KUR’AN’DAKİ PEYGAMBER DUALARI YAKUB A.S., SARB-I CEMÎL ÖĞRETMENİ VE UMUT KAHRAMANI
KUR’AN’DAKİ PEYGAMBER DUALARI YAKUB A.S., SARB-I CEMÎL ÖĞRETMENİ VE UMUT KAHRAMANI
Yusuf 83: “...(Yakub): Artık (bana düşen) güzelce sabretmektir...”
Yakub a.s. bize güzel sabrın nasıl olması gerektiğini ve umudunu yitirmemeyi öğretecek kıssasından anladığımız kadarıyla. Rabbim doğruyu öğretsin bize. Anladığım kadarıyla anlatmaya çalışacağım, buyrun...
Cemil kelimesinin Kur'an'daki 7 kullanımı:
-Güzelce sabretmek (Yusuf 18)
-Güzelce sabretmek (Yusuf 83)
-"Şimdi sen onlara yumuşak davran ve güzel muamele et!” (Hicr 85, Salih a.s.’a diyor Allah)
-"Şimdi sen güzelce sabret!” (Mearic 5, Allah Resulü'ne (sav))
-"Onlardan güzellikle ayrıl!” (Müzzemmil 10)
Bu ayetlerdeki fiillerden (güzelce sabret, muamele et, ayrıl) anlıyoruz ki ne yaparsan yap güzel yap. Güzelliklerin yegane sahibi olan Allah, kulunun da güzel olmasını ve davranmasını ister.
SABRUN CEMÎL;
-Şikayet yok!
-Tahammülsüzlük yok!
-Pişmanlık yok!
-Sebeplere kızmak yok!
-Surat asmak yok!
Sabır zaten güzeldir ama sabrı cemil daha güzeldir; Allah'a daha yakın olmak, her haline elhamdülillah demek.
Ne yaparsak güzel sabrı kuşanırız?
-Güzel bir iman
-Güzel bir umut.
İslam adına fedakarlık yapamamamızın sebebi umutsuzluğumuzdur. Bizi biz kılan en önemli şey umuttur.
Umut nedir?
-Umut imandır.
-Umut tevhiddir.
-Umut tevbedir.
-Umut adam olmaktır.
-Umut duadır.
-Umut ufuktur.
-Umut uyumdur.
-Umut güvendir.
Umut ânâ mahkum olmamaktır.
-Umut sabredebilmektir.
-Umut geleceğin azığıdır.
Kur'an'ın anlattığı kıssalarda umut mesajı vardır:
-Umudun örneği Hz. Adem, umutsuzluğun ibreti iblistir.
-Umudun örneği Hz. Nuh, umutsuzluğun ibreti Kenan’dır.
-Umudun örneği Hz. Hûd, umutsuzluğun ibreti Âd Kavmi’dir.
-Umudun örneği Hz. İbrahim, umutsuzluğun ibreti Nemrut’tur.
-Umudun örneği Hz. Lût, umutsuzluğun ibreti ihanet eden hanımıdır.
UMUT;
-Sınırları geniş olan bir dünyada Hz Adem gibi Hz Havva'yı aramaktır.
-Denizin olmadığı yerde Hz Nuh gibi gemi yapmak için tahtalara çivi çakmaktır.
-Ot bitmez kervan geçmez bir coğrafyaya Hz İbrahim gibi Hacer’ini ve İsmail’ini bırakabilmektir.
-Bıçağın önüne İsmail gibi “emrolunduğun şeyi yap babacığım" diyerek boyun uzatabilmektir.
-Bin bir derde ve imtihana müptela olsa da Hz. Yakup gibi güzelce sabrı kuşanıp filmin sonunu bekleyebilmektir.
Umut asil bir duygudur ve biz bu duyguya muhtacız. Etrafımızda umutsuz gençler, umutları kıran ebeveynler, umutları yok eden hoca ve kurumlar, umutları söndüren evlatlar, umutları bitiren öğrenciler, umutları zedelenen halklar var. Umut katliamı yaşanan bir dünyada yaşıyoruz.
Yakup a.s. bize umut dersi veriyor. Peki nasıl?
-İkiz kardeşi Ays ile yaşadığı imtihanlar,
-Azgın bir muhatap kütlesi ile yaşadığı imtihanlar,
-Bir peygamber olarak yaşadığı ağır imtihanlar,
-Hanımları ile yaşadığı imtihanlar,
-Çocukları ile yaşadığı imtihanlar,
-Çok sevdiği ve ilahi bazı iltifatları üzerinde gördüğü Yusuf a.s. ile alakalı yaşadığı imtihanlar,
-Yusuf'un ayrılığından sonra Bünyamin'in ayrılığı ve ikisinin oluşturduğu imtihanlar.
Tüm bu imtihanlara rağmen Yakup a.s. kalbinde sonsuz bir UMUT taşıdı. Umut olursa tüm imtihanların üstesinden gelirsin.
Yusuf'un kanlı gömleği gelince: “artık bana düşen güzelce sabretmektir. Bu anlattıklarınıza karşı yardımı istenilecek de ancak Allah'tır.” (Yusuf 18).
Yıllar sonra Bünyamin'siz de kalan Yakup a.s.: “Artık bana düşen güzelce sabretmektir. Umulur ki Allah onların hepsini bana getirir. Çünkü O hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir, dedi.” (Yusuf 83).
Hepsini derken sadece Yusuf ve Bünyamin değil, diğer 10 çocuğundan da umut kesmemişti.
Sabrun cemili kuşanan Yakub as, zırhının hakkını vererek tüm imtihanlara göğüs gererek “Ben, kederimi ve hüznümü yalnızca Allah’a arz ediyorum.” Dedi (Yusuf 86).
Yusuf as Yakup as'ın hem umudu hem duasıydı. Yusuf'una kavuşunca Yakub as, kabul olmuş duası oldu.
Umuda yaklaşımda üç sınıf vardır:
-Umut katilleri: İnsanın umutlarını yok etmek, insanı öldürmekle eşdeğerdir.
-Umut tacirleri: Kişinin umudunun kullanan, menfaate çeviren kişilerdir.
-Umut kâşifleri: Kendi içindeki iman ve umudu birleştirip, umut kâşifliği yapar. Biz de umut kâşiflerinden olalım inşallah. Yüreğinde umut taşımak, insanlar önünde hep umut var olmak ve yaşatmak bin bir olumsuzluğa rağmen.
Yakub as'ın lakabı İsrail'dir. Yakub as'ın soyuna İsrailoğulları deniliyor ve Kur'an'da en çok onlardan bahsediliyor.
Fatiha ile başlıyor; gazaba uğrayanlar(Yahudiler), dalalete sapanlar(Hristiyanlar).
Bakara suresinde İsrailoğulları’nın 5 temel özelliği:
-Dini menfaatlerine uyarlayan bir kavim (Bakara 79,85)
-Güçlerini kaybetmemek için Peygamberlerini bile feda eden/öldüren bir kavim (Bakara 88, 90)
-Kendilerini kutsal ve kurtulmuş gören bir kavim (Bakara 111, 113)
-Taklit ve taassupta sınır tanımayan bir kavim (Bakara 65, 118)
-Ahlakî anlamda tüm erdem ve faziletlerini kaybetmiş bir kavim (Bakara 61, 93).
Acaba neden bu kadar fazla değinmiştir Allah İsrailoğulları’na?
Muhasebe yapmaya var mısınız?
-Ben, Ümmet-i Muhammed gibi konuşuyorum acaba Beni İsrail gibi mi yaşıyorum?
-Ben, Ümmet-i Muhammed gibi yaşadığımı söylüyorum acaba Beni İsrail gibi mi düşünüyorum?
-Ben, Ümmet-i Muhammed gibi düşündüğümü iddia ediyorum acaba Beni İsrail gibi mi değerlendiriyorum?
İsrailoğulları’nın en büyük sorunu GÜVENSİZLİKti. İsimlerinin geçtiği, kıssalarının anlatıldığı ayetlere dikkat edersek sürekli kaygı kuşku dolayısıyla güvensizlik hakimdir.
Yakub as’ın adı Kur’an’da 10 surede 16 defa (6’sı Medenî, 10’u Mekkî) geçer:
Bakara 132, 133, 136, 140, Âl-i İmran 84, Nisa 163, Enam 84, Hud 71, Yusuf 6, 38, 68, Meryem 6, 49, Enbiya 72, Ankebut 27, Sad 45.
İki kez de “İsrail"olarak geçer: Meryem 58, Âl-i İmran 93.
Kur’an’da doğumu önceden müjdelenen bir Peygamberdi:
Enam 84: “Biz ona (İbrahim'e) İshak ve Yakub'u armağan ettik.”
Hud 71: “Ona da İshak'ı, İshak'ın ardından da Yakub'u müjdeledik.”
Enbiya 72: “Ona İshak'ı ve ayrıca hediye olarak Yakub'u bahşettik.”
Ankebut 27: “Ona (İbrahim'e) İshak'ı ve Yakub’u bahşettik.”
Bu ayetlerde üç kavram var: Armağan, müjde, bahşedilme. Burdan şunu anlıyoruz:
-Her çocuk, Vehhab olan Allah'ın büyük bir nimetidir.
-Her çocuk, gelişi ile büyük bir müjde getirmektedir.
-Her çocuk, Allah’ın kullarına ekstra bir hediyesidir.
İbrahim as Allah’tan bir evlat istedi. Allah ona önce İsmail'i, peşinde İshak'ı ve hediye olarak da Yakub'u verdi.
Kur’an’da Yakub as nasıl anlatılır?
1.Dedesi Hz İbrahim'e ninesi Sare'ye ve babası İshak'a bahşedilen ve müjdelenen bir evlat (Enam 84, Hud 71)
2.Hayatı boyunca muhataplarına Tevhid’i anlatan bir peygamber (Bakara 132)
3.Peygamberlerin ortak davasının Tevhid olduğu hakikati onun üzerinde de defaatle nazarlara verilen bir peygamber (Bakara 136)
4.Hz Yakub'un ve torunlarının da müslüman olduğu gerçeğine dikkat çekilen bir peygamber (Bakara 140)
5.Peygamberlerin asla birbirinden ayırılmaması gerektiği hakikatini nazarlara verilen bir peygamber (Al-i İmran 84)
6.Vefat yolunda iken çocuklarına ve torunlarına Tevhid’i vasiyet eden bir peygamber (Bakara 133).
Yakup as'ın hususiyetleri:
·İbrahim'in milletinden ve Hanif olduğuna dikkat çekilmesi (Bakara 135)
·Vahiy aldığına dikkat çekilmesi (Nisa 163)
·Hidayete doğru yola iletilen kimselerden olduğuna ve muhsinlerden olduğuna dikkat çekilmesi (Enam 84)
·Nebi oluşuna dikkat çekilmesi (Meryem 49)
·Allah'ın rahmetine ulaştığına dikkat çekilmesi (Meryem 50)
·Ona doğruluk dili verildiğine ve dillerde ona nam bırakıldığına dikkat çekilmesi (Meryem 50)
·Salih insanlardan olduğuna dikkat çekilmesi (Enbiya 72)
·Gündemde tutulması gerektiğine dikkat çekilmesi (Sad 45)
·Basiretli ve kuvvetli kullarından peygamberlerinden biri olduğuna dikkat çekilmesi (Sad 45)
·İhlasla ahireti düşünen kimseler olduğuna dikkat çekilmesi (Sad 46)
·En seçkin ve en hayırlı kimselerden olduğuna dikkat çekilmesi (Sad 47)
Yakup as ölene kadar (rivayetlere göre 147 yaşında) evlatlarına sahip çıkıyor. Vefat esnasında evlat ve torunlarına vasiyeti:
Bakara 132-133:
-Bir babanın evlatlarına yapabileceği en güzel vasiyet
-Bir Peygamber’in kavmine yapabileceği en önemli uyarı
-Bir atanın nesline sorabileceği en mühim soru
-Bir davetçinin muhataplarına söyleyeceği en açık mesaj
-Bir müslümanın yüreğinde duyabileceği en derin ızdırap.
Çağlar Aşan Bir VASİYET!
Bakara 132-133: “İbrahim bunu kendi oğullarına da vasiyet etti, Yakup da öyle: ‘Oğullarım! Allah sizin için bu dini (İslam'ı) seçti. Siz de ancak Müslümanlar olarak ölün!’ dedi. Yoksa Yakub'a ölüm geldiği zaman siz orada mı idiniz? O zaman Yakup oğullarına: ‘Benden sonra kime kulluk edeceksiniz?’ demişti. Onlar: ‘Senin ve ataların İbrahim, İsmail ve İshak'ın ilahı olan tek Allah'a kulluk edeceğiz. Biz ancak ona teslim olmuşuzdur.’ Dediler.”
Vasiyetten alınması gereken mesajlar:
·Mesaj, merhamet ile karşıda yankı bulur.
·Vasiyet, Tevhid ile başlarsa değer kazanır.
·Saadet, iyi başlamak ve iyi ölmek ile ancak elde edilir.
·Hakikat, kuruntu ve zan ile değil vahiy ile ispatlanır.
·Tevhid, sadece slogan ile değil mutlak manada Bir'i birlemek ile ancak mümkün olur.
“ Ey Rabbim! Gerçekten bana mülk verdin ve bana sözlerin/ rüyaların yorumunu/ tabirini öğrettin. Ey gökleri ve yeri yaratan! Dünyada ve ahirette Sen benim velimsin. Benim canımı müslüman olarak al ve beni iyilerin/ salihlerin arasına kat.” (Yusuf 101).
Babanın (Yakub as) nasihatı, oğlunun (Yusuf as) tatbiki. Muhteşem bir örnek!
“Onlar bir ümmetti gelip geçti. Onların kazandıkları kendilerinin sizin kazandıklarınız sizindir. Siz onların yaptıklarından sorguya çekilmezsiniz.”
Bakara 134 ve Bakara 141 kısa aralıklarla aynı ayetin gelmesi 2 temel mesaj içerir:
1.Ataların yaptığı iyilikleri sadece övmek çocuklara fayda sağlamaz (Bakara 134)
2.Ataların yaptığı hataların faturaları asla çocuklara kesilmez (Bakara 141).
Rabbim, Resullerin aracılığıyla bize öğrettiği İslam'ı hakkıyla yaşayanlardan eylesin. Sıkıntılarımızda sabrı cemil istemeyi, ölene kadar Tevhidi anlatmayı, ölürken de bu kaygıyla gelecek nesillere İslam'ı vasiyet etmeyi unutturmasın.
Selam ve dua ile...
Sema KOCA
19 Nisan 2022
Ekleme
Tarihi: 19 Nisan 2022 - Salı
KUR’AN’DAKİ PEYGAMBER DUALARI YAKUB A.S., SARB-I CEMÎL ÖĞRETMENİ VE UMUT KAHRAMANI
KUR’AN’DAKİ PEYGAMBER DUALARI YAKUB A.S., SARB-I CEMÎL ÖĞRETMENİ VE UMUT KAHRAMANI
Yusuf 83: “...(Yakub): Artık (bana düşen) güzelce sabretmektir...”
Yakub a.s. bize güzel sabrın nasıl olması gerektiğini ve umudunu yitirmemeyi öğretecek kıssasından anladığımız kadarıyla. Rabbim doğruyu öğretsin bize. Anladığım kadarıyla anlatmaya çalışacağım, buyrun...
Cemil kelimesinin Kur'an'daki 7 kullanımı:
-Güzelce sabretmek (Yusuf 18)
-Güzelce sabretmek (Yusuf 83)
-"Şimdi sen onlara yumuşak davran ve güzel muamele et!” (Hicr 85, Salih a.s.’a diyor Allah)
-"Şimdi sen güzelce sabret!” (Mearic 5, Allah Resulü'ne (sav))
-"Onlardan güzellikle ayrıl!” (Müzzemmil 10)
Bu ayetlerdeki fiillerden (güzelce sabret, muamele et, ayrıl) anlıyoruz ki ne yaparsan yap güzel yap. Güzelliklerin yegane sahibi olan Allah, kulunun da güzel olmasını ve davranmasını ister.
SABRUN CEMÎL;
-Şikayet yok!
-Tahammülsüzlük yok!
-Pişmanlık yok!
-Sebeplere kızmak yok!
-Surat asmak yok!
Sabır zaten güzeldir ama sabrı cemil daha güzeldir; Allah'a daha yakın olmak, her haline elhamdülillah demek.
Ne yaparsak güzel sabrı kuşanırız?
-Güzel bir iman
-Güzel bir umut.
İslam adına fedakarlık yapamamamızın sebebi umutsuzluğumuzdur. Bizi biz kılan en önemli şey umuttur.
Umut nedir?
-Umut imandır.
-Umut tevhiddir.
-Umut tevbedir.
-Umut adam olmaktır.
-Umut duadır.
-Umut ufuktur.
-Umut uyumdur.
-Umut güvendir.
Umut ânâ mahkum olmamaktır.
-Umut sabredebilmektir.
-Umut geleceğin azığıdır.
Kur'an'ın anlattığı kıssalarda umut mesajı vardır:
-Umudun örneği Hz. Adem, umutsuzluğun ibreti iblistir.
-Umudun örneği Hz. Nuh, umutsuzluğun ibreti Kenan’dır.
-Umudun örneği Hz. Hûd, umutsuzluğun ibreti Âd Kavmi’dir.
-Umudun örneği Hz. İbrahim, umutsuzluğun ibreti Nemrut’tur.
-Umudun örneği Hz. Lût, umutsuzluğun ibreti ihanet eden hanımıdır.
UMUT;
-Sınırları geniş olan bir dünyada Hz Adem gibi Hz Havva'yı aramaktır.
-Denizin olmadığı yerde Hz Nuh gibi gemi yapmak için tahtalara çivi çakmaktır.
-Ot bitmez kervan geçmez bir coğrafyaya Hz İbrahim gibi Hacer’ini ve İsmail’ini bırakabilmektir.
-Bıçağın önüne İsmail gibi “emrolunduğun şeyi yap babacığım" diyerek boyun uzatabilmektir.
-Bin bir derde ve imtihana müptela olsa da Hz. Yakup gibi güzelce sabrı kuşanıp filmin sonunu bekleyebilmektir.
Umut asil bir duygudur ve biz bu duyguya muhtacız. Etrafımızda umutsuz gençler, umutları kıran ebeveynler, umutları yok eden hoca ve kurumlar, umutları söndüren evlatlar, umutları bitiren öğrenciler, umutları zedelenen halklar var. Umut katliamı yaşanan bir dünyada yaşıyoruz.
Yakup a.s. bize umut dersi veriyor. Peki nasıl?
-İkiz kardeşi Ays ile yaşadığı imtihanlar,
-Azgın bir muhatap kütlesi ile yaşadığı imtihanlar,
-Bir peygamber olarak yaşadığı ağır imtihanlar,
-Hanımları ile yaşadığı imtihanlar,
-Çocukları ile yaşadığı imtihanlar,
-Çok sevdiği ve ilahi bazı iltifatları üzerinde gördüğü Yusuf a.s. ile alakalı yaşadığı imtihanlar,
-Yusuf'un ayrılığından sonra Bünyamin'in ayrılığı ve ikisinin oluşturduğu imtihanlar.
Tüm bu imtihanlara rağmen Yakup a.s. kalbinde sonsuz bir UMUT taşıdı. Umut olursa tüm imtihanların üstesinden gelirsin.
Yusuf'un kanlı gömleği gelince: “artık bana düşen güzelce sabretmektir. Bu anlattıklarınıza karşı yardımı istenilecek de ancak Allah'tır.” (Yusuf 18).
Yıllar sonra Bünyamin'siz de kalan Yakup a.s.: “Artık bana düşen güzelce sabretmektir. Umulur ki Allah onların hepsini bana getirir. Çünkü O hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir, dedi.” (Yusuf 83).
Hepsini derken sadece Yusuf ve Bünyamin değil, diğer 10 çocuğundan da umut kesmemişti.
Sabrun cemili kuşanan Yakub as, zırhının hakkını vererek tüm imtihanlara göğüs gererek “Ben, kederimi ve hüznümü yalnızca Allah’a arz ediyorum.” Dedi (Yusuf 86).
Yusuf as Yakup as'ın hem umudu hem duasıydı. Yusuf'una kavuşunca Yakub as, kabul olmuş duası oldu.
Umuda yaklaşımda üç sınıf vardır:
-Umut katilleri: İnsanın umutlarını yok etmek, insanı öldürmekle eşdeğerdir.
-Umut tacirleri: Kişinin umudunun kullanan, menfaate çeviren kişilerdir.
-Umut kâşifleri: Kendi içindeki iman ve umudu birleştirip, umut kâşifliği yapar. Biz de umut kâşiflerinden olalım inşallah. Yüreğinde umut taşımak, insanlar önünde hep umut var olmak ve yaşatmak bin bir olumsuzluğa rağmen.
Yakub as'ın lakabı İsrail'dir. Yakub as'ın soyuna İsrailoğulları deniliyor ve Kur'an'da en çok onlardan bahsediliyor.
Fatiha ile başlıyor; gazaba uğrayanlar(Yahudiler), dalalete sapanlar(Hristiyanlar).
Bakara suresinde İsrailoğulları’nın 5 temel özelliği:
-Dini menfaatlerine uyarlayan bir kavim (Bakara 79,85)
-Güçlerini kaybetmemek için Peygamberlerini bile feda eden/öldüren bir kavim (Bakara 88, 90)
-Kendilerini kutsal ve kurtulmuş gören bir kavim (Bakara 111, 113)
-Taklit ve taassupta sınır tanımayan bir kavim (Bakara 65, 118)
-Ahlakî anlamda tüm erdem ve faziletlerini kaybetmiş bir kavim (Bakara 61, 93).
Acaba neden bu kadar fazla değinmiştir Allah İsrailoğulları’na?
Muhasebe yapmaya var mısınız?
-Ben, Ümmet-i Muhammed gibi konuşuyorum acaba Beni İsrail gibi mi yaşıyorum?
-Ben, Ümmet-i Muhammed gibi yaşadığımı söylüyorum acaba Beni İsrail gibi mi düşünüyorum?
-Ben, Ümmet-i Muhammed gibi düşündüğümü iddia ediyorum acaba Beni İsrail gibi mi değerlendiriyorum?
İsrailoğulları’nın en büyük sorunu GÜVENSİZLİKti. İsimlerinin geçtiği, kıssalarının anlatıldığı ayetlere dikkat edersek sürekli kaygı kuşku dolayısıyla güvensizlik hakimdir.
Yakub as’ın adı Kur’an’da 10 surede 16 defa (6’sı Medenî, 10’u Mekkî) geçer:
Bakara 132, 133, 136, 140, Âl-i İmran 84, Nisa 163, Enam 84, Hud 71, Yusuf 6, 38, 68, Meryem 6, 49, Enbiya 72, Ankebut 27, Sad 45.
İki kez de “İsrail"olarak geçer: Meryem 58, Âl-i İmran 93.
Kur’an’da doğumu önceden müjdelenen bir Peygamberdi:
Enam 84: “Biz ona (İbrahim'e) İshak ve Yakub'u armağan ettik.”
Hud 71: “Ona da İshak'ı, İshak'ın ardından da Yakub'u müjdeledik.”
Enbiya 72: “Ona İshak'ı ve ayrıca hediye olarak Yakub'u bahşettik.”
Ankebut 27: “Ona (İbrahim'e) İshak'ı ve Yakub’u bahşettik.”
Bu ayetlerde üç kavram var: Armağan, müjde, bahşedilme. Burdan şunu anlıyoruz:
-Her çocuk, Vehhab olan Allah'ın büyük bir nimetidir.
-Her çocuk, gelişi ile büyük bir müjde getirmektedir.
-Her çocuk, Allah’ın kullarına ekstra bir hediyesidir.
İbrahim as Allah’tan bir evlat istedi. Allah ona önce İsmail'i, peşinde İshak'ı ve hediye olarak da Yakub'u verdi.
Kur’an’da Yakub as nasıl anlatılır?
1.Dedesi Hz İbrahim'e ninesi Sare'ye ve babası İshak'a bahşedilen ve müjdelenen bir evlat (Enam 84, Hud 71)
2.Hayatı boyunca muhataplarına Tevhid’i anlatan bir peygamber (Bakara 132)
3.Peygamberlerin ortak davasının Tevhid olduğu hakikati onun üzerinde de defaatle nazarlara verilen bir peygamber (Bakara 136)
4.Hz Yakub'un ve torunlarının da müslüman olduğu gerçeğine dikkat çekilen bir peygamber (Bakara 140)
5.Peygamberlerin asla birbirinden ayırılmaması gerektiği hakikatini nazarlara verilen bir peygamber (Al-i İmran 84)
6.Vefat yolunda iken çocuklarına ve torunlarına Tevhid’i vasiyet eden bir peygamber (Bakara 133).
Yakup as'ın hususiyetleri:
·İbrahim'in milletinden ve Hanif olduğuna dikkat çekilmesi (Bakara 135)
·Vahiy aldığına dikkat çekilmesi (Nisa 163)
·Hidayete doğru yola iletilen kimselerden olduğuna ve muhsinlerden olduğuna dikkat çekilmesi (Enam 84)
·Nebi oluşuna dikkat çekilmesi (Meryem 49)
·Allah'ın rahmetine ulaştığına dikkat çekilmesi (Meryem 50)
·Ona doğruluk dili verildiğine ve dillerde ona nam bırakıldığına dikkat çekilmesi (Meryem 50)
·Salih insanlardan olduğuna dikkat çekilmesi (Enbiya 72)
·Gündemde tutulması gerektiğine dikkat çekilmesi (Sad 45)
·Basiretli ve kuvvetli kullarından peygamberlerinden biri olduğuna dikkat çekilmesi (Sad 45)
·İhlasla ahireti düşünen kimseler olduğuna dikkat çekilmesi (Sad 46)
·En seçkin ve en hayırlı kimselerden olduğuna dikkat çekilmesi (Sad 47)
Yakup as ölene kadar (rivayetlere göre 147 yaşında) evlatlarına sahip çıkıyor. Vefat esnasında evlat ve torunlarına vasiyeti:
Bakara 132-133:
-Bir babanın evlatlarına yapabileceği en güzel vasiyet
-Bir Peygamber’in kavmine yapabileceği en önemli uyarı
-Bir atanın nesline sorabileceği en mühim soru
-Bir davetçinin muhataplarına söyleyeceği en açık mesaj
-Bir müslümanın yüreğinde duyabileceği en derin ızdırap.
Çağlar Aşan Bir VASİYET!
Bakara 132-133: “İbrahim bunu kendi oğullarına da vasiyet etti, Yakup da öyle: ‘Oğullarım! Allah sizin için bu dini (İslam'ı) seçti. Siz de ancak Müslümanlar olarak ölün!’ dedi. Yoksa Yakub'a ölüm geldiği zaman siz orada mı idiniz? O zaman Yakup oğullarına: ‘Benden sonra kime kulluk edeceksiniz?’ demişti. Onlar: ‘Senin ve ataların İbrahim, İsmail ve İshak'ın ilahı olan tek Allah'a kulluk edeceğiz. Biz ancak ona teslim olmuşuzdur.’ Dediler.”
Vasiyetten alınması gereken mesajlar:
·Mesaj, merhamet ile karşıda yankı bulur.
·Vasiyet, Tevhid ile başlarsa değer kazanır.
·Saadet, iyi başlamak ve iyi ölmek ile ancak elde edilir.
·Hakikat, kuruntu ve zan ile değil vahiy ile ispatlanır.
·Tevhid, sadece slogan ile değil mutlak manada Bir'i birlemek ile ancak mümkün olur.
“ Ey Rabbim! Gerçekten bana mülk verdin ve bana sözlerin/ rüyaların yorumunu/ tabirini öğrettin. Ey gökleri ve yeri yaratan! Dünyada ve ahirette Sen benim velimsin. Benim canımı müslüman olarak al ve beni iyilerin/ salihlerin arasına kat.” (Yusuf 101).
Babanın (Yakub as) nasihatı, oğlunun (Yusuf as) tatbiki. Muhteşem bir örnek!
“Onlar bir ümmetti gelip geçti. Onların kazandıkları kendilerinin sizin kazandıklarınız sizindir. Siz onların yaptıklarından sorguya çekilmezsiniz.”
Bakara 134 ve Bakara 141 kısa aralıklarla aynı ayetin gelmesi 2 temel mesaj içerir:
1.Ataların yaptığı iyilikleri sadece övmek çocuklara fayda sağlamaz (Bakara 134)
2.Ataların yaptığı hataların faturaları asla çocuklara kesilmez (Bakara 141).
Rabbim, Resullerin aracılığıyla bize öğrettiği İslam'ı hakkıyla yaşayanlardan eylesin. Sıkıntılarımızda sabrı cemil istemeyi, ölene kadar Tevhidi anlatmayı, ölürken de bu kaygıyla gelecek nesillere İslam'ı vasiyet etmeyi unutturmasın.
Selam ve dua ile...
Sema KOCA
19 Nisan 2022
Yazıya ifade bırak !
Bu yazıya hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Okuyucu Yorumları
(0)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.