MEHMET YAMAN
Köşe Yazarı
MEHMET YAMAN
 

KANUN-U ESASİ (OSMANLI ANAYASASI)’NİN KABUL YILDÖNÜMÜ MÜNASEBETİYLE

KANUN-U ESASİ (OSMANLI ANAYASASI)’NİN KABUL YILDÖNÜMÜ MÜNASEBETİYLE BİLİNDİĞİ GİBİ, DEVLETLERİMİZ İSİM DEĞİŞİKLİKLERİYLE DE OLSA, UZUN ASIRLARDAN BERİ BİRBİRLERİNİN DEVAMI OLARAK, BİR BÜTÜNLÜK HALİNDE GELİYOR OLUP, DEVLET HAYATIMIZIN TEMADİSİ AÇISINDAN, TÜM DEVLETLERİMİZİN İŞLEM VE FAALİYETLERDE BİR BÜTÜNLÜK VE BİRBİRİNİN DEVAMI OLMA NİTELİĞİ ESAS UNSURDUR. OSMANLI DEVLETİ DE, TÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİMİZ, GİBİ BİZİM DEVLETİMİZDİR VE YENİ DEVLETİMİZİN KURUCULARI DA, OSMANLI EĞİTİMİ ALMIŞ VE OSMANLI DİPLOMALARIYLA MÜCEHHEZ OLARAK, RESMİ GÖREVLERİNİ YAPMIŞLARDIR. DEVLETİN TEMELİ OLAN HALKIMIZIN, UZUN ASIRLAR BOYUNCA BU DEVLETLERİMİZDE İNANÇ, KÜLTÜR VE TARİHİ BİRİKİMLERİMİZDEN KAYNAKALANAN ÖRF VE ADETLERİMİZ DE, BİR BÜTÜN OLARAK, DEVAM EDE GELMEKTE, YABANCI VE DÜŞMAN KÜLTÜR MENSUPLARINA KARŞI KENDİ MÜKTESEBATINI HER DAİM KORUMA, GELİŞTİRME VE YÜCELTME ANLAYIŞI İÇERİSİNDE, HAYAT VE AHİRETLE BAĞLARINI PEKİŞTİREN TEMEL DEĞERLERİNE, BÜTÜN GAYRETLERİYLE SAHİB OLMA ÇABASINI GÖSTERME GAYRETLERİ, HER ZAMAN ÖN PLANDA KENDİSİNİ GÖSTERMİŞTİR. BU SÜREÇTE, OSMANLI DEVLETİMİZDE DE, GELİNİN ÇAĞIN GEREKLERİ DE DİKKATE ALINARAK, HUKUKİ ALT YAPIDA BAZI GÜNCELLEMELER YAPILMIŞ VE 1976 YILINA GELİNDİĞİNDE, LİTERATÜRÜMÜZDE İLK ANAYASAL KODİFİKASYON OLUŞTURULMUŞ OLUP, GENEL İTİBARİYLE, BU KODİFİKASYONLA İLGİLİ OLARAK ŞUNLARI SÖYLEYEBİLİRİZ: İLK OSMANLI ANAYASASI KANUN-U ESASİ OLUP, ÜZERİNDEN TAM 145 YIL GEÇMİŞTİR. YANİ BUGÜN KANUN-U ESASİ’NİN 145. YILIDIR. OSMANLI KANUN-U ESASİSİ, 23.12.1876 YILINDA, PADİŞAH 2. ABDULHAMİD TARAFINDAN KABUL VE İLAN EDİLMİŞ OLUP, BU ANAYASA “TEŞKİLAT-I ESASİYYE” ADI ALTINDA, 1960 YILINA KADAR UYGULAMADA KALDI. BU ANAYASA TOPLAM 12 BÖLÜM VE 120 MADDEDEN İBARET OLUP, BU ANAYASANIN ÖNEMLİ MADDELERİNİ AŞAĞIDA ARZ EDİYORUZ: 2. MADDEYLE, “İSTANBUL’UN BAŞŞEHİR OLDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 3. MADDEYLE PADİŞAHIN, “MEMALİK-İ İSLAMİYYE’NİN HALİFESİ BULUNDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 4. MADDESİYLE, “PADİŞAHIN İSLAM DİNİ’NİN HAMİSİ BULUNDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 8. MADDESİYLE, HANGİ DİN VE MEZHEPTEN OLURSA OLSUN, TABEA OLAN HERKESİN, “OSMANLI” SIFATINI ALDIĞI KABUL EDİLMİŞTİR. Buna göre, bir Hıristiyan veya Yahudi de Osmanlı vatandaşı olup, dışlanamaz. 9. MADDESİYLE, TÜM OSMANLILARIN “ŞAHSİ HÜRRİYETE SAHİP” OLUP, BAŞKALARININ HAK VE HÜRRİYETLERİNE TECAVUZ EDİLEMEYECEĞİ” KABUL EDİLMİŞTİR. 10. MADDESİYLE, “ŞAHSİ HÜRRİYETİN, HER TÜRLÜ TAARRUZDAN MASUN OLDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 11. MADDESİNDE, “DEVLET-İ OSMANİYYE’NİN DİNİ İSLAM’DIR” DENMİŞTİR. 18. MADDESİNDE, “DEVLETİN RESMİ LİSANI TÜRKÇE’DİR” DENMİŞTİR. 22. MADDESİYLE “MESKEN MASUNİYETİ” GETİRİLMİŞTİR. 24. MADDESİYLE, “MÜSADERE VE ANGARYA” YASAKLANMIŞTIR. 26. MADDESİYLE, “İŞKENCE VE HER TÜRLÜ EZİYET” YASAKLANMIŞTIR. 86. MADDESİYLE, “MAHKEMELERE HER TÜRLÜ BASKI VE MÜDAHALE” YASAKLANMIŞTIR. 92. MADDESİYLE, “ŞURAY-I DEVLET (Danıştay), TEMYİZ VE İSTİNAF MAHKEMELERİ” KABUL EDİLMİŞTİR. 114. MADDESİYLE, BÜTÜN OSMANLI FERTLERİNİN, “1. DERECE MAARİF EĞİTİMİ ALMALARI MECBURİYETİ” GETİRİLMİŞTİR. DAHA ÖNCE BİR VESİLEYLE ARZ ETTİĞİMİZ, 1921 TEŞKİLAT-I ESASİYYE KANUNU, 29 EKİM 1923 TARİHLİ, “CUMHURİYETİN İLANI BELGESİ”, 1924 TEŞKİLAT-I ESASİYYE KANUNU DA OSMANLI DEVLETİMİZİN İLK ANAYASAL KODİFİKASYONU OLAN KANUN-U ESASİ’NİN IŞIĞINDA YAPILMIŞ VE BİR MİLLET OLARAK, KENDİLERİNİ ASIRLAR BOYU AYAKTA TUTAN İNANÇ VE KÜLTÜR DEĞERLERİ, BU MANİFESTOLARDA MUHAFAZA EDİLMİŞTİR. ÖZELLİKLE DEVLETİMİZİN KURUCU FELSEFESİNİN TEMELİNİ OLUŞTURAN İLKELERLE, ÇEŞİTLİ IRKLAR VE MEZHEPLERDEN OLUŞAN HALKIMIZI BİR ARADA TUTUP BÜTÜNLEŞTİREN KÜLTÜR, AHLAK VE ÖRF VE ADET DEĞERLERİMİZ, BU CUMHURİYETİMİZİN KURUCU ANAYASASINDA MUHAFAZA EDİLMİŞ OLUP, BUNUN EN ÖNEMLİ ÖRNEĞİ DE; 1876 “KANUN-U ESASİ” SİNİN 11 - 1921 “TEŞKİLAT-I ESASİYYE” KANUNUMUZUN 7 - 29 EKİM 1923 “CUMHURİYET İLANI BELGESİ” NİN 2 ve 1924 “TEŞKİLATI-I ESASİYYE” KANUNUMUZUN 2. MADDELERİNDE BİR BÜTÜN OLARAK YERİNİ ALAN, “DEVLETİN DİNİNİN İSLAM” OLDUĞUNU,N ANAYASAL BİR TEMELE OTURTULMUŞ OMASIDIR. Tabii, 1876 Teşkilat-ı Esasisi’nde belirtildiği ve esasen inancımızın temelini oluşturan Kur’an’da, “LEKÜM DİNİKÜM VE LİYE DİN/SİZİN DİNİNİZ SİZE, BENİM DİNİM DE BANADIR” ilkesiyle de belirtilmiş bulunduğu gibi, her fert dünyevi hayatında kendi iradesiyle kendi dinini ve dini hayatının gereğini yapma özgürlüğünü seçer ve uhrevi hayatında da kendisi bunun sorumluluğunu taşır. YENİ ANAYASA YAPILMASININ GÜNDEMDE OLMASI NEDENİYLE, İLK ANAYASA OLAN 1876 TEŞKİLAT-I ESASİYYE” NİN KABUL GÜNÜ OLAN BUGÜN, SİZİN ARACILIĞINIZLA ŞUNU İFADE ETMEK İSTİYORUZ: ZAMAN ZAMAN LAİKLİK İLKESİ ADI ALTINDA DEPREŞEN VE ÖZELLİKLE İSLAM DİNİNE KARŞI OLAN DÜŞMANLIKLARA, HALKI BİRBİRİYLE BOĞUŞMAYA VE ÜLKEMİZ İLE HALKIMIZI PARÇALAMAYA YÖNELİK POLİTİKALARA FIRSAT VERMEMEK AÇISINDAN, İNANÇ SİSTEMİMİZİN DETAYLI BİR BİÇİMDE ANAYASAL GÜVENCEYE ALINMASIYLA, KUTSAL DİNİMİZLE İLGİLİ OLARAK, TOPLUMSAL DÜZEYDE, MİLLETİN BİRLİĞİ, BÜTÜNLÜĞÜ VE ÇAĞDAŞ KRİTERLER ÖLÇÜTLERİNDE, BİRBİRİNE KARŞI SAYGINLIK VE SOSYAL SORUMLULUK KAZANIMLARI AÇISINDAN, SOSYO-PSİKOLOJİK VE KÜLTÜREL GELİŞİMLERİMİZİN IŞIĞINDA; POZİTİF DİNSEL DEĞERLENDİRMELER YAPILMASINI VE CUMHURİYETİN KURULUŞ FELSEFESİNİN ESAS UMDELERİ ARASINDA BULUNUP TA, SONRADAN OLUŞAN AYRIMCI, SAVRULMACI VE JAKOBENİST SİYASAL ANLAYIŞLARCA, ANAYASADAN SİSTEMATİK BİR BİÇİMDE ÖTELENEN, KUTSAL DİNİMİZİN GERÇEK ESASLARINA UYGUN BİR MADDENİN, TEKRAR GERİ GETİRİLMESİNİ TEKLİF EDİYORUZ. YANİ BİR KERE DAHA AÇIKÇA DİYORUZ Kİ, CUMHURİYETİMİZİN KURUCU FELSEFESİNİN IŞIĞINDA, SÜR’ATLE FABRİKA AYARLARINA GERİ DÖNÜLSÜN!.. Saygılarımızla!.. 23.12.2021 Mehmet Yaman Araştırmacı-Hukukçu Türkiye Adalet Platformu Gnl. Bşk. Yard.
Ekleme Tarihi: 23 Aralık 2021 - Perşembe

KANUN-U ESASİ (OSMANLI ANAYASASI)’NİN KABUL YILDÖNÜMÜ MÜNASEBETİYLE

KANUN-U ESASİ (OSMANLI ANAYASASI)’NİN KABUL YILDÖNÜMÜ MÜNASEBETİYLE BİLİNDİĞİ GİBİ, DEVLETLERİMİZ İSİM DEĞİŞİKLİKLERİYLE DE OLSA, UZUN ASIRLARDAN BERİ BİRBİRLERİNİN DEVAMI OLARAK, BİR BÜTÜNLÜK HALİNDE GELİYOR OLUP, DEVLET HAYATIMIZIN TEMADİSİ AÇISINDAN, TÜM DEVLETLERİMİZİN İŞLEM VE FAALİYETLERDE BİR BÜTÜNLÜK VE BİRBİRİNİN DEVAMI OLMA NİTELİĞİ ESAS UNSURDUR. OSMANLI DEVLETİ DE, TÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİMİZ, GİBİ BİZİM DEVLETİMİZDİR VE YENİ DEVLETİMİZİN KURUCULARI DA, OSMANLI EĞİTİMİ ALMIŞ VE OSMANLI DİPLOMALARIYLA MÜCEHHEZ OLARAK, RESMİ GÖREVLERİNİ YAPMIŞLARDIR. DEVLETİN TEMELİ OLAN HALKIMIZIN, UZUN ASIRLAR BOYUNCA BU DEVLETLERİMİZDE İNANÇ, KÜLTÜR VE TARİHİ BİRİKİMLERİMİZDEN KAYNAKALANAN ÖRF VE ADETLERİMİZ DE, BİR BÜTÜN OLARAK, DEVAM EDE GELMEKTE, YABANCI VE DÜŞMAN KÜLTÜR MENSUPLARINA KARŞI KENDİ MÜKTESEBATINI HER DAİM KORUMA, GELİŞTİRME VE YÜCELTME ANLAYIŞI İÇERİSİNDE, HAYAT VE AHİRETLE BAĞLARINI PEKİŞTİREN TEMEL DEĞERLERİNE, BÜTÜN GAYRETLERİYLE SAHİB OLMA ÇABASINI GÖSTERME GAYRETLERİ, HER ZAMAN ÖN PLANDA KENDİSİNİ GÖSTERMİŞTİR. BU SÜREÇTE, OSMANLI DEVLETİMİZDE DE, GELİNİN ÇAĞIN GEREKLERİ DE DİKKATE ALINARAK, HUKUKİ ALT YAPIDA BAZI GÜNCELLEMELER YAPILMIŞ VE 1976 YILINA GELİNDİĞİNDE, LİTERATÜRÜMÜZDE İLK ANAYASAL KODİFİKASYON OLUŞTURULMUŞ OLUP, GENEL İTİBARİYLE, BU KODİFİKASYONLA İLGİLİ OLARAK ŞUNLARI SÖYLEYEBİLİRİZ: İLK OSMANLI ANAYASASI KANUN-U ESASİ OLUP, ÜZERİNDEN TAM 145 YIL GEÇMİŞTİR. YANİ BUGÜN KANUN-U ESASİ’NİN 145. YILIDIR. OSMANLI KANUN-U ESASİSİ, 23.12.1876 YILINDA, PADİŞAH 2. ABDULHAMİD TARAFINDAN KABUL VE İLAN EDİLMİŞ OLUP, BU ANAYASA “TEŞKİLAT-I ESASİYYE” ADI ALTINDA, 1960 YILINA KADAR UYGULAMADA KALDI. BU ANAYASA TOPLAM 12 BÖLÜM VE 120 MADDEDEN İBARET OLUP, BU ANAYASANIN ÖNEMLİ MADDELERİNİ AŞAĞIDA ARZ EDİYORUZ: 2. MADDEYLE, “İSTANBUL’UN BAŞŞEHİR OLDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 3. MADDEYLE PADİŞAHIN, “MEMALİK-İ İSLAMİYYE’NİN HALİFESİ BULUNDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 4. MADDESİYLE, “PADİŞAHIN İSLAM DİNİ’NİN HAMİSİ BULUNDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 8. MADDESİYLE, HANGİ DİN VE MEZHEPTEN OLURSA OLSUN, TABEA OLAN HERKESİN, “OSMANLI” SIFATINI ALDIĞI KABUL EDİLMİŞTİR. Buna göre, bir Hıristiyan veya Yahudi de Osmanlı vatandaşı olup, dışlanamaz. 9. MADDESİYLE, TÜM OSMANLILARIN “ŞAHSİ HÜRRİYETE SAHİP” OLUP, BAŞKALARININ HAK VE HÜRRİYETLERİNE TECAVUZ EDİLEMEYECEĞİ” KABUL EDİLMİŞTİR. 10. MADDESİYLE, “ŞAHSİ HÜRRİYETİN, HER TÜRLÜ TAARRUZDAN MASUN OLDUĞU” KABUL EDİLMİŞTİR. 11. MADDESİNDE, “DEVLET-İ OSMANİYYE’NİN DİNİ İSLAM’DIR” DENMİŞTİR. 18. MADDESİNDE, “DEVLETİN RESMİ LİSANI TÜRKÇE’DİR” DENMİŞTİR. 22. MADDESİYLE “MESKEN MASUNİYETİ” GETİRİLMİŞTİR. 24. MADDESİYLE, “MÜSADERE VE ANGARYA” YASAKLANMIŞTIR. 26. MADDESİYLE, “İŞKENCE VE HER TÜRLÜ EZİYET” YASAKLANMIŞTIR. 86. MADDESİYLE, “MAHKEMELERE HER TÜRLÜ BASKI VE MÜDAHALE” YASAKLANMIŞTIR. 92. MADDESİYLE, “ŞURAY-I DEVLET (Danıştay), TEMYİZ VE İSTİNAF MAHKEMELERİ” KABUL EDİLMİŞTİR. 114. MADDESİYLE, BÜTÜN OSMANLI FERTLERİNİN, “1. DERECE MAARİF EĞİTİMİ ALMALARI MECBURİYETİ” GETİRİLMİŞTİR. DAHA ÖNCE BİR VESİLEYLE ARZ ETTİĞİMİZ, 1921 TEŞKİLAT-I ESASİYYE KANUNU, 29 EKİM 1923 TARİHLİ, “CUMHURİYETİN İLANI BELGESİ”, 1924 TEŞKİLAT-I ESASİYYE KANUNU DA OSMANLI DEVLETİMİZİN İLK ANAYASAL KODİFİKASYONU OLAN KANUN-U ESASİ’NİN IŞIĞINDA YAPILMIŞ VE BİR MİLLET OLARAK, KENDİLERİNİ ASIRLAR BOYU AYAKTA TUTAN İNANÇ VE KÜLTÜR DEĞERLERİ, BU MANİFESTOLARDA MUHAFAZA EDİLMİŞTİR. ÖZELLİKLE DEVLETİMİZİN KURUCU FELSEFESİNİN TEMELİNİ OLUŞTURAN İLKELERLE, ÇEŞİTLİ IRKLAR VE MEZHEPLERDEN OLUŞAN HALKIMIZI BİR ARADA TUTUP BÜTÜNLEŞTİREN KÜLTÜR, AHLAK VE ÖRF VE ADET DEĞERLERİMİZ, BU CUMHURİYETİMİZİN KURUCU ANAYASASINDA MUHAFAZA EDİLMİŞ OLUP, BUNUN EN ÖNEMLİ ÖRNEĞİ DE; 1876 “KANUN-U ESASİ” SİNİN 11 - 1921 “TEŞKİLAT-I ESASİYYE” KANUNUMUZUN 7 - 29 EKİM 1923 “CUMHURİYET İLANI BELGESİ” NİN 2 ve 1924 “TEŞKİLATI-I ESASİYYE” KANUNUMUZUN 2. MADDELERİNDE BİR BÜTÜN OLARAK YERİNİ ALAN, “DEVLETİN DİNİNİN İSLAM” OLDUĞUNU,N ANAYASAL BİR TEMELE OTURTULMUŞ OMASIDIR. Tabii, 1876 Teşkilat-ı Esasisi’nde belirtildiği ve esasen inancımızın temelini oluşturan Kur’an’da, “LEKÜM DİNİKÜM VE LİYE DİN/SİZİN DİNİNİZ SİZE, BENİM DİNİM DE BANADIR” ilkesiyle de belirtilmiş bulunduğu gibi, her fert dünyevi hayatında kendi iradesiyle kendi dinini ve dini hayatının gereğini yapma özgürlüğünü seçer ve uhrevi hayatında da kendisi bunun sorumluluğunu taşır. YENİ ANAYASA YAPILMASININ GÜNDEMDE OLMASI NEDENİYLE, İLK ANAYASA OLAN 1876 TEŞKİLAT-I ESASİYYE” NİN KABUL GÜNÜ OLAN BUGÜN, SİZİN ARACILIĞINIZLA ŞUNU İFADE ETMEK İSTİYORUZ: ZAMAN ZAMAN LAİKLİK İLKESİ ADI ALTINDA DEPREŞEN VE ÖZELLİKLE İSLAM DİNİNE KARŞI OLAN DÜŞMANLIKLARA, HALKI BİRBİRİYLE BOĞUŞMAYA VE ÜLKEMİZ İLE HALKIMIZI PARÇALAMAYA YÖNELİK POLİTİKALARA FIRSAT VERMEMEK AÇISINDAN, İNANÇ SİSTEMİMİZİN DETAYLI BİR BİÇİMDE ANAYASAL GÜVENCEYE ALINMASIYLA, KUTSAL DİNİMİZLE İLGİLİ OLARAK, TOPLUMSAL DÜZEYDE, MİLLETİN BİRLİĞİ, BÜTÜNLÜĞÜ VE ÇAĞDAŞ KRİTERLER ÖLÇÜTLERİNDE, BİRBİRİNE KARŞI SAYGINLIK VE SOSYAL SORUMLULUK KAZANIMLARI AÇISINDAN, SOSYO-PSİKOLOJİK VE KÜLTÜREL GELİŞİMLERİMİZİN IŞIĞINDA; POZİTİF DİNSEL DEĞERLENDİRMELER YAPILMASINI VE CUMHURİYETİN KURULUŞ FELSEFESİNİN ESAS UMDELERİ ARASINDA BULUNUP TA, SONRADAN OLUŞAN AYRIMCI, SAVRULMACI VE JAKOBENİST SİYASAL ANLAYIŞLARCA, ANAYASADAN SİSTEMATİK BİR BİÇİMDE ÖTELENEN, KUTSAL DİNİMİZİN GERÇEK ESASLARINA UYGUN BİR MADDENİN, TEKRAR GERİ GETİRİLMESİNİ TEKLİF EDİYORUZ. YANİ BİR KERE DAHA AÇIKÇA DİYORUZ Kİ, CUMHURİYETİMİZİN KURUCU FELSEFESİNİN IŞIĞINDA, SÜR’ATLE FABRİKA AYARLARINA GERİ DÖNÜLSÜN!.. Saygılarımızla!.. 23.12.2021 Mehmet Yaman Araştırmacı-Hukukçu Türkiye Adalet Platformu Gnl. Bşk. Yard.
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.