Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>İBN R&Uuml;ŞD<br /> &nbsp;<br /> VARLIKLAR<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd bilgiyi, &ldquo;varlıkların d&uuml;zen ve tertibiyle bunların arasındaki sebep-sebepli ilişkisinin kavranması&rdquo; şeklinde tarif eder.&nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd bilginin belli bir zamana bağlı olarak oluştuğu kanaatindedir.<br /> &nbsp;<br /> YARATICI<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re Yaratıcı meselesi, tarih boyunca din felsefesi ve kel&acirc;mın olduğu kadar, genel felsefenin de en temel meselesi olmuştur.&nbsp;<br /> Her seviyedeki insanı yakından ilgilendirdiği i&ccedil;in &ccedil;ok farklı anlayışlara yol a&ccedil;mıştır.</p> <p>İbn R&uuml;şd, &ldquo;Allah&rsquo;ın varlığı ancak nakil yoluyla bilinebilir ve bu konuda aklın hi&ccedil;bir yetkisi ve katkısı olamaz&rdquo; şeklindeki anlayışın akıl ve zek&acirc;ca zayıf olanları tatmin etse de, b&uuml;t&uuml;n insanlar i&ccedil;in ge&ccedil;erli olduğu s&ouml;ylenemeyeceğini belirtmiştir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> N&Uuml;B&Uuml;VVET<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd N&uuml;b&uuml;vvet meselesini Allah&rsquo;ın bir fiili olarak ele alır ve bunun aklen m&uuml;mk&uuml;n olduğunu s&ouml;yler.&nbsp;<br /> Peygamberliğin ispatı sadedinde &ouml;zellikle m&ucirc;cizeleri ele alan İbn R&uuml;şd, hi&ccedil;bir d&uuml;ş&uuml;n&uuml;r&uuml;n m&ucirc;cizeleri ink&acirc;r etmediğini s&ouml;ylemektedir.&nbsp;<br /> Esasen filozofların bu gibi inan&ccedil; alanına giren konularda kendi y&ouml;ntemlerine g&ouml;re h&uuml;k&uuml;m vermemeleri gerektiğini belirtmektedir.<br /> &nbsp;<br /> TIP VE ASTRONOMİ&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd, Eb&ucirc; Merv&acirc;n b. C&uuml;ry&ucirc;l ve Eb&ucirc; Ca&lsquo;fer et-Terc&acirc;l&icirc; gibi bilginlerden tıp &ouml;ğrenimi g&ouml;rm&uuml;şt&uuml;r.&nbsp;<br /> İbn Tufeyl gibi devrin &ouml;nde gelen hekimleriyle birlikte &ccedil;alışmış ve Mur&acirc;bıtlar sarayında &ouml;zel hekim olarak g&ouml;rev yapmıştır.&nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd aynı zamanda d&ouml;neminin &ouml;nde gelen hekimlerindendir.<br /> &nbsp;<br /> Anatomi, fizyoloji, pataloji, semiyoloji, terapati, hijyen ve tedavi konularının ele alındığı yedi ana b&ouml;l&uuml;mden oluşan el-K&uuml;lliyy&acirc;t adlı eseri, tıp sanatı i&ccedil;in bir giriş, bu sanatı uygulayanlar i&ccedil;in bir el kitabı olarak yazıldığı bildirilmektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd, gerek el-K&uuml;lliyy&acirc;t&rsquo;ta gerekse &ouml;teki eserlerinde insanın tabii, biyolojik ve psikolojik g&uuml;&ccedil;leri &uuml;zerinde durmaktadır.&nbsp;<br /> Kan dolaşımı konusunda ve kalbin fonksiyonlarıyla ilgili olarak &ouml;nemli&nbsp; bilgiler vermektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd tıpta tecr&uuml;benin &ouml;nemine temas etmekte, daha &ccedil;ok tıbbın teorik y&ouml;n&uuml;yle ilgilenmektedir.&nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd zaman zaman kendisinin ve yakın akrabalarının tedavisiyle uğraştığını, bu konuda g&ouml;zlemler ve deneyler yaptığını kaydetmektedir<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> 25.01.2021<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Ekleme Tarihi: 25 Ocak 2021 - Pazartesi

İSLAM BİLİM ADAMLARI

<p>İBN R&Uuml;ŞD<br /> &nbsp;<br /> VARLIKLAR<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd bilgiyi, &ldquo;varlıkların d&uuml;zen ve tertibiyle bunların arasındaki sebep-sebepli ilişkisinin kavranması&rdquo; şeklinde tarif eder.&nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd bilginin belli bir zamana bağlı olarak oluştuğu kanaatindedir.<br /> &nbsp;<br /> YARATICI<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd&rsquo;e g&ouml;re Yaratıcı meselesi, tarih boyunca din felsefesi ve kel&acirc;mın olduğu kadar, genel felsefenin de en temel meselesi olmuştur.&nbsp;<br /> Her seviyedeki insanı yakından ilgilendirdiği i&ccedil;in &ccedil;ok farklı anlayışlara yol a&ccedil;mıştır.</p> <p>İbn R&uuml;şd, &ldquo;Allah&rsquo;ın varlığı ancak nakil yoluyla bilinebilir ve bu konuda aklın hi&ccedil;bir yetkisi ve katkısı olamaz&rdquo; şeklindeki anlayışın akıl ve zek&acirc;ca zayıf olanları tatmin etse de, b&uuml;t&uuml;n insanlar i&ccedil;in ge&ccedil;erli olduğu s&ouml;ylenemeyeceğini belirtmiştir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> N&Uuml;B&Uuml;VVET<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd N&uuml;b&uuml;vvet meselesini Allah&rsquo;ın bir fiili olarak ele alır ve bunun aklen m&uuml;mk&uuml;n olduğunu s&ouml;yler.&nbsp;<br /> Peygamberliğin ispatı sadedinde &ouml;zellikle m&ucirc;cizeleri ele alan İbn R&uuml;şd, hi&ccedil;bir d&uuml;ş&uuml;n&uuml;r&uuml;n m&ucirc;cizeleri ink&acirc;r etmediğini s&ouml;ylemektedir.&nbsp;<br /> Esasen filozofların bu gibi inan&ccedil; alanına giren konularda kendi y&ouml;ntemlerine g&ouml;re h&uuml;k&uuml;m vermemeleri gerektiğini belirtmektedir.<br /> &nbsp;<br /> TIP VE ASTRONOMİ&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd, Eb&ucirc; Merv&acirc;n b. C&uuml;ry&ucirc;l ve Eb&ucirc; Ca&lsquo;fer et-Terc&acirc;l&icirc; gibi bilginlerden tıp &ouml;ğrenimi g&ouml;rm&uuml;şt&uuml;r.&nbsp;<br /> İbn Tufeyl gibi devrin &ouml;nde gelen hekimleriyle birlikte &ccedil;alışmış ve Mur&acirc;bıtlar sarayında &ouml;zel hekim olarak g&ouml;rev yapmıştır.&nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd aynı zamanda d&ouml;neminin &ouml;nde gelen hekimlerindendir.<br /> &nbsp;<br /> Anatomi, fizyoloji, pataloji, semiyoloji, terapati, hijyen ve tedavi konularının ele alındığı yedi ana b&ouml;l&uuml;mden oluşan el-K&uuml;lliyy&acirc;t adlı eseri, tıp sanatı i&ccedil;in bir giriş, bu sanatı uygulayanlar i&ccedil;in bir el kitabı olarak yazıldığı bildirilmektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd, gerek el-K&uuml;lliyy&acirc;t&rsquo;ta gerekse &ouml;teki eserlerinde insanın tabii, biyolojik ve psikolojik g&uuml;&ccedil;leri &uuml;zerinde durmaktadır.&nbsp;<br /> Kan dolaşımı konusunda ve kalbin fonksiyonlarıyla ilgili olarak &ouml;nemli&nbsp; bilgiler vermektedir.&nbsp;<br /> &nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd tıpta tecr&uuml;benin &ouml;nemine temas etmekte, daha &ccedil;ok tıbbın teorik y&ouml;n&uuml;yle ilgilenmektedir.&nbsp;<br /> İbn R&uuml;şd zaman zaman kendisinin ve yakın akrabalarının tedavisiyle uğraştığını, bu konuda g&ouml;zlemler ve deneyler yaptığını kaydetmektedir<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> 25.01.2021<br /> Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.