İSLAM BİLİM ADAMLARI EL-KİNDî
<p>Kindî‘ye göre pas ve kirden temizlenip arınan insanın nefsinde varlığa ait bütün bilgi formları belirmeye başlar. Kindî, özellikle insanın akıl erdiremediği konularda vahyin kılavuzluğunun gerekli olduğunu görmüştür. <br />
El-Kindi‘ye göre bir filozofun, varlık hakkında araştırma yapmak ve bilgi edinmek için dört soru sorması gerekmektedir. Bunlar, “var mıdır, nedir, nasıldır ve niçindir?” sorularıdır.</p>
<p>Filozof Kindi, kendi döneminde âlemin ezelî olduğunu savunan materyalistlere karşı, “onun Allah’ın hür ve mutlak iradesinin bir sonucu olarak yoktan yaratıldığını”, birçok eserinde aksiyomatik (bedîhî) hipotezlerden hareketle ispata çalışır.</p>
<p>Kindi, Öklid’den beri bilinen aksiyomları âlemin yaratılmışlığını sonsuz bir niceliğin imkânsız olduğu ilkesine dayandırarak ispatlar. Buna göre, <br />
1. Birbirinden büyük olmayan aynı cinsten nicelikler eşittir; <br />
2. Eşitlerden birinin miktarı arttırılınca hem diğer eşitlerinden hem de arttırılmadan önceki durumundan daha büyük olur; <br />
3. Kendisinden bir miktar eksilen her şeyin geriye kalan kısmı önceki durumundan daha azdır; <br />
4. Nicelik bakımından sonlu olan iki cismin toplamları da sonludur; <br />
5. Aynı cinsten olan iki şeyden küçüğü büyüğünü veya onun bir kısmını oluşturur; <br />
6. Sonlu olan sonsuz olamaz.</p>
<p>El-Kindi “Risâletü’l-ibâneʿan sücûdi’l-cirmi’l-aḳsâ ve ṭâʿatihî li’llâhi teʿâlâ” adlı eserinde sonsuzluk konusundaki görüşlerini, “Ağaçlar ve yıldızlar secde eder” (er-Rahmân 55/6) âyetini yorumlamak üzere kaleme almaktadır.</p>
<p>Kindi ayrıca ışığın yayılma ve yansıması ile yakan, yanan aynalar ve bunların yapımını konu alan eserleriyle bu alanın ilki sayılmaktadır. </p>
<p>Bazı modern araştırmacılara göre en önemlisi, bileşik ilaçların yapımıyla ilgili olmak üzere Kindî’ye ait 22 adet tıp risalesi tespit etmişlerdir. Kindî tıpta ve eczacılıkta devrim sayılabilecek kendisine has yeni fikirler ortaya atmıştır.</p>
<p><br />
Kindî, ilk olarak, “Bileşik İlaçların Kuvvetlerinin Bilgisi” adlı eserinde, bir hastalığı iyileştireceği düşünülen ve birden çok maddenin karışımından oluşacak bileşik ilacın, maddelerin karışım oranlarının belirlenmesinin gerekliliği üzerinde durmuştur.</p>
<p><br />
Kindî çok önemli bir konu da öne çıkarak, aynı ilaca bedenlerin farklı tepkiler vermesini bilime kazandırmıştır. Aynı ilaç̧ bir bedeni iyileştirirken, diğer bir bedeni tam olarak iyileştirmeyeceğini ortaya koymaktadır.</p>
<p><br />
Bütün bu çalışmaları kısaca özetleyecek olursak tıp dışında felsefe alanında 22, astronomi alanında 16, matematik alanında 14, geometri alanında 32, musiki alanında 7 başlıca eseri ile tanından bir islam bilim adamıdır.</p>
<p><br />
25.12.2020 <br />
Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Ekleme
Tarihi: 25 Aralık 2020 - Cuma
İSLAM BİLİM ADAMLARI EL-KİNDî
<p>Kindî‘ye göre pas ve kirden temizlenip arınan insanın nefsinde varlığa ait bütün bilgi formları belirmeye başlar. Kindî, özellikle insanın akıl erdiremediği konularda vahyin kılavuzluğunun gerekli olduğunu görmüştür. <br />
El-Kindi‘ye göre bir filozofun, varlık hakkında araştırma yapmak ve bilgi edinmek için dört soru sorması gerekmektedir. Bunlar, “var mıdır, nedir, nasıldır ve niçindir?” sorularıdır.</p>
<p>Filozof Kindi, kendi döneminde âlemin ezelî olduğunu savunan materyalistlere karşı, “onun Allah’ın hür ve mutlak iradesinin bir sonucu olarak yoktan yaratıldığını”, birçok eserinde aksiyomatik (bedîhî) hipotezlerden hareketle ispata çalışır.</p>
<p>Kindi, Öklid’den beri bilinen aksiyomları âlemin yaratılmışlığını sonsuz bir niceliğin imkânsız olduğu ilkesine dayandırarak ispatlar. Buna göre, <br />
1. Birbirinden büyük olmayan aynı cinsten nicelikler eşittir; <br />
2. Eşitlerden birinin miktarı arttırılınca hem diğer eşitlerinden hem de arttırılmadan önceki durumundan daha büyük olur; <br />
3. Kendisinden bir miktar eksilen her şeyin geriye kalan kısmı önceki durumundan daha azdır; <br />
4. Nicelik bakımından sonlu olan iki cismin toplamları da sonludur; <br />
5. Aynı cinsten olan iki şeyden küçüğü büyüğünü veya onun bir kısmını oluşturur; <br />
6. Sonlu olan sonsuz olamaz.</p>
<p>El-Kindi “Risâletü’l-ibâneʿan sücûdi’l-cirmi’l-aḳsâ ve ṭâʿatihî li’llâhi teʿâlâ” adlı eserinde sonsuzluk konusundaki görüşlerini, “Ağaçlar ve yıldızlar secde eder” (er-Rahmân 55/6) âyetini yorumlamak üzere kaleme almaktadır.</p>
<p>Kindi ayrıca ışığın yayılma ve yansıması ile yakan, yanan aynalar ve bunların yapımını konu alan eserleriyle bu alanın ilki sayılmaktadır. </p>
<p>Bazı modern araştırmacılara göre en önemlisi, bileşik ilaçların yapımıyla ilgili olmak üzere Kindî’ye ait 22 adet tıp risalesi tespit etmişlerdir. Kindî tıpta ve eczacılıkta devrim sayılabilecek kendisine has yeni fikirler ortaya atmıştır.</p>
<p><br />
Kindî, ilk olarak, “Bileşik İlaçların Kuvvetlerinin Bilgisi” adlı eserinde, bir hastalığı iyileştireceği düşünülen ve birden çok maddenin karışımından oluşacak bileşik ilacın, maddelerin karışım oranlarının belirlenmesinin gerekliliği üzerinde durmuştur.</p>
<p><br />
Kindî çok önemli bir konu da öne çıkarak, aynı ilaca bedenlerin farklı tepkiler vermesini bilime kazandırmıştır. Aynı ilaç̧ bir bedeni iyileştirirken, diğer bir bedeni tam olarak iyileştirmeyeceğini ortaya koymaktadır.</p>
<p><br />
Bütün bu çalışmaları kısaca özetleyecek olursak tıp dışında felsefe alanında 22, astronomi alanında 16, matematik alanında 14, geometri alanında 32, musiki alanında 7 başlıca eseri ile tanından bir islam bilim adamıdır.</p>
<p><br />
25.12.2020 <br />
Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Yazıya ifade bırak !
Bu yazıya hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Okuyucu Yorumları
(0)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.