Mücahit GÜLER
Köşe Yazarı
Mücahit GÜLER
 

Materyalist Bir Okuma mı? Rahmani Bir Okuma mı?

<p>İnsanı insan yapan en &ouml;nemli etkenlerden biri de okumaktır. Okumak, yazıda iletilen mesajı anlamak demektir. Bir şeyi anlamak i&ccedil;in &ouml;nce d&uuml;ş&uuml;nmek, sonra da sentezlemek (d&uuml;ş&uuml;n&uuml;len konuları bir araya getirip sonuca ulaşmak yani t&uuml;mevarım y&ouml;ntemi) gerekir. D&uuml;ş&uuml;nmek ve sentezlemek ikisi bir arada olmalıdır. D&uuml;ş&uuml;nmek toprağa tohum atmaya benzediği gibi, sentez ise toprağa atılan tohumlardan yeşeren meyveleri toplayıp satışa hazır hale getirmeye benzer. Bu ikisi bir arada olmadığında insanın bir kazancı olmaz, bilakis masrafı olur. Yani vakit ayırıp kitabı okumuş oluruz ama anlamış olmayız.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; Kitap okuyan insan, değirmen taşı misali hem &ccedil;alışır hem de &uuml;retim yapar. Kitap okumayan insan ise verimsiz tarla gibidir, susuz ağa&ccedil; gibidir. Bedenen varlar ama bir fonksiyonları, &uuml;rettikleri bir şeyleri yoktur. Kitap okumak insana nasıl d&uuml;ş&uuml;nmesi gerektiğini, muhatabını dinlemeyi, anlamayı &ouml;ğretir. Kitap okumayanlar ise kendilerini &lsquo;allame-i cihan&rsquo; olarak g&ouml;r&uuml;rler ve kendileri gibi d&uuml;ş&uuml;nmeyeni dışlarlar, konuşunca hakaret ederler. Kısacası kitap okuyan insan kendisini ifade eder, kitap okumayan ise hakaret eder.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; Bu kadar &ouml;nemli olan bir konuda m&uuml;sl&uuml;manın okuması nasıl olmalıdır? Bu konuda &lsquo;&lsquo;dini karıştırmaya gerek var mı?&rsquo;&rsquo; şeklinde d&uuml;ş&uuml;nenler elbette olacaktır. Ama ben bir m&uuml;sl&uuml;manım ve hayat ile &ouml;l&uuml;m arasındaki her şeyi Rabbimin razı olacağı şekilde yapacağıma iman etmişim.(1) Bundan dolayı her amelimi Kur&rsquo;an&rsquo; ve S&uuml;nnet&rsquo;e arz etmek zorundayım. Okumalarım materyalist bir şekilde mi olmalıdır, Rahmani bir şekilde mi olmalıdır? Bu sorunun cevabını Alak suresinde buluyoruz ve Rabbimiz &lsquo;Yaradan Rabbinin adıyla oku&rsquo; (2) diye emrediyor.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; O halde okumalarımız materyalist bir bakış a&ccedil;ısıyla y&uuml;zeysel olmamalıdır. Okuma yaparken hem d&uuml;ş&uuml;neceğiz hem sentez yapacağız. Okuduklarımıza hem sebep-sonu&ccedil; a&ccedil;ısından hem de hikmet a&ccedil;ısından bakacağız. Okumak zihnin bir ameli olduğu i&ccedil;in insan zekasını hem &ccedil;alıştırır hem de g&uuml;&ccedil;lendirir. Ama sadece zihinde kalan bir şey değildir. Hikmet nazarıyla yapılan okumaların hayata yansıması olur. &lsquo;&lsquo;Bakıldığında Allah&rsquo;ı hatırlatan m&uuml;&rsquo;min&rsquo;&rsquo; (3) olmanın yolu, hayata yansıma yapan okumalardan ge&ccedil;mektedir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; Okuma yaparken kelimeleri bağlamından koparmadan tefekk&uuml;r (sistematik d&uuml;ş&uuml;nce) edip sentezleyerek yapmalıyız. Bu okuma şekli insana hikmeti &ouml;ğretir. Hikmeti elde eden insan az okuma ile &ccedil;ok şey &ouml;ğrenir. Kelimeleri bağlamından kopararak yapılan okuma, nefsi bir okumadır. Cemil Meri&ccedil;&rsquo;in de dediği gibi &lsquo;her tarif bir tahriftir.&rsquo; Her yanlış okuma yanlış bir d&uuml;ş&uuml;nceyi doğuracaktır. Bunun olmaması i&ccedil;in kelimeleri bağlamından koparmadan hikmet nazarıyla okumalıyız.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Materyalist okuma soyut okumadır, rahmani okuma somut okumadır. Buna sigara &ouml;rneğini verebiliriz. Sigaranın zararlı olduğunu en iyi sağlık &ccedil;alışanları bilir ama en &ccedil;ok onlar sigarayı t&uuml;ketenler arasında yer alır. Buna materyalist soyut okuma denir. Hayata yansıması olmayan okuma şeklidir. Rahmani okuma yapan insan Rabbinin razı olmadığını anladığı an bu ameli terk eder, bu da somut okumadır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp;Edmund Burke&rsquo;nin de dediği gibi &lsquo;&lsquo;d&uuml;ş&uuml;nmeden yapılan okuma &ccedil;iğnenmeden yenilen yemeğe benzer.&rsquo;&rsquo; Okuduklarımız yiyecek misali kaliteli olmalıdır, vitamini y&uuml;ksek olmalıdır. Her vitamini b&uuml;nyesinde barındıran kitaplar okumalıyız. Okumalarımız d&uuml;ş&uuml;nce dişlerimizden ge&ccedil;melidir. Midenin zararlı olanları ayıklayıp, faydalı olanları da organlara dağıttığı gibi okuduklarımızı sentezleyerek zararlı olanları atıp faydalı olanlardan da istifade etmeliyiz.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp;Rahmetli Ali K&uuml;&ccedil;&uuml;k Hoca, Alak suresinin ilk 2 ayetinin tefsirini yaparken &lsquo;okumak sadece kitabı okumak değildir, okuduğun, g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n her şeyi tefekk&uuml;r ederek okumalıyız&rsquo; derdi. Okumayı kitap ile sınırlandırmak onu daraltmak olur. Geniş manada bakacak olursak kainat kitabını tefekk&uuml;r ederek yapılan okuma &lsquo;ger&ccedil;ek okumadır.&rsquo; Bu okuma &ccedil;eşiti insanı insan yapar. Baktığın her yerde y&uuml;ce Yaradanın sanatını g&ouml;r&uuml;rs&uuml;n, onun sevgisi ile hemhal olursun. Onun razı olmayacağı işlerden ise uzak durursun ve onun razı olacağı işleri yapmakta aceleci davranırsın.Rabbim bizleri gereği gibi d&uuml;ş&uuml;n&uuml;p amel edenlerden eylesin.</p> <p>M&uuml;cahit G&Uuml;LER</p> <p><br /> 1- En&rsquo;am Suresi 162. ayet</p> <p>2- Alak Suresi 1 ve 2. ayetler</p> <p>3- Ahmed, VI, 409; İbn-i M&acirc;ce, Z&uuml;hd, 4; Beyhak&icirc;, Şuab, XIII, 445/10596</p>
Ekleme Tarihi: 27 Aralık 2020 - Pazar

Materyalist Bir Okuma mı? Rahmani Bir Okuma mı?

<p>İnsanı insan yapan en &ouml;nemli etkenlerden biri de okumaktır. Okumak, yazıda iletilen mesajı anlamak demektir. Bir şeyi anlamak i&ccedil;in &ouml;nce d&uuml;ş&uuml;nmek, sonra da sentezlemek (d&uuml;ş&uuml;n&uuml;len konuları bir araya getirip sonuca ulaşmak yani t&uuml;mevarım y&ouml;ntemi) gerekir. D&uuml;ş&uuml;nmek ve sentezlemek ikisi bir arada olmalıdır. D&uuml;ş&uuml;nmek toprağa tohum atmaya benzediği gibi, sentez ise toprağa atılan tohumlardan yeşeren meyveleri toplayıp satışa hazır hale getirmeye benzer. Bu ikisi bir arada olmadığında insanın bir kazancı olmaz, bilakis masrafı olur. Yani vakit ayırıp kitabı okumuş oluruz ama anlamış olmayız.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; Kitap okuyan insan, değirmen taşı misali hem &ccedil;alışır hem de &uuml;retim yapar. Kitap okumayan insan ise verimsiz tarla gibidir, susuz ağa&ccedil; gibidir. Bedenen varlar ama bir fonksiyonları, &uuml;rettikleri bir şeyleri yoktur. Kitap okumak insana nasıl d&uuml;ş&uuml;nmesi gerektiğini, muhatabını dinlemeyi, anlamayı &ouml;ğretir. Kitap okumayanlar ise kendilerini &lsquo;allame-i cihan&rsquo; olarak g&ouml;r&uuml;rler ve kendileri gibi d&uuml;ş&uuml;nmeyeni dışlarlar, konuşunca hakaret ederler. Kısacası kitap okuyan insan kendisini ifade eder, kitap okumayan ise hakaret eder.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; Bu kadar &ouml;nemli olan bir konuda m&uuml;sl&uuml;manın okuması nasıl olmalıdır? Bu konuda &lsquo;&lsquo;dini karıştırmaya gerek var mı?&rsquo;&rsquo; şeklinde d&uuml;ş&uuml;nenler elbette olacaktır. Ama ben bir m&uuml;sl&uuml;manım ve hayat ile &ouml;l&uuml;m arasındaki her şeyi Rabbimin razı olacağı şekilde yapacağıma iman etmişim.(1) Bundan dolayı her amelimi Kur&rsquo;an&rsquo; ve S&uuml;nnet&rsquo;e arz etmek zorundayım. Okumalarım materyalist bir şekilde mi olmalıdır, Rahmani bir şekilde mi olmalıdır? Bu sorunun cevabını Alak suresinde buluyoruz ve Rabbimiz &lsquo;Yaradan Rabbinin adıyla oku&rsquo; (2) diye emrediyor.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; O halde okumalarımız materyalist bir bakış a&ccedil;ısıyla y&uuml;zeysel olmamalıdır. Okuma yaparken hem d&uuml;ş&uuml;neceğiz hem sentez yapacağız. Okuduklarımıza hem sebep-sonu&ccedil; a&ccedil;ısından hem de hikmet a&ccedil;ısından bakacağız. Okumak zihnin bir ameli olduğu i&ccedil;in insan zekasını hem &ccedil;alıştırır hem de g&uuml;&ccedil;lendirir. Ama sadece zihinde kalan bir şey değildir. Hikmet nazarıyla yapılan okumaların hayata yansıması olur. &lsquo;&lsquo;Bakıldığında Allah&rsquo;ı hatırlatan m&uuml;&rsquo;min&rsquo;&rsquo; (3) olmanın yolu, hayata yansıma yapan okumalardan ge&ccedil;mektedir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; Okuma yaparken kelimeleri bağlamından koparmadan tefekk&uuml;r (sistematik d&uuml;ş&uuml;nce) edip sentezleyerek yapmalıyız. Bu okuma şekli insana hikmeti &ouml;ğretir. Hikmeti elde eden insan az okuma ile &ccedil;ok şey &ouml;ğrenir. Kelimeleri bağlamından kopararak yapılan okuma, nefsi bir okumadır. Cemil Meri&ccedil;&rsquo;in de dediği gibi &lsquo;her tarif bir tahriftir.&rsquo; Her yanlış okuma yanlış bir d&uuml;ş&uuml;nceyi doğuracaktır. Bunun olmaması i&ccedil;in kelimeleri bağlamından koparmadan hikmet nazarıyla okumalıyız.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Materyalist okuma soyut okumadır, rahmani okuma somut okumadır. Buna sigara &ouml;rneğini verebiliriz. Sigaranın zararlı olduğunu en iyi sağlık &ccedil;alışanları bilir ama en &ccedil;ok onlar sigarayı t&uuml;ketenler arasında yer alır. Buna materyalist soyut okuma denir. Hayata yansıması olmayan okuma şeklidir. Rahmani okuma yapan insan Rabbinin razı olmadığını anladığı an bu ameli terk eder, bu da somut okumadır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp;Edmund Burke&rsquo;nin de dediği gibi &lsquo;&lsquo;d&uuml;ş&uuml;nmeden yapılan okuma &ccedil;iğnenmeden yenilen yemeğe benzer.&rsquo;&rsquo; Okuduklarımız yiyecek misali kaliteli olmalıdır, vitamini y&uuml;ksek olmalıdır. Her vitamini b&uuml;nyesinde barındıran kitaplar okumalıyız. Okumalarımız d&uuml;ş&uuml;nce dişlerimizden ge&ccedil;melidir. Midenin zararlı olanları ayıklayıp, faydalı olanları da organlara dağıttığı gibi okuduklarımızı sentezleyerek zararlı olanları atıp faydalı olanlardan da istifade etmeliyiz.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp; &nbsp; &nbsp;Rahmetli Ali K&uuml;&ccedil;&uuml;k Hoca, Alak suresinin ilk 2 ayetinin tefsirini yaparken &lsquo;okumak sadece kitabı okumak değildir, okuduğun, g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n her şeyi tefekk&uuml;r ederek okumalıyız&rsquo; derdi. Okumayı kitap ile sınırlandırmak onu daraltmak olur. Geniş manada bakacak olursak kainat kitabını tefekk&uuml;r ederek yapılan okuma &lsquo;ger&ccedil;ek okumadır.&rsquo; Bu okuma &ccedil;eşiti insanı insan yapar. Baktığın her yerde y&uuml;ce Yaradanın sanatını g&ouml;r&uuml;rs&uuml;n, onun sevgisi ile hemhal olursun. Onun razı olmayacağı işlerden ise uzak durursun ve onun razı olacağı işleri yapmakta aceleci davranırsın.Rabbim bizleri gereği gibi d&uuml;ş&uuml;n&uuml;p amel edenlerden eylesin.</p> <p>M&uuml;cahit G&Uuml;LER</p> <p><br /> 1- En&rsquo;am Suresi 162. ayet</p> <p>2- Alak Suresi 1 ve 2. ayetler</p> <p>3- Ahmed, VI, 409; İbn-i M&acirc;ce, Z&uuml;hd, 4; Beyhak&icirc;, Şuab, XIII, 445/10596</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.