Mücahit GÜLER
Köşe Yazarı
Mücahit GÜLER
 

"el-Hakim"in Hikmetsiz Yaşayan Kulları

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;Rahman ve Rahim olan Allah&rsquo;ın adıyla&hellip;<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Bu yazımızda Allah&rsquo;ın cc esmasından olan &quot;el-Hakim&quot; ismine, bu ismin insan &uuml;zerinde neden ve nasıl tecelli etmesi gerektiğine ve bununla beraber gaflete dalıp hikmetsiz yaşayan kullarına değineceğiz. &quot;Hakim&quot; kelimesinin s&ouml;zl&uuml;k anlamı &lsquo;h&uuml;kmetmek, iyileştirmek ve d&uuml;zeltmek&rsquo; manalarına gelir. Terim olarak Allah hakkında kullanıldığında &lsquo;eşya ve hadiseleri en g&uuml;zel, en faydalı ve en d&uuml;zg&uuml;n şekilde yaratan ve y&ouml;neten&rsquo; insan a&ccedil;ısından kullanıldığında ise, &lsquo;Allah&rsquo;ın nuruyla bakıp eşya ve hadiseleri yerli yerine oturtan, sebeplerin arkasındaki hakikati g&ouml;rmek&rsquo;(1) manalarına gelir. Allah&rsquo;ın cc hi&ccedil;bir şeye ihtiyacı olmadığı halde yarattığı ve oluşturduğu hadiseleri bir hikmete binaen yapar. O&rsquo;nun hikmetli davranması hikmete ihtiyacı olduğundan değil, bilakis bizim ihtiyacımız olduğu i&ccedil;in hikmetli davranır ve bizim de hikmetli davranıp, yaşamamızı murad eder.<br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;<br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Rabbimizin sebeplere/arazlara(2) ihtiyacı yoktur ama kullarının sebeplere ihtiyacı vardır. İnsanoğlu bir gaye ve d&uuml;zen &ccedil;er&ccedil;evesinde yaşamadığı zaman yaşamın anlamına cevap veremiyor, hikmeti anlayamıyor ve anlayamadığı i&ccedil;in de hikmetli davranamıyor. Rabbimiz her şeyi bildiği(el-alim) gibi kullarının bu y&ouml;n&uuml;n&uuml; de &ccedil;ok iyi biliyor ve bunu bize ayetlerle/delillerle anlatıyor. Allah cc her şeye bir d&uuml;zen ve &ouml;l&ccedil;&uuml;(3) koyduğu gibi biz kullarına da bir d&uuml;zen(4) koyduğunu &ccedil;eşitli ayetlerde anlatıyor. Burada akıllara şu soru gelebilir; &lsquo;Allahın hayatımıza bir d&uuml;zen koymasına gerek var mı, biz kendimiz bir d&uuml;zen koyamaz mıyız?&rsquo; Bunun cevabı elbette hayır olacaktır. Nasıl ki bir icadı en iyi onun mucidi biliyorsa, bizleri de yaratan kimse bizim nasıl bir d&uuml;zen i&ccedil;inde yaşayacağımızı da en iyi o bilir. Ayetin ifadesiyle de &lsquo;yaratan yarattığını bilmez mi hi&ccedil;?&rsquo;(5) Elbette yaratan yarattığını bilir, hem de en ince detayına kadar bilir. Bu bağlamda hikmeti g&ouml;rebilmek, anlayabilmek ve yaşayabilmek i&ccedil;in Allah&rsquo;ın hikmetine(d&uuml;zenine) uygun yaşamak gerekir.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp; Sebepler perdesini kaldırıp, sebeplerin arkasındaki hikmeti g&ouml;rebilmek i&ccedil;in eşya ve hadiselere Allah&rsquo;ın nuruyla(6) bakmak gerekiyor. Allah&rsquo;ın nurunu ise temiz akıl sahipleri(7) elde edebilir. Akılları kirlenmiş(beşeri ideolojiler ile zihinleri kirletmek, g&uuml;nah bataklığına dalmak), hayatının merkezine nefsini veya şeytanını yerleştirip onlara g&ouml;re bir hayat yaşayanlar ve nefis atına binip, atın ipini de şeytanın eline vermiş kişiler Allah&rsquo;ın nurunu elde edemezler. Allah&rsquo;ın nurunu elde edemedikleri i&ccedil;in de Hikmet&#39;ten uzak, gaflet ve dal&acirc;let i&ccedil;inde bir hayat yaşayacaklardır. Siyasetten ekonomiye, ticaretten insanlarla olan ilişkilerimize kadar, kısacası hayatımızın b&uuml;t&uuml;n&uuml;n&uuml; ele aldığımızda eğer bir şeyler ters gidiyorsa(dinin emir ve nehiylerinin dışına &ccedil;ıkılıyorsa) demek ki gittiğimiz yol hikmetli değildir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; hikmetin gereği olarak gidilen yol belki zor olur, ama hikmete ters olamaz. Bu gaflet ve dal&acirc;letin sonucu olarak insan hayatının bir anlamı olduğunu anlayamayacak, anlayamadığı i&ccedil;in de zihinde başlayan psikolojik problemler artarak insanı bunalıma g&ouml;t&uuml;r&uuml;r. Sonu&ccedil; itibariyle eşya ve hadiselere Allah&rsquo;ın nuruyla bakmayan/bakamayan insan psikososyal(psikolojik ve sosyal) problemlerle dolu bir hayat yaşamaya mahkum olur. Kısacası Hikmet&rsquo;i bilişsel(hakkel yakin) a&ccedil;ıdan anlamayan insan, duyuşsal a&ccedil;ıdan hissedemez ve davranışsal a&ccedil;ıdan da Hikmet&rsquo;i yaşayamaz.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Hikmet&rsquo;i elde etmek i&ccedil;in yaşam tarzımızı belirleyen Kur&rsquo;an&rsquo;a başvurduğumuzda şu ayetle muhatap olduğumuzu g&ouml;r&uuml;yoruz; &lsquo;Ey iman edenler! Eğer Allah&rsquo;a saygı duyup emrine uygun yaşarsanız, size, iyiyi k&ouml;t&uuml;den ayırt eden bir anlayış/bir nur verir. K&ouml;t&uuml;l&uuml;klerinizi &ouml;rter ve sizi bağışlar. Allah b&uuml;y&uuml;k l&uuml;tuf sahibidir.&rsquo;(7) Hikmet&rsquo;i/Nuru elde etmek i&ccedil;in &ouml;nce iman etmeliyiz, sonra da Allah&#39;ın bizim i&ccedil;in &ccedil;izdiği sınırların i&ccedil;inde kalarak bir hayat yaşamalıyız. Biz bu iki şarta hakiki manada bağlı kalırsak, Rabbimiz de bize sadece nuru değil, nur ile beraber g&uuml;nahlarımızı &ouml;rt&uuml;p, bizi bağışlayacağını v&acirc;dediyor.&nbsp; Bu iki şartı hakkıyla yerine getirmek i&ccedil;in imanın ve ibadetlerin lezzetini almalıyız. İmanda lezzeti elde etmenin en kestirme yolu k&acirc;inatı tefekk&uuml;rle(sistematik bir d&uuml;ş&uuml;nceyle) elde edilir. İbadetlerde lezzet ise hakiki imanı elde etmekle başlar. Hakiki imanı elde edemezsek, nefis ve şeytanın tuzağına &ccedil;abuk yakalanma ihtimalimiz var. Zira insanoğlu aceleci olduğu i&ccedil;in lezzet almadığı bir şeyden &ccedil;abuk sıkılıyor ve&nbsp; uzun soluklu davranamıyor.&nbsp; Rabbim meseleyi gereği gibi anlayıp, yaşayan ve anlatan kullarından eylesin bizleri. Ve&rsquo;lhamd&uuml;lillahi Rabbi&rsquo;lalemin...</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">M&uuml;cahit G&Uuml;LER&nbsp;<br /> <br /> <br /> <br /> 1- Ragıp el-İsfehani el-M&uuml;fredat fi Garibi&#39;l-Kur&rsquo;an<br /> 2- Feyzul Furkan Meali Ali İmran 59, Enam 73, Nahl 40, Meryem 35, Yasin 82, Mumin 68<br /> 3- Feyzul Furkan Meali Kamer 49, Furkan 2, Ğaşiye 17-20<br /> 4- Feyzul Furkan Meali Zariyat 56, En&rsquo;am 162 Araf 54, Yusuf 40<br /> 5- Feyzul Furkan Meali M&uuml;lk 14, Bakara 140<br /> 6- &ldquo;M&uuml;minin ferasetinden sakının!. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; o Allah&rsquo;ın nuruyla bakar.&rdquo; Tirmizi<br /> 7- Feyzul Furkan Meali İbrahim 52<br /> 8- Feyzul Furkan Meali Enfal 29</div>
Ekleme Tarihi: 10 Mart 2020 - Salı

"el-Hakim"in Hikmetsiz Yaşayan Kulları

<div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;Rahman ve Rahim olan Allah&rsquo;ın adıyla&hellip;<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Bu yazımızda Allah&rsquo;ın cc esmasından olan &quot;el-Hakim&quot; ismine, bu ismin insan &uuml;zerinde neden ve nasıl tecelli etmesi gerektiğine ve bununla beraber gaflete dalıp hikmetsiz yaşayan kullarına değineceğiz. &quot;Hakim&quot; kelimesinin s&ouml;zl&uuml;k anlamı &lsquo;h&uuml;kmetmek, iyileştirmek ve d&uuml;zeltmek&rsquo; manalarına gelir. Terim olarak Allah hakkında kullanıldığında &lsquo;eşya ve hadiseleri en g&uuml;zel, en faydalı ve en d&uuml;zg&uuml;n şekilde yaratan ve y&ouml;neten&rsquo; insan a&ccedil;ısından kullanıldığında ise, &lsquo;Allah&rsquo;ın nuruyla bakıp eşya ve hadiseleri yerli yerine oturtan, sebeplerin arkasındaki hakikati g&ouml;rmek&rsquo;(1) manalarına gelir. Allah&rsquo;ın cc hi&ccedil;bir şeye ihtiyacı olmadığı halde yarattığı ve oluşturduğu hadiseleri bir hikmete binaen yapar. O&rsquo;nun hikmetli davranması hikmete ihtiyacı olduğundan değil, bilakis bizim ihtiyacımız olduğu i&ccedil;in hikmetli davranır ve bizim de hikmetli davranıp, yaşamamızı murad eder.<br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;<br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Rabbimizin sebeplere/arazlara(2) ihtiyacı yoktur ama kullarının sebeplere ihtiyacı vardır. İnsanoğlu bir gaye ve d&uuml;zen &ccedil;er&ccedil;evesinde yaşamadığı zaman yaşamın anlamına cevap veremiyor, hikmeti anlayamıyor ve anlayamadığı i&ccedil;in de hikmetli davranamıyor. Rabbimiz her şeyi bildiği(el-alim) gibi kullarının bu y&ouml;n&uuml;n&uuml; de &ccedil;ok iyi biliyor ve bunu bize ayetlerle/delillerle anlatıyor. Allah cc her şeye bir d&uuml;zen ve &ouml;l&ccedil;&uuml;(3) koyduğu gibi biz kullarına da bir d&uuml;zen(4) koyduğunu &ccedil;eşitli ayetlerde anlatıyor. Burada akıllara şu soru gelebilir; &lsquo;Allahın hayatımıza bir d&uuml;zen koymasına gerek var mı, biz kendimiz bir d&uuml;zen koyamaz mıyız?&rsquo; Bunun cevabı elbette hayır olacaktır. Nasıl ki bir icadı en iyi onun mucidi biliyorsa, bizleri de yaratan kimse bizim nasıl bir d&uuml;zen i&ccedil;inde yaşayacağımızı da en iyi o bilir. Ayetin ifadesiyle de &lsquo;yaratan yarattığını bilmez mi hi&ccedil;?&rsquo;(5) Elbette yaratan yarattığını bilir, hem de en ince detayına kadar bilir. Bu bağlamda hikmeti g&ouml;rebilmek, anlayabilmek ve yaşayabilmek i&ccedil;in Allah&rsquo;ın hikmetine(d&uuml;zenine) uygun yaşamak gerekir.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp; Sebepler perdesini kaldırıp, sebeplerin arkasındaki hikmeti g&ouml;rebilmek i&ccedil;in eşya ve hadiselere Allah&rsquo;ın nuruyla(6) bakmak gerekiyor. Allah&rsquo;ın nurunu ise temiz akıl sahipleri(7) elde edebilir. Akılları kirlenmiş(beşeri ideolojiler ile zihinleri kirletmek, g&uuml;nah bataklığına dalmak), hayatının merkezine nefsini veya şeytanını yerleştirip onlara g&ouml;re bir hayat yaşayanlar ve nefis atına binip, atın ipini de şeytanın eline vermiş kişiler Allah&rsquo;ın nurunu elde edemezler. Allah&rsquo;ın nurunu elde edemedikleri i&ccedil;in de Hikmet&#39;ten uzak, gaflet ve dal&acirc;let i&ccedil;inde bir hayat yaşayacaklardır. Siyasetten ekonomiye, ticaretten insanlarla olan ilişkilerimize kadar, kısacası hayatımızın b&uuml;t&uuml;n&uuml;n&uuml; ele aldığımızda eğer bir şeyler ters gidiyorsa(dinin emir ve nehiylerinin dışına &ccedil;ıkılıyorsa) demek ki gittiğimiz yol hikmetli değildir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; hikmetin gereği olarak gidilen yol belki zor olur, ama hikmete ters olamaz. Bu gaflet ve dal&acirc;letin sonucu olarak insan hayatının bir anlamı olduğunu anlayamayacak, anlayamadığı i&ccedil;in de zihinde başlayan psikolojik problemler artarak insanı bunalıma g&ouml;t&uuml;r&uuml;r. Sonu&ccedil; itibariyle eşya ve hadiselere Allah&rsquo;ın nuruyla bakmayan/bakamayan insan psikososyal(psikolojik ve sosyal) problemlerle dolu bir hayat yaşamaya mahkum olur. Kısacası Hikmet&rsquo;i bilişsel(hakkel yakin) a&ccedil;ıdan anlamayan insan, duyuşsal a&ccedil;ıdan hissedemez ve davranışsal a&ccedil;ıdan da Hikmet&rsquo;i yaşayamaz.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Hikmet&rsquo;i elde etmek i&ccedil;in yaşam tarzımızı belirleyen Kur&rsquo;an&rsquo;a başvurduğumuzda şu ayetle muhatap olduğumuzu g&ouml;r&uuml;yoruz; &lsquo;Ey iman edenler! Eğer Allah&rsquo;a saygı duyup emrine uygun yaşarsanız, size, iyiyi k&ouml;t&uuml;den ayırt eden bir anlayış/bir nur verir. K&ouml;t&uuml;l&uuml;klerinizi &ouml;rter ve sizi bağışlar. Allah b&uuml;y&uuml;k l&uuml;tuf sahibidir.&rsquo;(7) Hikmet&rsquo;i/Nuru elde etmek i&ccedil;in &ouml;nce iman etmeliyiz, sonra da Allah&#39;ın bizim i&ccedil;in &ccedil;izdiği sınırların i&ccedil;inde kalarak bir hayat yaşamalıyız. Biz bu iki şarta hakiki manada bağlı kalırsak, Rabbimiz de bize sadece nuru değil, nur ile beraber g&uuml;nahlarımızı &ouml;rt&uuml;p, bizi bağışlayacağını v&acirc;dediyor.&nbsp; Bu iki şartı hakkıyla yerine getirmek i&ccedil;in imanın ve ibadetlerin lezzetini almalıyız. İmanda lezzeti elde etmenin en kestirme yolu k&acirc;inatı tefekk&uuml;rle(sistematik bir d&uuml;ş&uuml;nceyle) elde edilir. İbadetlerde lezzet ise hakiki imanı elde etmekle başlar. Hakiki imanı elde edemezsek, nefis ve şeytanın tuzağına &ccedil;abuk yakalanma ihtimalimiz var. Zira insanoğlu aceleci olduğu i&ccedil;in lezzet almadığı bir şeyden &ccedil;abuk sıkılıyor ve&nbsp; uzun soluklu davranamıyor.&nbsp; Rabbim meseleyi gereği gibi anlayıp, yaşayan ve anlatan kullarından eylesin bizleri. Ve&rsquo;lhamd&uuml;lillahi Rabbi&rsquo;lalemin...</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">&nbsp;</div> <div style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: small;">M&uuml;cahit G&Uuml;LER&nbsp;<br /> <br /> <br /> <br /> 1- Ragıp el-İsfehani el-M&uuml;fredat fi Garibi&#39;l-Kur&rsquo;an<br /> 2- Feyzul Furkan Meali Ali İmran 59, Enam 73, Nahl 40, Meryem 35, Yasin 82, Mumin 68<br /> 3- Feyzul Furkan Meali Kamer 49, Furkan 2, Ğaşiye 17-20<br /> 4- Feyzul Furkan Meali Zariyat 56, En&rsquo;am 162 Araf 54, Yusuf 40<br /> 5- Feyzul Furkan Meali M&uuml;lk 14, Bakara 140<br /> 6- &ldquo;M&uuml;minin ferasetinden sakının!. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; o Allah&rsquo;ın nuruyla bakar.&rdquo; Tirmizi<br /> 7- Feyzul Furkan Meali İbrahim 52<br /> 8- Feyzul Furkan Meali Enfal 29</div>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.