Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
Köşe Yazarı
Prof.Dr Cahit KURBANOĞLU
 

ASRIN DERDİ İLE DERTLENEN ADAM (31)

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">(Vefatının sene-i devriyesi vesilesiyle)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">BEDİ&Uuml;ZZAMAN SAİD NURSİ 31</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Siyaset ile din bir arada olunca, din siyasete alet edilmiştir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bed&icirc;&uuml;zzaman milletin ekserisi ger&ccedil;ek dindar olmadık&ccedil;a, din adına siyaset yapılamayacağını &ouml;zellikle ikaz etmiştir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; her ne kadar yola &ccedil;ıkarken siyaseti dine alet etmek i&ccedil;in &ccedil;alışma ve gayret i&ccedil;erisinde olunacağı, becerilemeyip dini siyasete alet etme tehlikesinin hep var olduğunu nazara vermiştir. Onun i&ccedil;inde milletin y&uuml;zde altmış yetmişi tam dindar olmadık&ccedil;a, din adına bir partinin iş başına gelmemesi gerektiğini s&ouml;ylemektedir. Bunu bir iki paragrafla burada ifade etmeye &ccedil;alışalım:</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;İşittim, İttihad-ı Muhammed&icirc; (A.S.M.) namıyla bir cemiyet teşekk&uuml;l etmiş. Nihayet derecede korktum ki; bu ism-i m&uuml;barekin altında bazılarının bir yanlış hareketi meydana gelsin...</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Ve o siyas&icirc; cemiyetten kat&rsquo;-ı al&acirc;ka ettiler (ilgisini kestiler). Siyasete karışmayacaklar. L&acirc;kin tekrar korktum, dedim: Bu isim umumun (herkesin) hakkıdır, tahsis (hususiyet) ve tahdit (sınırlama) kabul etmez...</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">L&acirc;kin tarif ettiğim ve d&acirc;hil olduğum İttihad-ı Muhammed&icirc;nin (A.S.M.) tarifi budur ki:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şarktan garba (doğudan batıya), cenuptan şimale (g&uuml;neyden kuzeye) uzanan bir silsile-i n&ucirc;ran&icirc; (nurlu bir zincir) ile merbut (bağlı) bir dairedir. D&acirc;hil olanlar da bu zamanda &uuml;&ccedil; y&uuml;z milyondan (şimdi bir bu&ccedil;uk milyar) ziyadedir. Bu ittihadın (birleşmenin) cihet&uuml;&#39;l-vahdeti (birlik y&ouml;n&uuml;) ve irtibatı (bağı),</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">tevhid-i İlah&icirc;dir (Allah&rsquo;ın birliğidir). Peyman (and) ve yemini, imandır. M&uuml;ntesipleri (&uuml;yeleri), Kal&ucirc; Bel&acirc;&#39;dan (Canab-ı Hak ruhları yaratıp onlara Rabbiniz değil miyim, mealinde &ldquo;Elest&uuml; Bi-Rabbik&uuml;m&rdquo;&nbsp; buyurduğunda, ruhlar: &ldquo;Evet Rabbimizsin&rdquo; mealinde cevap verdiklerini bildiren Kur&rsquo;andaki bir t&acirc;birdir.)&nbsp; d&acirc;hil olan umum m&uuml;&#39;minlerdir. Defter-i esmaları da (isimlerin defteri), Levh-i Mahfuz&#39;dur (Allah&rsquo;ın koruması altındaki manevi kayıt yeridir). Bu ittihadın (birliğin) n&acirc;şir-i efk&acirc;rı (fikirlerin neşrini yapan), umum k&uuml;t&uuml;b-&uuml; İsl&acirc;miyedir (İslam kitaplarıdır)...</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Kul&uuml;p ve enc&uuml;menleri (komisyonları); c&acirc;mi ve mescidler ve din&icirc; medreseler ve zikirhanelerdir. Merkezi de, Haremeyn-i Şerifeyn&#39;dir (Mekke ve Medine&rsquo;deki b&uuml;y&uuml;k mescitlerdir). B&ouml;yle cemiyetin (topluluğun) reisi, Fahr-i &Acirc;lem&#39;dir (&Acirc;lemlerin şeref duyduğu peygamberdir)(A.S.M.). Ve mesleği, herkes kendi nefsiyle m&uuml;cahede (cihad etme); yani ahl&acirc;k-ı Ahmediye (A.S.M.) ile tahalluk (ahlaklanmak) ve S&uuml;nnet-i Nebeviyeyi ihya (hayatlandırma) ve başkalara da muhabbet (sevgi) ve &ndash;eğer zarar etmezse&ndash; nasihat etmektir (&ouml;ğ&uuml;t vermektir)...&rdquo;(16/19-20)</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Medenilere galebe &ccedil;almak ikna iledir; icbar ile değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bedi&uuml;zzaman Hazretleri m&uuml;nazara ve m&uuml;nakaşalarda var olan bir &uuml;sluba dikkatimizi &ccedil;ekiyor. Hakikatlerin ortaya &ccedil;ıkması i&ccedil;in ve ger&ccedil;eklerin anlaşılması i&ccedil;in elbette o konuda ehliyetli olan insanlar bir araya gelecek şura oluşturacak ve d&uuml;ş&uuml;ncelerini ortaya koyacaklardır. Ya kabul g&ouml;r&uuml;r veya red edilir. Bu insanların bilgisine, tecr&uuml;besine ve maslahata bağlı bir şeydir, bunda zorlama olmaz. Meşverette ekseriyetin fikri herkes tarafından kabul g&ouml;r&uuml;r, uygulanır. Onun i&ccedil;in de istişareden sonra, ben &ouml;yle d&uuml;ş&uuml;nmedim fikrinin bir h&uuml;km&uuml; yoktur.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Bu ittihadın nizamnamesi (d&uuml;zenin yazılı olduğu kitabı) S&uuml;nnet-i Nebeviye (peygamberimize asv ait s&uuml;nnetler) ve kanunnamesi (kanun kitabı) ev&acirc;mir ve nev&acirc;h&icirc;-i şer&rsquo;iyedir (İslam dininin emirleri ve yasaklarıdır). Ve kılın&ccedil;ları da, ber&acirc;hin-i katıadır (kesin delillerdir). Zira meden&icirc;lere galebe &ccedil;almak (&uuml;st&uuml;n gelmek) ikna iledir; icbar (zorlama) ile değildir.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şeriatta siyasete yer ancak y&uuml;zde bir</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bizde şeriat veya şer&rsquo;i idare dendiğinde akla ilk gelen adli h&uuml;k&uuml;mleri, asma-kesme işlemleri oluyor. Bu yanlış bilginin kaynağı ise cehalettir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bizde uygulanan medeni kanunlar insanın yaratılışına uygun olmadığı i&ccedil;in, doğudaki vatandaş i&ccedil;in ağır olan uygulama , batıdaki i&ccedil;in hafif g&ouml;r&uuml;lmektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Medeni kanunlar cinayet işlendikten ve namus payımal olduktan, su&ccedil; işlendikten sonra, su&ccedil;lunun yakasına sarılır. Hem kişi ve hem de kanun koyucu sıkıntı &ccedil;eker. Şeriat &ouml;nce insanı eğitir, sorumluluğunu &ouml;ğretir, su&ccedil; işlemeden kişiyi korur. Hem vatandaş rahat eder, hem devlet rahat eder. Bedi&uuml;zzaman şeriatın ne olduğunu, şahsa ve topluma ne sağladığını herkesin istifade edeceği şekilde Risale-i Nurlarda anlatmaktadır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Taharri-i hakikat (doğruyu araştırma), muhabbet (sevgi) iledir. Husumet (d&uuml;şmanlık) ise, vahşet (vahşiliğe) ve taassuba (k&ouml;r&uuml; k&ouml;r&uuml;ne bağlılığa) karşı idi.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Hedef ve maksatları da, i&rsquo;l&acirc;-yı Kelimetullahtır (Kur&rsquo;an ve iman hakikatlarının neşir ve yayılmasına gayretle &ccedil;alışmaktır) . Şeriatta (Allah&rsquo;ın emir ve yasaklarla ilgili kanunlarında) y&uuml;zde doksan dokuz ahl&acirc;k, ibadet, &acirc;hiret ve fazilete aittir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Y&uuml;zde bir nisbetinde siyasete m&uuml;tealliktir (ilgilidir); onu da ul&uuml;&#39;l-emirlerimiz (halife, kadı, İsl&acirc;m reisi, padişah, reis-i cumhur, reis, m&uuml;d&uuml;r vb.) d&uuml;ş&uuml;ns&uuml;nler. &ldquo;(16/20)</span><br /> &nbsp;</p>
Ekleme Tarihi: 29 Eylül 2019 - Pazar

ASRIN DERDİ İLE DERTLENEN ADAM (31)

<p><span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">(Vefatının sene-i devriyesi vesilesiyle)</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">BEDİ&Uuml;ZZAMAN SAİD NURSİ 31</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Siyaset ile din bir arada olunca, din siyasete alet edilmiştir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bed&icirc;&uuml;zzaman milletin ekserisi ger&ccedil;ek dindar olmadık&ccedil;a, din adına siyaset yapılamayacağını &ouml;zellikle ikaz etmiştir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; her ne kadar yola &ccedil;ıkarken siyaseti dine alet etmek i&ccedil;in &ccedil;alışma ve gayret i&ccedil;erisinde olunacağı, becerilemeyip dini siyasete alet etme tehlikesinin hep var olduğunu nazara vermiştir. Onun i&ccedil;inde milletin y&uuml;zde altmış yetmişi tam dindar olmadık&ccedil;a, din adına bir partinin iş başına gelmemesi gerektiğini s&ouml;ylemektedir. Bunu bir iki paragrafla burada ifade etmeye &ccedil;alışalım:</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;İşittim, İttihad-ı Muhammed&icirc; (A.S.M.) namıyla bir cemiyet teşekk&uuml;l etmiş. Nihayet derecede korktum ki; bu ism-i m&uuml;barekin altında bazılarının bir yanlış hareketi meydana gelsin...</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Ve o siyas&icirc; cemiyetten kat&rsquo;-ı al&acirc;ka ettiler (ilgisini kestiler). Siyasete karışmayacaklar. L&acirc;kin tekrar korktum, dedim: Bu isim umumun (herkesin) hakkıdır, tahsis (hususiyet) ve tahdit (sınırlama) kabul etmez...</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">L&acirc;kin tarif ettiğim ve d&acirc;hil olduğum İttihad-ı Muhammed&icirc;nin (A.S.M.) tarifi budur ki:</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şarktan garba (doğudan batıya), cenuptan şimale (g&uuml;neyden kuzeye) uzanan bir silsile-i n&ucirc;ran&icirc; (nurlu bir zincir) ile merbut (bağlı) bir dairedir. D&acirc;hil olanlar da bu zamanda &uuml;&ccedil; y&uuml;z milyondan (şimdi bir bu&ccedil;uk milyar) ziyadedir. Bu ittihadın (birleşmenin) cihet&uuml;&#39;l-vahdeti (birlik y&ouml;n&uuml;) ve irtibatı (bağı),</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">tevhid-i İlah&icirc;dir (Allah&rsquo;ın birliğidir). Peyman (and) ve yemini, imandır. M&uuml;ntesipleri (&uuml;yeleri), Kal&ucirc; Bel&acirc;&#39;dan (Canab-ı Hak ruhları yaratıp onlara Rabbiniz değil miyim, mealinde &ldquo;Elest&uuml; Bi-Rabbik&uuml;m&rdquo;&nbsp; buyurduğunda, ruhlar: &ldquo;Evet Rabbimizsin&rdquo; mealinde cevap verdiklerini bildiren Kur&rsquo;andaki bir t&acirc;birdir.)&nbsp; d&acirc;hil olan umum m&uuml;&#39;minlerdir. Defter-i esmaları da (isimlerin defteri), Levh-i Mahfuz&#39;dur (Allah&rsquo;ın koruması altındaki manevi kayıt yeridir). Bu ittihadın (birliğin) n&acirc;şir-i efk&acirc;rı (fikirlerin neşrini yapan), umum k&uuml;t&uuml;b-&uuml; İsl&acirc;miyedir (İslam kitaplarıdır)...</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Kul&uuml;p ve enc&uuml;menleri (komisyonları); c&acirc;mi ve mescidler ve din&icirc; medreseler ve zikirhanelerdir. Merkezi de, Haremeyn-i Şerifeyn&#39;dir (Mekke ve Medine&rsquo;deki b&uuml;y&uuml;k mescitlerdir). B&ouml;yle cemiyetin (topluluğun) reisi, Fahr-i &Acirc;lem&#39;dir (&Acirc;lemlerin şeref duyduğu peygamberdir)(A.S.M.). Ve mesleği, herkes kendi nefsiyle m&uuml;cahede (cihad etme); yani ahl&acirc;k-ı Ahmediye (A.S.M.) ile tahalluk (ahlaklanmak) ve S&uuml;nnet-i Nebeviyeyi ihya (hayatlandırma) ve başkalara da muhabbet (sevgi) ve &ndash;eğer zarar etmezse&ndash; nasihat etmektir (&ouml;ğ&uuml;t vermektir)...&rdquo;(16/19-20)</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Medenilere galebe &ccedil;almak ikna iledir; icbar ile değildir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bedi&uuml;zzaman Hazretleri m&uuml;nazara ve m&uuml;nakaşalarda var olan bir &uuml;sluba dikkatimizi &ccedil;ekiyor. Hakikatlerin ortaya &ccedil;ıkması i&ccedil;in ve ger&ccedil;eklerin anlaşılması i&ccedil;in elbette o konuda ehliyetli olan insanlar bir araya gelecek şura oluşturacak ve d&uuml;ş&uuml;ncelerini ortaya koyacaklardır. Ya kabul g&ouml;r&uuml;r veya red edilir. Bu insanların bilgisine, tecr&uuml;besine ve maslahata bağlı bir şeydir, bunda zorlama olmaz. Meşverette ekseriyetin fikri herkes tarafından kabul g&ouml;r&uuml;r, uygulanır. Onun i&ccedil;in de istişareden sonra, ben &ouml;yle d&uuml;ş&uuml;nmedim fikrinin bir h&uuml;km&uuml; yoktur.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Bu ittihadın nizamnamesi (d&uuml;zenin yazılı olduğu kitabı) S&uuml;nnet-i Nebeviye (peygamberimize asv ait s&uuml;nnetler) ve kanunnamesi (kanun kitabı) ev&acirc;mir ve nev&acirc;h&icirc;-i şer&rsquo;iyedir (İslam dininin emirleri ve yasaklarıdır). Ve kılın&ccedil;ları da, ber&acirc;hin-i katıadır (kesin delillerdir). Zira meden&icirc;lere galebe &ccedil;almak (&uuml;st&uuml;n gelmek) ikna iledir; icbar (zorlama) ile değildir.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Şeriatta siyasete yer ancak y&uuml;zde bir</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bizde şeriat veya şer&rsquo;i idare dendiğinde akla ilk gelen adli h&uuml;k&uuml;mleri, asma-kesme işlemleri oluyor. Bu yanlış bilginin kaynağı ise cehalettir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Bizde uygulanan medeni kanunlar insanın yaratılışına uygun olmadığı i&ccedil;in, doğudaki vatandaş i&ccedil;in ağır olan uygulama , batıdaki i&ccedil;in hafif g&ouml;r&uuml;lmektedir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Medeni kanunlar cinayet işlendikten ve namus payımal olduktan, su&ccedil; işlendikten sonra, su&ccedil;lunun yakasına sarılır. Hem kişi ve hem de kanun koyucu sıkıntı &ccedil;eker. Şeriat &ouml;nce insanı eğitir, sorumluluğunu &ouml;ğretir, su&ccedil; işlemeden kişiyi korur. Hem vatandaş rahat eder, hem devlet rahat eder. Bedi&uuml;zzaman şeriatın ne olduğunu, şahsa ve topluma ne sağladığını herkesin istifade edeceği şekilde Risale-i Nurlarda anlatmaktadır.</span><br /> <br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">&ldquo;Taharri-i hakikat (doğruyu araştırma), muhabbet (sevgi) iledir. Husumet (d&uuml;şmanlık) ise, vahşet (vahşiliğe) ve taassuba (k&ouml;r&uuml; k&ouml;r&uuml;ne bağlılığa) karşı idi.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Hedef ve maksatları da, i&rsquo;l&acirc;-yı Kelimetullahtır (Kur&rsquo;an ve iman hakikatlarının neşir ve yayılmasına gayretle &ccedil;alışmaktır) . Şeriatta (Allah&rsquo;ın emir ve yasaklarla ilgili kanunlarında) y&uuml;zde doksan dokuz ahl&acirc;k, ibadet, &acirc;hiret ve fazilete aittir.</span><br /> <span style="color:rgb(34, 34, 34); font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:small">Y&uuml;zde bir nisbetinde siyasete m&uuml;tealliktir (ilgilidir); onu da ul&uuml;&#39;l-emirlerimiz (halife, kadı, İsl&acirc;m reisi, padişah, reis-i cumhur, reis, m&uuml;d&uuml;r vb.) d&uuml;ş&uuml;ns&uuml;nler. &ldquo;(16/20)</span><br /> &nbsp;</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.