Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

ASRIN DERDİ İLE DERTLENEN ADAM (25)

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">(Vefatının sene-i devriyesi vesilesiyle)</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">BEDİ&Uuml;ZZAMAN SAİD NURSİ 25</span><br /> <br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bedi&uuml;zzaman&rsquo;a yakın olanlar ne s&ouml;yl&uuml;yor.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Ahmed Feyzi, Ahmed Nazif, Salahaddin, Z&uuml;beyr, Ceylan, Sungur, Tabancalı Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ı yakından tanıyan ve hizmetinde bulunmuş sadık talebeleridir. Bakınız ittifakla &uuml;stadımızı nasıl takdim ediyorlar:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&quot; Risale-i Nur nedir, Bed&icirc;&uuml;zzaman kimdir?</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Her asır başında had&icirc;s&ccedil;e geleceği tebşir edilen (m&uuml;jdelenen) dinin y&uuml;ksek h&acirc;dimleri (hizmetkarları); emr-i dinde (dini meselelerde) m&uuml;btedi (dine aykırı kurallar &ccedil;ıkaran) değil, m&uuml;ttebi&#39;dirler ( dini kurallara tabi olanlardır). Yani kendilerinden ve yeniden bir şey ihdas etmezler, yeni ahk&acirc;m (h&uuml;k&uuml;mler) getirmezler. Esasat ve ahk&acirc;m-ı diniyeye ( dini kanunlara) ve s&uuml;nen-i Muhammediyeye (asm) (peygamberimizin s&uuml;nnetine) harfiyen ittiba yoluyla (hi&ccedil;bir değişiklik yapmadan uyarlar) dini takvim (doğrultma) ve tahkim ( sağlamlaştırma) ve dinin hakikat ve asliyetini izhar (ortaya koyma) ve ona karıştırılmak istenilen eb&acirc;t&icirc;li ref&#39; ve iptal ( boş uydurmaları ge&ccedil;ersiz bırakma) ve dine vaki tecav&uuml;zleri red ve imha ve evamir-i Rabbaniyeyi (Rabbe ait emirleri) ikame (yerleştirme) ve ahk&acirc;m-ı İlahiyenin (Allah&rsquo;ın h&uuml;k&uuml;mlerinin) şerafet ( &uuml;st&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;n&uuml;) ve ulviyetini ( y&uuml;ksekliğini) izhar ve ilan ederler (g&ouml;sterir ve duyururlar). Ancak tavr-ı esas&icirc;yi (esasla ilgili durumu) bozmadan ve ruh-u asl&icirc;yi rencide etmeden (&ouml;z&uuml;n&uuml; incitmeden) yeni izah tarzlarıyla, zamanın fehmine (anlayışına) uygun yeni ikna us&ucirc;lleriyle ve yeni tevcihat (a&ccedil;ıklamalar) ve tafsilat ile (ayrıntılı bilgilerle) &icirc;fa-i vazife ederler (g&ouml;revi yerine getirirler).</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">H&uuml;l&acirc;sa: Amel ve ahl&acirc;k bakımından ve s&uuml;nnet-i Nebeviyeye (peygamberimizin s&uuml;nnetine) ittiba (uyma) ve temess&uuml;k (sarılma) cihetinden &uuml;mmet-i Muhammed&#39;e (peygamberimizin &uuml;mmetine) tam bir h&uuml;sn-&uuml; misal (g&uuml;zel bir misal) olurlar ve n&uuml;mune-i iktida (uyulacak &ouml;rnek) teşkil ederler...&quot;(13/263)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Bed&icirc;&uuml;zzaman hizmet-i imaniye noktasında risaletin (peygamberliğin) bir mir&#39;at-ı m&uuml;cellası (parlak aynası) ve şecere-i risaletin (peygamberlik ağacının) bir son meyve-i m&uuml;nevveri (nurlu meyvesi) ve lisan-ı risaletin (peygember dilinin) irsiyet (mirası olma) noktasında son dehan-ı hakikatı (ger&ccedil;ekleri s&ouml;yleyen ağzı) ve şem&rsquo;-i İlah&icirc;nin (Allah&rsquo;ın CC yaktığı ışığın) hizmet-i imaniye cihetinde bir son h&acirc;mil-i z&icirc;saadeti (bahtiyar bir taşıyıcısı) olduğuna ş&uuml;bhe yoktur...&rdquo;(13/265)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bu ifadeler sadece bir teslimiyetin ifadesi değildir.&nbsp;</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Risale-i Nura g&ouml;n&uuml;llerini vermiş, ondan istifade etmiş, başkalarını da istifade ettirmek i&ccedil;in gecesini g&uuml;nd&uuml;z&uuml;ne katan, ilk nur talebeleri o zaman zorluk ve takibat altında, bug&uuml;n&uuml; de değil g&ouml;rme tahmin bile edemedikleri halde, onları bu esere &ccedil;eken ne idi? Merhum Ahmet Feyzi Ağabey bu konuda yapmış olduğu uzun anlatımlardan kısa bir paragrafını aşağıya alıyorum:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Risale-i Nur nedir? Bedi&uuml;zzaman kimdir?</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Evet, o zat daha hal-i sabavette ( &ccedil;ocuk yaşta) iken ve hi&ccedil; tahsil yapmadan zevahiri (g&ouml;r&uuml;n&uuml;ş&uuml;) kurtarmak &uuml;zere &uuml;&ccedil; aylık bir tahsil m&uuml;ddeti i&ccedil;inde ul&ucirc;m-u evvel&icirc;n ve &acirc;hir&icirc;ne (&ouml;nceki ve son zamanın ilimlerine) ve led&uuml;nniyat (y&uuml;ksek gizli ilimler) ve hakaik-i eşyaya ( varlıkların ger&ccedil;ek i&ccedil; y&uuml;z&uuml;ne) ve esrar-ı k&acirc;inata (kainatın gizli ve derin ger&ccedil;eklerine) ve hikmet-i İlahiyeye (Allah&rsquo;ın CC g&ouml;zettiği gaye ve faydalara) v&acirc;ris (miras&ccedil;ı) kılınmıştır ki şimdiye kadar b&ouml;yle mazhariyet-i uly&acirc;ya (m&uuml;kemmel ayna olmaya) kimse n&acirc;il olmamıştır. Bu h&acirc;rika-i ilmiyenin eşi asl&acirc; mesbuk (gelmiş) değildir.&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Hi&ccedil; ş&uuml;phe edilemez ki Terc&uuml;man-ı Nur, bu haliyle baştan başa iffet-i m&uuml;cesseme (cisimleşmiş bir ahlak) ve şecaat-i h&acirc;rika (y&uuml;ksek kahramanlık) ve istiğna-yı mutlak (Allah&rsquo;tan başkasına muhta&ccedil; olmayan bir zenginlik) teşkil eden h&acirc;rikul&acirc;de metanet-i ahl&acirc;kiyesi (sağlam ahlakı) ile bizzat bir mu&#39;cize-i fıtrattır (yaratılış mucizesidir), tecess&uuml;m etmiş bir inayettir ve bir mevhibe-i mutlakadır (l&uuml;tuftur).&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">O zat-ı z&icirc;hav&acirc;rık (harikalar sahibi zat) daha hadd-i b&uuml;luğa ermeden bir all&acirc;me-i b&icirc;ad&icirc;l (&ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k bir alim) halinde b&uuml;t&uuml;n cihan-ı ilme (ilim d&uuml;nyasına) meydan okumuş, m&uuml;nazara ettiği erbab-ı ul&ucirc;mu (ilim sahiplerini) ilzam ve isk&acirc;t etmiş (mağlup etmiş ve susturmuş), her nerede olursa olsun vaki olan b&uuml;t&uuml;n suallere mutlak bir isabetle ve asl&acirc; teredd&uuml;t etmeden cevap vermiş, on d&ouml;rt yaşından itibaren &uuml;stadlık p&acirc;yesini taşımış ve m&uuml;temadiyen etrafına feyz-i ilim (bereketli ilim) ve nur-u hikmet sa&ccedil;mış, izahlarındaki incelik ve derinlik ve beyanlarındaki ulviyet ve metanet ve tevcihlerindeki derin feraset ve bas&icirc;ret (izahlarındaki &uuml;st&uuml;n anlayış) ve nur-u hikmet, erbab-ı irfanı şaşırtmış ve hakkıyla &quot;Bed&icirc;&uuml;zzaman&quot; unvan-ı celilini bahşettirmiştir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Mezaya-yı &acirc;liye (y&uuml;ksek meziyetleri) ve fezail-i ilmiyesiyle (ilmi faziletiyle) de din-i Muhammed&icirc;nin neşrinde ve ispatında bir kemal-i tam halinde r&ucirc;-n&uuml;ma olmuş (meydana &ccedil;ıkmış) olan b&ouml;yle bir zat elbette Seyyid&uuml;&#39;l-enbiya Hazretlerinin (peygamberimizin soyundan gelenlerin) en y&uuml;ksek iltifatına mazhar ve en &acirc;l&icirc; himaye ve himmetine n&acirc;ildir. Ve ş&uuml;phesiz o Nebiyy-i Akdes&#39;in (en kutsi peygamberin) emir ve fermanı ile y&uuml;r&uuml;yen ve tasarrufuyla hareket eden ve onun envar ve hakaikine v&acirc;ris ve ma&#39;kes olan bir zat-ı ker&icirc;m&uuml;&#39;s-sıfattır (Allah&rsquo;ın ikram sıfatına mazhar olmuştur). &ldquo;(13/265)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</span></p>
Ekleme Tarihi: 26 Ağustos 2019 - Pazartesi

ASRIN DERDİ İLE DERTLENEN ADAM (25)

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">(Vefatının sene-i devriyesi vesilesiyle)</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">BEDİ&Uuml;ZZAMAN SAİD NURSİ 25</span><br /> <br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bedi&uuml;zzaman&rsquo;a yakın olanlar ne s&ouml;yl&uuml;yor.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Ahmed Feyzi, Ahmed Nazif, Salahaddin, Z&uuml;beyr, Ceylan, Sungur, Tabancalı Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ı yakından tanıyan ve hizmetinde bulunmuş sadık talebeleridir. Bakınız ittifakla &uuml;stadımızı nasıl takdim ediyorlar:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&quot; Risale-i Nur nedir, Bed&icirc;&uuml;zzaman kimdir?</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Her asır başında had&icirc;s&ccedil;e geleceği tebşir edilen (m&uuml;jdelenen) dinin y&uuml;ksek h&acirc;dimleri (hizmetkarları); emr-i dinde (dini meselelerde) m&uuml;btedi (dine aykırı kurallar &ccedil;ıkaran) değil, m&uuml;ttebi&#39;dirler ( dini kurallara tabi olanlardır). Yani kendilerinden ve yeniden bir şey ihdas etmezler, yeni ahk&acirc;m (h&uuml;k&uuml;mler) getirmezler. Esasat ve ahk&acirc;m-ı diniyeye ( dini kanunlara) ve s&uuml;nen-i Muhammediyeye (asm) (peygamberimizin s&uuml;nnetine) harfiyen ittiba yoluyla (hi&ccedil;bir değişiklik yapmadan uyarlar) dini takvim (doğrultma) ve tahkim ( sağlamlaştırma) ve dinin hakikat ve asliyetini izhar (ortaya koyma) ve ona karıştırılmak istenilen eb&acirc;t&icirc;li ref&#39; ve iptal ( boş uydurmaları ge&ccedil;ersiz bırakma) ve dine vaki tecav&uuml;zleri red ve imha ve evamir-i Rabbaniyeyi (Rabbe ait emirleri) ikame (yerleştirme) ve ahk&acirc;m-ı İlahiyenin (Allah&rsquo;ın h&uuml;k&uuml;mlerinin) şerafet ( &uuml;st&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;n&uuml;) ve ulviyetini ( y&uuml;ksekliğini) izhar ve ilan ederler (g&ouml;sterir ve duyururlar). Ancak tavr-ı esas&icirc;yi (esasla ilgili durumu) bozmadan ve ruh-u asl&icirc;yi rencide etmeden (&ouml;z&uuml;n&uuml; incitmeden) yeni izah tarzlarıyla, zamanın fehmine (anlayışına) uygun yeni ikna us&ucirc;lleriyle ve yeni tevcihat (a&ccedil;ıklamalar) ve tafsilat ile (ayrıntılı bilgilerle) &icirc;fa-i vazife ederler (g&ouml;revi yerine getirirler).</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">H&uuml;l&acirc;sa: Amel ve ahl&acirc;k bakımından ve s&uuml;nnet-i Nebeviyeye (peygamberimizin s&uuml;nnetine) ittiba (uyma) ve temess&uuml;k (sarılma) cihetinden &uuml;mmet-i Muhammed&#39;e (peygamberimizin &uuml;mmetine) tam bir h&uuml;sn-&uuml; misal (g&uuml;zel bir misal) olurlar ve n&uuml;mune-i iktida (uyulacak &ouml;rnek) teşkil ederler...&quot;(13/263)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Bed&icirc;&uuml;zzaman hizmet-i imaniye noktasında risaletin (peygamberliğin) bir mir&#39;at-ı m&uuml;cellası (parlak aynası) ve şecere-i risaletin (peygamberlik ağacının) bir son meyve-i m&uuml;nevveri (nurlu meyvesi) ve lisan-ı risaletin (peygember dilinin) irsiyet (mirası olma) noktasında son dehan-ı hakikatı (ger&ccedil;ekleri s&ouml;yleyen ağzı) ve şem&rsquo;-i İlah&icirc;nin (Allah&rsquo;ın CC yaktığı ışığın) hizmet-i imaniye cihetinde bir son h&acirc;mil-i z&icirc;saadeti (bahtiyar bir taşıyıcısı) olduğuna ş&uuml;bhe yoktur...&rdquo;(13/265)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bu ifadeler sadece bir teslimiyetin ifadesi değildir.&nbsp;</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Risale-i Nura g&ouml;n&uuml;llerini vermiş, ondan istifade etmiş, başkalarını da istifade ettirmek i&ccedil;in gecesini g&uuml;nd&uuml;z&uuml;ne katan, ilk nur talebeleri o zaman zorluk ve takibat altında, bug&uuml;n&uuml; de değil g&ouml;rme tahmin bile edemedikleri halde, onları bu esere &ccedil;eken ne idi? Merhum Ahmet Feyzi Ağabey bu konuda yapmış olduğu uzun anlatımlardan kısa bir paragrafını aşağıya alıyorum:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Risale-i Nur nedir? Bedi&uuml;zzaman kimdir?</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Evet, o zat daha hal-i sabavette ( &ccedil;ocuk yaşta) iken ve hi&ccedil; tahsil yapmadan zevahiri (g&ouml;r&uuml;n&uuml;ş&uuml;) kurtarmak &uuml;zere &uuml;&ccedil; aylık bir tahsil m&uuml;ddeti i&ccedil;inde ul&ucirc;m-u evvel&icirc;n ve &acirc;hir&icirc;ne (&ouml;nceki ve son zamanın ilimlerine) ve led&uuml;nniyat (y&uuml;ksek gizli ilimler) ve hakaik-i eşyaya ( varlıkların ger&ccedil;ek i&ccedil; y&uuml;z&uuml;ne) ve esrar-ı k&acirc;inata (kainatın gizli ve derin ger&ccedil;eklerine) ve hikmet-i İlahiyeye (Allah&rsquo;ın CC g&ouml;zettiği gaye ve faydalara) v&acirc;ris (miras&ccedil;ı) kılınmıştır ki şimdiye kadar b&ouml;yle mazhariyet-i uly&acirc;ya (m&uuml;kemmel ayna olmaya) kimse n&acirc;il olmamıştır. Bu h&acirc;rika-i ilmiyenin eşi asl&acirc; mesbuk (gelmiş) değildir.&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Hi&ccedil; ş&uuml;phe edilemez ki Terc&uuml;man-ı Nur, bu haliyle baştan başa iffet-i m&uuml;cesseme (cisimleşmiş bir ahlak) ve şecaat-i h&acirc;rika (y&uuml;ksek kahramanlık) ve istiğna-yı mutlak (Allah&rsquo;tan başkasına muhta&ccedil; olmayan bir zenginlik) teşkil eden h&acirc;rikul&acirc;de metanet-i ahl&acirc;kiyesi (sağlam ahlakı) ile bizzat bir mu&#39;cize-i fıtrattır (yaratılış mucizesidir), tecess&uuml;m etmiş bir inayettir ve bir mevhibe-i mutlakadır (l&uuml;tuftur).&nbsp;</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">O zat-ı z&icirc;hav&acirc;rık (harikalar sahibi zat) daha hadd-i b&uuml;luğa ermeden bir all&acirc;me-i b&icirc;ad&icirc;l (&ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k bir alim) halinde b&uuml;t&uuml;n cihan-ı ilme (ilim d&uuml;nyasına) meydan okumuş, m&uuml;nazara ettiği erbab-ı ul&ucirc;mu (ilim sahiplerini) ilzam ve isk&acirc;t etmiş (mağlup etmiş ve susturmuş), her nerede olursa olsun vaki olan b&uuml;t&uuml;n suallere mutlak bir isabetle ve asl&acirc; teredd&uuml;t etmeden cevap vermiş, on d&ouml;rt yaşından itibaren &uuml;stadlık p&acirc;yesini taşımış ve m&uuml;temadiyen etrafına feyz-i ilim (bereketli ilim) ve nur-u hikmet sa&ccedil;mış, izahlarındaki incelik ve derinlik ve beyanlarındaki ulviyet ve metanet ve tevcihlerindeki derin feraset ve bas&icirc;ret (izahlarındaki &uuml;st&uuml;n anlayış) ve nur-u hikmet, erbab-ı irfanı şaşırtmış ve hakkıyla &quot;Bed&icirc;&uuml;zzaman&quot; unvan-ı celilini bahşettirmiştir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Mezaya-yı &acirc;liye (y&uuml;ksek meziyetleri) ve fezail-i ilmiyesiyle (ilmi faziletiyle) de din-i Muhammed&icirc;nin neşrinde ve ispatında bir kemal-i tam halinde r&ucirc;-n&uuml;ma olmuş (meydana &ccedil;ıkmış) olan b&ouml;yle bir zat elbette Seyyid&uuml;&#39;l-enbiya Hazretlerinin (peygamberimizin soyundan gelenlerin) en y&uuml;ksek iltifatına mazhar ve en &acirc;l&icirc; himaye ve himmetine n&acirc;ildir. Ve ş&uuml;phesiz o Nebiyy-i Akdes&#39;in (en kutsi peygamberin) emir ve fermanı ile y&uuml;r&uuml;yen ve tasarrufuyla hareket eden ve onun envar ve hakaikine v&acirc;ris ve ma&#39;kes olan bir zat-ı ker&icirc;m&uuml;&#39;s-sıfattır (Allah&rsquo;ın ikram sıfatına mazhar olmuştur). &ldquo;(13/265)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&nbsp;</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu</span></p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.