İSLAM BİLİM ADAMLARI
<p>İBN RÜŞD<br />
<br />
VARLIKLAR<br />
<br />
İbn Rüşd bilgiyi, “varlıkların düzen ve tertibiyle bunların arasındaki sebep-sebepli ilişkisinin kavranması” şeklinde tarif eder. <br />
İbn Rüşd bilginin belli bir zamana bağlı olarak oluştuğu kanaatindedir.<br />
<br />
YARATICI<br />
<br />
İbn Rüşd’e göre Yaratıcı meselesi, tarih boyunca din felsefesi ve kelâmın olduğu kadar, genel felsefenin de en temel meselesi olmuştur. <br />
Her seviyedeki insanı yakından ilgilendirdiği için çok farklı anlayışlara yol açmıştır.</p>
<p>İbn Rüşd, “Allah’ın varlığı ancak nakil yoluyla bilinebilir ve bu konuda aklın hiçbir yetkisi ve katkısı olamaz” şeklindeki anlayışın akıl ve zekâca zayıf olanları tatmin etse de, bütün insanlar için geçerli olduğu söylenemeyeceğini belirtmiştir. <br />
<br />
NÜBÜVVET<br />
<br />
İbn Rüşd Nübüvvet meselesini Allah’ın bir fiili olarak ele alır ve bunun aklen mümkün olduğunu söyler. <br />
Peygamberliğin ispatı sadedinde özellikle mûcizeleri ele alan İbn Rüşd, hiçbir düşünürün mûcizeleri inkâr etmediğini söylemektedir. <br />
Esasen filozofların bu gibi inanç alanına giren konularda kendi yöntemlerine göre hüküm vermemeleri gerektiğini belirtmektedir.<br />
<br />
TIP VE ASTRONOMİ <br />
<br />
İbn Rüşd, Ebû Mervân b. Cüryûl ve Ebû Ca‘fer et-Tercâlî gibi bilginlerden tıp öğrenimi görmüştür. <br />
İbn Tufeyl gibi devrin önde gelen hekimleriyle birlikte çalışmış ve Murâbıtlar sarayında özel hekim olarak görev yapmıştır. <br />
İbn Rüşd aynı zamanda döneminin önde gelen hekimlerindendir.<br />
<br />
Anatomi, fizyoloji, pataloji, semiyoloji, terapati, hijyen ve tedavi konularının ele alındığı yedi ana bölümden oluşan el-Külliyyât adlı eseri, tıp sanatı için bir giriş, bu sanatı uygulayanlar için bir el kitabı olarak yazıldığı bildirilmektedir. <br />
<br />
İbn Rüşd, gerek el-Külliyyât’ta gerekse öteki eserlerinde insanın tabii, biyolojik ve psikolojik güçleri üzerinde durmaktadır. <br />
Kan dolaşımı konusunda ve kalbin fonksiyonlarıyla ilgili olarak önemli bilgiler vermektedir. <br />
<br />
İbn Rüşd tıpta tecrübenin önemine temas etmekte, daha çok tıbbın teorik yönüyle ilgilenmektedir. <br />
İbn Rüşd zaman zaman kendisinin ve yakın akrabalarının tedavisiyle uğraştığını, bu konuda gözlemler ve deneyler yaptığını kaydetmektedir<br />
<br />
<br />
25.01.2021<br />
Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Ekleme
Tarihi: 25 Ocak 2021 - Pazartesi
İSLAM BİLİM ADAMLARI
<p>İBN RÜŞD<br />
<br />
VARLIKLAR<br />
<br />
İbn Rüşd bilgiyi, “varlıkların düzen ve tertibiyle bunların arasındaki sebep-sebepli ilişkisinin kavranması” şeklinde tarif eder. <br />
İbn Rüşd bilginin belli bir zamana bağlı olarak oluştuğu kanaatindedir.<br />
<br />
YARATICI<br />
<br />
İbn Rüşd’e göre Yaratıcı meselesi, tarih boyunca din felsefesi ve kelâmın olduğu kadar, genel felsefenin de en temel meselesi olmuştur. <br />
Her seviyedeki insanı yakından ilgilendirdiği için çok farklı anlayışlara yol açmıştır.</p>
<p>İbn Rüşd, “Allah’ın varlığı ancak nakil yoluyla bilinebilir ve bu konuda aklın hiçbir yetkisi ve katkısı olamaz” şeklindeki anlayışın akıl ve zekâca zayıf olanları tatmin etse de, bütün insanlar için geçerli olduğu söylenemeyeceğini belirtmiştir. <br />
<br />
NÜBÜVVET<br />
<br />
İbn Rüşd Nübüvvet meselesini Allah’ın bir fiili olarak ele alır ve bunun aklen mümkün olduğunu söyler. <br />
Peygamberliğin ispatı sadedinde özellikle mûcizeleri ele alan İbn Rüşd, hiçbir düşünürün mûcizeleri inkâr etmediğini söylemektedir. <br />
Esasen filozofların bu gibi inanç alanına giren konularda kendi yöntemlerine göre hüküm vermemeleri gerektiğini belirtmektedir.<br />
<br />
TIP VE ASTRONOMİ <br />
<br />
İbn Rüşd, Ebû Mervân b. Cüryûl ve Ebû Ca‘fer et-Tercâlî gibi bilginlerden tıp öğrenimi görmüştür. <br />
İbn Tufeyl gibi devrin önde gelen hekimleriyle birlikte çalışmış ve Murâbıtlar sarayında özel hekim olarak görev yapmıştır. <br />
İbn Rüşd aynı zamanda döneminin önde gelen hekimlerindendir.<br />
<br />
Anatomi, fizyoloji, pataloji, semiyoloji, terapati, hijyen ve tedavi konularının ele alındığı yedi ana bölümden oluşan el-Külliyyât adlı eseri, tıp sanatı için bir giriş, bu sanatı uygulayanlar için bir el kitabı olarak yazıldığı bildirilmektedir. <br />
<br />
İbn Rüşd, gerek el-Külliyyât’ta gerekse öteki eserlerinde insanın tabii, biyolojik ve psikolojik güçleri üzerinde durmaktadır. <br />
Kan dolaşımı konusunda ve kalbin fonksiyonlarıyla ilgili olarak önemli bilgiler vermektedir. <br />
<br />
İbn Rüşd tıpta tecrübenin önemine temas etmekte, daha çok tıbbın teorik yönüyle ilgilenmektedir. <br />
İbn Rüşd zaman zaman kendisinin ve yakın akrabalarının tedavisiyle uğraştığını, bu konuda gözlemler ve deneyler yaptığını kaydetmektedir<br />
<br />
<br />
25.01.2021<br />
Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</p>
Yazıya ifade bırak !
Bu yazıya hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Okuyucu Yorumları
(0)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.