Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

EĞİTİM VE ÖĞRETİM

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bug&uuml;n okul sıralarında en &ccedil;ok kullandığımız, fakat anlamlarını kullanırken hissetmediğimiz iki kavram &uuml;zerinde biraz durmak istiyorum. Bunlar başlıkta da belirtildiği gibi eğitim ve &ouml;ğretimdir.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bundan &ouml;nce &ouml;ğretim &uuml;zerinde az da olsa durmuştuk ama eğitimi olduk&ccedil;a ve bilgimiz&nbsp; dahilinde işlemeye &ccedil;alıştık. Bilmemiz gerekir ki bilim hep m&uuml;kemmeli hedeflediği i&ccedil;in, değişime tabi olup, kalıcı olan eğitimdir. Toplumların ve k&uuml;lt&uuml;rlerin yaşayabilmesi i&ccedil;in de, nesilden nesile intikal ettirilmesi gerekir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; eğitim insanları hayat boyunca, toplumu ise yaşadığı s&uuml;rece y&ouml;nlendirmede etkili olmaktadır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim yaşanılan zamanın ortalama yaş seviyesine ve muhatap olunan kişilere bağlı olarak değişmektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim kaynakları uygulamada olduk&ccedil;a farklılık g&ouml;stermektedir. Bunlar dış aleme bakar y&ouml;n&uuml;yle hem g&ouml;z&uuml;m&uuml;ze, hem kulağımıza, hem de diğer duygu organlarımıza hitap edecek şekilde &ccedil;eşitli vasıtalarla bize sunulmaktadır. &Ouml;ğretimin yeri zamanı saati yoktur. Ancak etkili bir &ouml;ğretim elde etmek, sağlıklı bir kafaya ve kaynağa bağlıdır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Eğitim, &ouml;ğretim gibi değildir. Eğitim akılla beraber kalbe, ruha ve latifeleri hitap edecek şekilde planlanması gerekir. Eğitim tek taraflı &ouml;ğretilemez, &ouml;ğretilse de kalıcı olmaz. Eğitimin insanı insan yapması, hem verenin ve&nbsp; hem de eğitimi alanın, eğitim referanslarını karşılıklı olarak bir uyum i&ccedil;inde yaşamaları ile m&uuml;mk&uuml;nd&uuml;r.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Karşısındaki insana eğitimden bahseden kişi, o konuyla ilgili kendinin hissesi yoksa, karşısındakine&nbsp; hisse dağıtamaz, o eğitim etkili olamaz. Bununla beraber eğitim malzemeleri olarak, m&uuml;mk&uuml;n olduğunca eğitim verilen materyallerin cinsinden uygulama ve&nbsp; malzeme se&ccedil;meliyiz.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Eğitim canlı şuurlu varlıklar i&ccedil;in planlanan bir y&ouml;ntemdir.&nbsp; &Ouml;ncelikle eğitim daha &ccedil;ok insan i&ccedil;indir. Diğer canlı varlıklar i&ccedil;in, hayvanlar i&ccedil;in, hatta istisna durumlarda bitkiler i&ccedil;in de eğitim s&ouml;z konusudur.&nbsp; Ancak biz &ouml;ncelikle en yakınından başlayarak sorumlu olduğumuz kişilere ve sorumlu olduğumuz alanlarda başkalarını rahatsız etmeyecek, tahrik etmeyecek, tahrip etmeyecek, makul bir eğitim vermemiz gerekir. Bu alanda g&ouml;revli olanlar, uygulamalı bir eğitim tahsili yapması gerekir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Eğer insan eğitimini dikkate alıyorsak o zaman sorumlu olduğumuz o insanı tanıyarak hitap etmemiz gerekir. Anne ve baba olarak, &ouml;ğretmen olarak, hoca olarak, imam olarak, hakem olarak,&nbsp; antren&ouml;r olarak vb.; muhatabı, eğitim alan insanın b&uuml;t&uuml;n duygularına hitap etmeyi ger&ccedil;ekleştiren bir eğitim vermesi, eğitimde başarıyı y&uuml;ksek ve kalıcı yapacaktır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Biz şayet insanın sadece aklını dikkate alarak eğitim materyalleri ile donatırsak, bu eğitimin o insanda ve onun bulunduğu toplumda oluşturacağı kaygıların tartışılması gerekir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Tek taraflı yetişen ve iyi bir silah yapmayı &ouml;ğrenen insan, o silahı kullanacak alanları vicdanıyla kalbiyle ruhuyla teşhis edemezse bu eğitim hem toplum i&ccedil;in ve hem de onun i&ccedil;in &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k zararlara yol a&ccedil;acaktır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şayet insanın kalbini ruhunu dikkate alan, manevi a&ccedil;ıdan bir eğitim verilirse, onun da etkisinin sınırlı olduğu, yeri geldiğinde eğitim alanı tatmin etmediğini, karşılık bulmadığını ve taassuba g&ouml;t&uuml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml; g&ouml;r&uuml;r&uuml;z. Eczacılık veya tıp mesleğine menfi bir bakışı olan insanın, doktoru ve ilacı kabul etmeme mantığı, aklın tatminsizliği ile izah edilir.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şayet biz insanın hem aklına hem ruhuna hem sair latifelerine, topyek&uuml;n bir eğitim vermeyi hedeflersek, o eğitim her platformda ve hemen hemen insanların tamamında yer edecek, pozitif bir geri d&ouml;n&uuml;ş&uuml;mle cevap bulacaktır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim materyalleri, bug&uuml;n artık insana bağlı kalmaksızın da bulunup kullanılmaktadır. Artık Amerika&rsquo;daki lisede veya &uuml;niversitede ders anlatılan bir sınıfa T&uuml;rkiye&rsquo;den bir lise veya &uuml;niversite &ouml;ğrencisi internet ile bağlanırsa ve yabancı dil de biliyorsa, oradaki en son &ouml;ğretim modellerinden haberdar olur, arzu ederse istifade eder. Ya da bir insan ses cihazının karşısına ge&ccedil;er, &ouml;ğrenmek istemiş olduğu konuyu tekrar ettire ettire &ouml;ğrenir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim noktasında dikkat edersek, sosyal medya bu alanda insanlardan, hatta &ouml;ğretmenlerden daha etkili olmaktadır. &Uuml;stelik vakti zamanı da yoktur. Neredeyse tuvalette, banyoda, otob&uuml;ste,&nbsp; yolculukta, yatağa yatarken,&nbsp; her an bu &ouml;ğretim kaynağı her yerde ve her şekilde insanlara hitap edebilmektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Buna muhatap olan insanların k&uuml;lt&uuml;rel derinliğine bir eğitim alt yapıları yoksa, bu vasıtalar eğitimi de esareti altına alarak, hangi &ouml;ğretimi nerede ne zaman hangi saatte alacağı a&ccedil;ısından, verilen kararın doğurduğu problemler &ccedil;&ouml;z&uuml;lemez boyutlara ulaşmaktadır.&nbsp; Bu konuyu bundan sonra zaman zaman işlemeye &ccedil;alışacağız.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Asrın hastalıklarına akli ve mantıki re&ccedil;eteler sunan &Uuml;stadımız Bedi&uuml;zzaman Said Nursi Hazretleri:</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Vicdanın ziyası, ul&ucirc;m-u diniyedir. Aklın nuru, f&uuml;n&ucirc;n-u medeniyedir. İkisinin imtizacıyla (bir arada olması İle) hakikat tecell&icirc; eder. İki cenah (kanat) ile talebenin himmeti pervaz eder (u&ccedil;ar). İftirak ettikleri (ayrıldıkları) vakitte; birincisinde taassub (k&ouml;r&uuml; k&ouml;r&uuml;ne bağlılık), ikincisinde hile (aldatma), ş&uuml;bhe tevell&uuml;d eder (meydana gelir).&rdquo; demektedir.&nbsp;&nbsp;</span><br /> <br /> <br /> &nbsp;</p>
Ekleme Tarihi: 15 Ocak 2019 - Salı

EĞİTİM VE ÖĞRETİM

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bug&uuml;n okul sıralarında en &ccedil;ok kullandığımız, fakat anlamlarını kullanırken hissetmediğimiz iki kavram &uuml;zerinde biraz durmak istiyorum. Bunlar başlıkta da belirtildiği gibi eğitim ve &ouml;ğretimdir.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bundan &ouml;nce &ouml;ğretim &uuml;zerinde az da olsa durmuştuk ama eğitimi olduk&ccedil;a ve bilgimiz&nbsp; dahilinde işlemeye &ccedil;alıştık. Bilmemiz gerekir ki bilim hep m&uuml;kemmeli hedeflediği i&ccedil;in, değişime tabi olup, kalıcı olan eğitimdir. Toplumların ve k&uuml;lt&uuml;rlerin yaşayabilmesi i&ccedil;in de, nesilden nesile intikal ettirilmesi gerekir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; eğitim insanları hayat boyunca, toplumu ise yaşadığı s&uuml;rece y&ouml;nlendirmede etkili olmaktadır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim yaşanılan zamanın ortalama yaş seviyesine ve muhatap olunan kişilere bağlı olarak değişmektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim kaynakları uygulamada olduk&ccedil;a farklılık g&ouml;stermektedir. Bunlar dış aleme bakar y&ouml;n&uuml;yle hem g&ouml;z&uuml;m&uuml;ze, hem kulağımıza, hem de diğer duygu organlarımıza hitap edecek şekilde &ccedil;eşitli vasıtalarla bize sunulmaktadır. &Ouml;ğretimin yeri zamanı saati yoktur. Ancak etkili bir &ouml;ğretim elde etmek, sağlıklı bir kafaya ve kaynağa bağlıdır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Eğitim, &ouml;ğretim gibi değildir. Eğitim akılla beraber kalbe, ruha ve latifeleri hitap edecek şekilde planlanması gerekir. Eğitim tek taraflı &ouml;ğretilemez, &ouml;ğretilse de kalıcı olmaz. Eğitimin insanı insan yapması, hem verenin ve&nbsp; hem de eğitimi alanın, eğitim referanslarını karşılıklı olarak bir uyum i&ccedil;inde yaşamaları ile m&uuml;mk&uuml;nd&uuml;r.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Karşısındaki insana eğitimden bahseden kişi, o konuyla ilgili kendinin hissesi yoksa, karşısındakine&nbsp; hisse dağıtamaz, o eğitim etkili olamaz. Bununla beraber eğitim malzemeleri olarak, m&uuml;mk&uuml;n olduğunca eğitim verilen materyallerin cinsinden uygulama ve&nbsp; malzeme se&ccedil;meliyiz.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Eğitim canlı şuurlu varlıklar i&ccedil;in planlanan bir y&ouml;ntemdir.&nbsp; &Ouml;ncelikle eğitim daha &ccedil;ok insan i&ccedil;indir. Diğer canlı varlıklar i&ccedil;in, hayvanlar i&ccedil;in, hatta istisna durumlarda bitkiler i&ccedil;in de eğitim s&ouml;z konusudur.&nbsp; Ancak biz &ouml;ncelikle en yakınından başlayarak sorumlu olduğumuz kişilere ve sorumlu olduğumuz alanlarda başkalarını rahatsız etmeyecek, tahrik etmeyecek, tahrip etmeyecek, makul bir eğitim vermemiz gerekir. Bu alanda g&ouml;revli olanlar, uygulamalı bir eğitim tahsili yapması gerekir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Eğer insan eğitimini dikkate alıyorsak o zaman sorumlu olduğumuz o insanı tanıyarak hitap etmemiz gerekir. Anne ve baba olarak, &ouml;ğretmen olarak, hoca olarak, imam olarak, hakem olarak,&nbsp; antren&ouml;r olarak vb.; muhatabı, eğitim alan insanın b&uuml;t&uuml;n duygularına hitap etmeyi ger&ccedil;ekleştiren bir eğitim vermesi, eğitimde başarıyı y&uuml;ksek ve kalıcı yapacaktır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Biz şayet insanın sadece aklını dikkate alarak eğitim materyalleri ile donatırsak, bu eğitimin o insanda ve onun bulunduğu toplumda oluşturacağı kaygıların tartışılması gerekir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Tek taraflı yetişen ve iyi bir silah yapmayı &ouml;ğrenen insan, o silahı kullanacak alanları vicdanıyla kalbiyle ruhuyla teşhis edemezse bu eğitim hem toplum i&ccedil;in ve hem de onun i&ccedil;in &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k zararlara yol a&ccedil;acaktır.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şayet insanın kalbini ruhunu dikkate alan, manevi a&ccedil;ıdan bir eğitim verilirse, onun da etkisinin sınırlı olduğu, yeri geldiğinde eğitim alanı tatmin etmediğini, karşılık bulmadığını ve taassuba g&ouml;t&uuml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml; g&ouml;r&uuml;r&uuml;z. Eczacılık veya tıp mesleğine menfi bir bakışı olan insanın, doktoru ve ilacı kabul etmeme mantığı, aklın tatminsizliği ile izah edilir.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şayet biz insanın hem aklına hem ruhuna hem sair latifelerine, topyek&uuml;n bir eğitim vermeyi hedeflersek, o eğitim her platformda ve hemen hemen insanların tamamında yer edecek, pozitif bir geri d&ouml;n&uuml;ş&uuml;mle cevap bulacaktır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim materyalleri, bug&uuml;n artık insana bağlı kalmaksızın da bulunup kullanılmaktadır. Artık Amerika&rsquo;daki lisede veya &uuml;niversitede ders anlatılan bir sınıfa T&uuml;rkiye&rsquo;den bir lise veya &uuml;niversite &ouml;ğrencisi internet ile bağlanırsa ve yabancı dil de biliyorsa, oradaki en son &ouml;ğretim modellerinden haberdar olur, arzu ederse istifade eder. Ya da bir insan ses cihazının karşısına ge&ccedil;er, &ouml;ğrenmek istemiş olduğu konuyu tekrar ettire ettire &ouml;ğrenir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&Ouml;ğretim noktasında dikkat edersek, sosyal medya bu alanda insanlardan, hatta &ouml;ğretmenlerden daha etkili olmaktadır. &Uuml;stelik vakti zamanı da yoktur. Neredeyse tuvalette, banyoda, otob&uuml;ste,&nbsp; yolculukta, yatağa yatarken,&nbsp; her an bu &ouml;ğretim kaynağı her yerde ve her şekilde insanlara hitap edebilmektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Buna muhatap olan insanların k&uuml;lt&uuml;rel derinliğine bir eğitim alt yapıları yoksa, bu vasıtalar eğitimi de esareti altına alarak, hangi &ouml;ğretimi nerede ne zaman hangi saatte alacağı a&ccedil;ısından, verilen kararın doğurduğu problemler &ccedil;&ouml;z&uuml;lemez boyutlara ulaşmaktadır.&nbsp; Bu konuyu bundan sonra zaman zaman işlemeye &ccedil;alışacağız.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Asrın hastalıklarına akli ve mantıki re&ccedil;eteler sunan &Uuml;stadımız Bedi&uuml;zzaman Said Nursi Hazretleri:</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Vicdanın ziyası, ul&ucirc;m-u diniyedir. Aklın nuru, f&uuml;n&ucirc;n-u medeniyedir. İkisinin imtizacıyla (bir arada olması İle) hakikat tecell&icirc; eder. İki cenah (kanat) ile talebenin himmeti pervaz eder (u&ccedil;ar). İftirak ettikleri (ayrıldıkları) vakitte; birincisinde taassub (k&ouml;r&uuml; k&ouml;r&uuml;ne bağlılık), ikincisinde hile (aldatma), ş&uuml;bhe tevell&uuml;d eder (meydana gelir).&rdquo; demektedir.&nbsp;&nbsp;</span><br /> <br /> <br /> &nbsp;</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.