ouml;l&uuml;m ger&ccedil;ektir) h&uuml;km&uuml;n&uuml; imza ediyorlar ve o davaya şehadet ediyorlar. &Ouml;l&uuml;m&uuml; &ouml;ld&uuml;rebilir misiniz? Bu şahitleri tekzip edebilir misiniz ? Madem edemiyorsunuz; mevt, Allah Allah dedirtir. Sekeratta Allah Allah yerine; hangi topunuz, hangi t&uuml;feğiniz, zul&uuml;mat-ı ebed&icirc;yi (sonsuz karanlığı) o sekerattakinin &ouml;n&uuml;nde ışıklandırır, yeis-i mutlakını &uuml;mit-i mutlaka &ccedil;evirebilir? Madem &ouml;l&uuml;m var, kabre girilecek; bu hayat gidiyor, b&acirc;ki bir hayat geliyor. Bir defa top t&uuml;fek denilse bin defa Allah Allah demek l&acirc;zım gelir.</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> &quot;Allah yolunda olsa; t&uuml;fek de Allah der, top da Allahu ekber diye bağırır, Allah ile iftar eder, imsak eder. &quot; (4)<br /> İnşallah umutluyuz, ve inanıyoruz ki; biz doğru İsl&acirc;miyet&rsquo;i &ouml;ğrenip yaşayışımızla ortaya koyarsak; sair milletler grup grup İsl&acirc;miyeti kabul edeceklerdir (ge&ccedil;mişte olduğu gibi). Onun i&ccedil;in &uuml;mitvarız; şu istikbal inkılabı i&ccedil;inde en y&uuml;ksek g&uuml;r sad&acirc;, İsl&acirc;m&#39;ın sad&acirc;sı olacaktır.(5)&nbsp;<br /> <br /> 25.02.2019<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu&nbsp;<br /> -&mdash;-&mdash;&mdash;&mdash;&mdash;&mdash;<br /> (1) RN-Şualar/409<br /> (2) RN-İş&acirc;r&acirc;t-&uuml;l İ&#39;caz/306<br /> (3) RN-Tarih&ccedil;e-i Hayat/157<br /> (4) RN-Mektubat/497-498</div>
Ekleme Tarihi: 25 Şubat 2019 - Pazartesi

BAKIŞ AÇISI 3

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">Bir G&ouml;r&uuml;ş</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> &Uuml;lkemizde dahil islam coğrafyasında Kur&rsquo;an tek olmasına rağmen her gurubun/cemaatin/tarikatın ayrı ayrı amel ettiği kitabı, islam uygulaması olurmu? Din kardeşini bırakın kan kardeşine bile sırt d&ouml;nemeyen m&uuml;sl&uuml;man olur mu? 1947 yılında ABD li uzmanları talim terbiye kurulu &uuml;yesi yaptıktan sonra ilk icraatları tarih/t&uuml;rk&ccedil;e vb. m&uuml;fredatı değiştirdi, bu m&uuml;fredatın yetiştirdiği insan, ne &uuml;lkesini, ne bayrağını, ne birbirini, ne de ortak değerlerini seviyor, ne de birbirine saygı duyuyor, umutsuz, mutsuz, saygısız, kendisi dışında ki kişi/d&uuml;ş&uuml;nce/vb hi&ccedil; bir şeye değer vermeyen, değer vermediği i&ccedil;inde değer g&ouml;rmeyen bir toplum olduk, maalesef.&nbsp;<br /> <br /> Bir Analiz</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Tefsir iki kısımdır:&nbsp;&nbsp;<br /> İslam bilim adamlarının ve tefsircilerin bıraktığı kuds&icirc; tefsirler iki kısımdır:&nbsp;<br /> Bir kısmı, ahk&acirc;ma (emir ve yasaklara) dair tefsirlerdir. Bildiğimiz tefsirlerdir ki Kur&#39;an&#39;ın ibaresini (metnini) ve kelime ve c&uuml;mlelerinin manalarını beyan ve izah ve ispat ederler.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Diğer bir kısmı da Kur&#39;an&#39;ın iman&icirc; olan ayetlerinin hikmetlerini ve iman hakikatlerini kuvvetli delillerle tefsir, beyan, ispat ve izah ederler. Bu kısmın pek &ccedil;ok ehemmiyeti var, emsalsiz bir tarzda muannid feylesofları susturan bir manev&icirc; tefsirdir. (1)<br /> Selef-i salih&icirc;nin (&ouml;nceki islam alimleri) bu t&uuml;rl&uuml; tefsirleri &ccedil;oktur. Hususan Gavs-ı A&#39;zam Şah-ı Geylan&icirc;, İmam-ı Gazal&icirc;, Muhyiddin-i Arab&icirc;, İmam-ı Rabban&icirc; gibi değerli insanların eserleri, bu kısım tefsirlerdir. Bilhassa Mevlana Celaleddin-i Rum&icirc; Hazretlerinin Mesnev&icirc;-i Şerif&#39;i de bu tarz bir nevi manev&icirc; tefsirdir.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> İşte Risale-i Nur, bu tarz&nbsp; y&uuml;ksek, m&uuml;mtaz ve m&uuml;stesna bir tefsirlerdendir. (2) &Acirc;yetler, sırasıyla değil; devrin ihtiyacına cevap veren iman&icirc; hakikatleri a&ccedil;ıklayan &acirc;yetler tefsir edilmiştir. (3)</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Eskiden İslamiyete yapılan h&uuml;cumlar taarruzlar daha &ccedil;ok cehaletten geliyordu. Bunların ikna edilmesi ve inkar ettikleri noktaların izah edilmesi kolaydı. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; onlar iman esaslarına h&uuml;cum etmedikleri i&ccedil;in ayet ve hadislerle sorularına cevap alabiliyorlardı.<br /> Şimdi İslamiyete h&uuml;cum ilimden, fenden ve felsefeden geliyor, islamiyetin esaslarına h&uuml;cum ediyorlar, tevhide inanmıyorlar, peygamberlere inanmıyorlar, kitaplara inanmıyorlar. Dolayısıyla bunların ikna edilmesi eski meal ve tefsir bilgileri ile m&uuml;mk&uuml;n değildir. Yani akli mantıki delillerle Kur&rsquo;an&rsquo;ın ayetlerinin tefsir edilmesi gerekir.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Onun i&ccedil;in de bu zamanda kaynak Kur&rsquo;an ve Hadis olmasına karşılık, farklı farklı bir &ccedil;ok hem mealler var hem de tefsirler var. Amma herkes ihtiyacına g&ouml;re bunlardan istifade ediyor. Elbette bu zaman pozitif asrın h&uuml;k&uuml;m s&uuml;rd&uuml;ğ&uuml; pozitivizmci ve bilimcilerin &ouml;nde olduğu bir asırdır.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Dolayısıyla bir şeyin nedeni, ni&ccedil;ini akli ve mantıki delillerle izah ve ispat edilmedik&ccedil;e kabul edilmiyor.&nbsp;<br /> O halde Kur&rsquo;an&rsquo;ın ayetlerinin bu asra bakan tefsirlerine &ccedil;ok ihtiya&ccedil; vardır. Zira Kur&rsquo;an&nbsp; bir okyanustur, tefsirler ve mealler ise o denizden bir katredir, bir damladır. Binaenaleyh bu alanda ne kadar &ccedil;ok tefsir yazılsa veya meal yazılsa azdır.<br /> B&ouml;yle bir d&uuml;ş&uuml;nce ve soruya biz ilk defa muhatap olmuyoruz. Zaman zaman ge&ccedil;mişte karşımıza &ccedil;ıktığı gibi gelecektede karşımıza &ccedil;ıkacaktır.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Ancak şunu kesinlikle belirteyim ki &ldquo;Mucize Elinin Hedefindeki Teknoloji&rdquo; konferansımızda birka&ccedil; yerde belirlediğim gibi; hem dinimiz, hem Peygamberimiz ASV, hem de diğer dinlerin peygamberlerinin hepsi, &uuml;mmetini ahlaklı olmaya ve edebli bir hayat s&uuml;rmeye &ouml;nder oldukları gibi; diğer taraftan da g&ouml;stermiş oldukları mucizelerle, o &uuml;mmetin bu alanda ulaşabilecekleri, teknolojik son hedefi de g&ouml;stermişlerdir. Bu &ouml;yle hi&ccedil; k&uuml;&ccedil;&uuml;k bir hedef de değildir. Nuh Peygamber AS zamanında buharlı gemi kullanılması, teknolojik olarak k&uuml;&ccedil;&uuml;k bir olay değildir.&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> Ancak biliyoruz ki d&uuml;nya bir imtihan d&uuml;nyasıdır. İnananlar ile inanmayanların m&uuml;cadelesi kıyamete kadar devam edecektir. Bu şekilde Hazreti Ebu Bekir&rsquo;ler RA ile ebu cehiller birbirinden ayrılacaktır. Bunun i&ccedil;in m&uuml;sl&uuml;manların karşısında gayrim&uuml;slim, bir tek millet olarak, bir tek ses olarak m&uuml;cadelelerini devam ettiriyorlar ve ettireceklerdir.<br /> &ldquo;M&uuml;him bir mevkii işgal eden ahmaklardan birisi demiş ki: &ldquo;Biz, Allah Allah diye diye geri kaldık. Avrupa, top t&uuml;fek diye diye ileri gitti.&rdquo;<br /> &ldquo;Cevab&uuml;&rsquo;l-ahmaki&rsquo;s-s&uuml;k&ucirc;t&rdquo; (ahmaka karşı verilecek cevap susmaktır) kaidesince, b&ouml;ylelere karşı cevap s&uuml;k&ucirc;ttur. Fakat bazı ahmakların arkasında bedbaht gafiller bulunduğundan deriz ki:<br /> Ey b&icirc;&ccedil;areler! Bu d&uuml;nya bir misafirhanedir. Her g&uuml;nde otuz bin şahit, cenazeleriyle &ldquo;El-mevt&uuml; hak&quot; (&ouml;l&uuml;m ger&ccedil;ektir) h&uuml;km&uuml;n&uuml; imza ediyorlar ve o davaya şehadet ediyorlar. &Ouml;l&uuml;m&uuml; &ouml;ld&uuml;rebilir misiniz? Bu şahitleri tekzip edebilir misiniz ? Madem edemiyorsunuz; mevt, Allah Allah dedirtir. Sekeratta Allah Allah yerine; hangi topunuz, hangi t&uuml;feğiniz, zul&uuml;mat-ı ebed&icirc;yi (sonsuz karanlığı) o sekerattakinin &ouml;n&uuml;nde ışıklandırır, yeis-i mutlakını &uuml;mit-i mutlaka &ccedil;evirebilir? Madem &ouml;l&uuml;m var, kabre girilecek; bu hayat gidiyor, b&acirc;ki bir hayat geliyor. Bir defa top t&uuml;fek denilse bin defa Allah Allah demek l&acirc;zım gelir.</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;"><br /> &quot;Allah yolunda olsa; t&uuml;fek de Allah der, top da Allahu ekber diye bağırır, Allah ile iftar eder, imsak eder. &quot; (4)<br /> İnşallah umutluyuz, ve inanıyoruz ki; biz doğru İsl&acirc;miyet&rsquo;i &ouml;ğrenip yaşayışımızla ortaya koyarsak; sair milletler grup grup İsl&acirc;miyeti kabul edeceklerdir (ge&ccedil;mişte olduğu gibi). Onun i&ccedil;in &uuml;mitvarız; şu istikbal inkılabı i&ccedil;inde en y&uuml;ksek g&uuml;r sad&acirc;, İsl&acirc;m&#39;ın sad&acirc;sı olacaktır.(5)&nbsp;<br /> <br /> 25.02.2019<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu&nbsp;<br /> -&mdash;-&mdash;&mdash;&mdash;&mdash;&mdash;<br /> (1) RN-Şualar/409<br /> (2) RN-İş&acirc;r&acirc;t-&uuml;l İ&#39;caz/306<br /> (3) RN-Tarih&ccedil;e-i Hayat/157<br /> (4) RN-Mektubat/497-498</div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.