Dr. Vehbi KARA
Köşe Yazarı
Dr. Vehbi KARA
 

Cuma Hutbesinin Tesirli Olması İçin

<p>Cuma hutbesi, nazari ve siyasi veya İslam&rsquo;ın detay konularının okunduğu bir makam değildir. İhtar, ikaz yeridir. İhtar ve ikaz i&ccedil;inse tafsil ve izaha &ccedil;ok fazla ihtiya&ccedil; yoktur. Kısa ve &ouml;z bir şekilde okunması ve anlaşılması yeterlidir.</p> <p>Hutbenin en etkili yolu ise; ayet ve hadislerin orijinal şekli ile yani Arap&ccedil;a zikredilmesidir. Bu sebeple Cuma hutbelerinde ayet ve hadislerin zikredilmesi yeterli g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Bunun dışında yapılan izah ve a&ccedil;ıklamalar İslam alimleri tarafından uygun g&ouml;r&uuml;lmemiştir. Hatta İslam&rsquo;ın temel şartlarının ihtar ve ikazı dışında yapılan hutbeleri bidat olarak g&ouml;renler dahi vardır.</p> <p>Cuma hutbesinin &ouml;nemi hakkında ayet ve hadisler bulunmaktadır. Hutbenin Arap&ccedil;a okunması hususunda mezhep imamları ve İslam alimlerinin g&ouml;r&uuml;şleri &ccedil;ok a&ccedil;ık ve belirleyicidir. Bir &ccedil;ok eserde bu husus dile getirilmiştir.</p> <p>Fakat T&uuml;rkiye&rsquo;de dine m&uuml;dahale etmek modadır. Devlet y&ouml;neticileri ve siyaset&ccedil;iler işlerine geldikleri zaman Diyanet İşleri Başkanlığına talimat vererek siparişle hutbe okutabilmektedirler. Halbuki Cuma hutbesi farz-ı ayn olan bir ibadettir. D&uuml;nya işlerinden ziyade Allah&rsquo;a iman ve ibadet konularından bahsedilmelidir.</p> <p>Bunun yanında Kuran terminolojisinin akıl ve ruhumuza işlemesi i&ccedil;in de ulvi kelam olan Kuran&rsquo;ı ve hadisleri dinlememiz gereklidir. Kuran ve hadisler ise Arap&ccedil;adır. Bu nedenle imam hatiplerin hutbeye &ccedil;ıkıp d&uuml;nya ahvalinden bahsetmeleri bu &ccedil;ok &ouml;nemli ibadetin ruhuna uygun değildir.</p> <p>Hutbelerin ciddiyetle dinlenmesi gerekirken cemaatten bir &ccedil;ok kişi ayrı h&uuml;lyalara dalmaktadır. Hatta bir kısım kişilerin uyuduğu da g&ouml;r&uuml;lmektedir. Bunun nedenlerinden bir tanesi hatibin &uuml;slubu ve hitabeti olsa da asıl neden mehazdaki kutsiyetin olmamasıdır. Yani Allah&rsquo;ın ayetleri yerine &ccedil;eşitli bakanlıkların tamimleri insanın ruhunu etkilemez. Keza Kuran ayetlerinden sonra en beliğ s&ouml;z olan hadislerin yerine şairlerin şiirleri Hutbe makamına yakışmamaktadır.</p> <p>Hutbede bazı ayet ve hadislerin kısa bir meallerini vermenin bir mahzuru yoktur. Lakin bunu abartarak bir c&uuml;mle ile ayet hadis okuyup yarım saat d&uuml;nya ahvalinden bahsetmek hi&ccedil; doğru bir davranış değildir.</p> <p>&Uuml;lkemizde namaz konusunda &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k bir duyarsızlık vardır. Halkımızın b&uuml;y&uuml;k &ccedil;oğunluğu beş vakit zamanda farz olan namazın &ouml;nemini idrak edememektedir. Cuma hutbelerinde namaz konusunda ihtar ve ikaz vazifesini yapan hatipler, ne yazık ki bu &ouml;nemli ibadetin gereğinin yapılması hususunda etkili olamamaktadır.</p> <p>İşte Hutbelerin Arap&ccedil;a okunduğu takdirde namaz başta olmak &uuml;zere diğer ibadetlerin de daha ciddi bir şekilde yapılacağından ş&uuml;phe duymamaktayım. Bu sayede umulur ki namaz ibadetinin savsaklandığı &uuml;lkemizde namaz kılma oranlarının y&uuml;kselmesi m&uuml;mk&uuml;n olur.</p> <p><strong>Medine&rsquo;ye hicretten sonra Cuma ve Bayram Namazlarında hutbe okunması g&uuml;n&uuml;m&uuml;ze kadar s&uuml;regelen &ouml;nemli bir vecibedir. Y&uuml;zyıllar boyunca M&uuml;sl&uuml;man &uuml;lkelerde, cemaatle yani topluca kılınan bu namazlarda hutbelerin Arap&ccedil;a okunması bir gelenek halini almıştır.</strong></p> <p><strong>Hutbelerin T&uuml;rk&ccedil;e okunması, Osmanlı Devletinin son d&ouml;neminde g&uuml;ndeme gelmiş bir konudur. İslam alimleri &ldquo;İlahi h&uuml;k&uuml;mlerin tebliğ makamı&rdquo; olduğu i&ccedil;in hutbenin Arap&ccedil;a okunması gerektiğini s&ouml;ylemişlerdir.</strong></p> <p>Ehli s&uuml;nnet mezhepleri yani Şafilere, Malikilere, Hanbel&icirc;lere ve Hanefilerden Ebu Yusuf ve İmam Muhammed&rsquo;e g&ouml;re hutbenin Arap&ccedil;a okunması gerekir. Bazı Hanef&icirc; &acirc;limler ise hutbenin Arap&ccedil;adan başka bir dil ile okunmasına cevaz vermişlerdir. Bu durum istisnai olup belirli şartlar altında uygun g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Fakat hutbenin Arap&ccedil;a okunması hususunda neredeyse b&uuml;t&uuml;n İslam &acirc;limleri m&uuml;ttefiktir.</p> <p>T&uuml;rkiye&rsquo;de yaşayan insanların&nbsp;en &ouml;nemli hastalıklarından bir tanesi namazsızlıktır. Dini hassasiyetler konusundaki bir&ccedil;ok temel problemin kaynağında bu husus yatmaktadır.</p> <p>İnsanlarımız; &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k oranda abdestsiz, taharetsiz gezmektedir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; kimse hocalarımızı, diyanet g&ouml;revlilerini, imam ve vaizleri dinlememektedir. &Ouml;zellikle de Cuma hutbelerinde imam hatipleri ciddiyetle takip etmemektedirler. Halbuki hutbeler Arap&ccedil;a okunmuş olsa insanlar namazın &ouml;nemini daha iyi anlayacaklardır.&nbsp;</p> <p>Namaz kılmama hastalığının doğru olup olmadığını, isteyen her insan test edebilir. &Ouml;rneğin bulunduğu yerde sokaktan ge&ccedil;en 10 kişiye şu suali sorarak rakamların doğruluğu anlaşılabilir: &ldquo;Hanımefendi- beyefendi; g&uuml;nde 5 vakit farz olan namazınızı kılıyor musunuz?&rdquo; denildiğinde cevap olarak sadece 1 kişinin &ldquo;evet namazımı kılıyorum&rdquo; dediğini, duyacaktır.</p> <p>Bu konuda &ccedil;eşitli yerlerde ve mekanlarda anket yapan araştırmacılar; namaz kılma oranının 5 ile 22 arasında olduğunu tespit etmişlerdir.&nbsp;</p> <p>H&acirc;lbuki Kuran-ı Kerim&rsquo;de 88 ayet direkt olarak namazın &ouml;neminden bahsetmektedir. &ldquo;Salat&rdquo; yani namazdan bahseden daha başka ayetler dahi vardır. Ahirzaman Peygamberi Şanlı Nebi Hazreti Muhammed Aleyhissalat&uuml; Vesselam ise &ldquo;Namaz dinin direğidir&rdquo; buyurarak daha bir&ccedil;ok hadis-i şerifte bu hususu dile getirmiştir.</p> <p>İnsanın t&uuml;ylerini diken diken eden şu hadiste ise Hz.&nbsp;&Acirc;işe radıyallahu anha&#39;dan rivayet edildiğine g&ouml;re Peygamber (asm) ş&ouml;yle buyurdu: &quot;Sabah namazının iki rekat s&uuml;nneti, d&uuml;nya ve d&uuml;nyadaki her şeyden daha hayırlıdır (M&uuml;slim, M&uuml;s&acirc;fir&icirc;n 96)</p> <p>Namaz kılmama hastalığının tedavisinde İlk başta akla gelen hususlardan bir tanesi anne ve babaların &ccedil;ocuklarına g&uuml;zel &ouml;rnek olması gelmektedir. İkinci hususta ise bu abdestsiz, taharetsiz toplumun; namazın &ouml;nemini anlayıp kavrayabilmesi i&ccedil;in &ldquo;hatiplerin s&ouml;zlerine değer vermesi&rdquo; sayılabilir.</p> <p>Bu iş; s&ouml;zlerinin yarıdan &ccedil;oğunun uyduruk&ccedil;a konuştuğu hatiplerle olmamaktadır. &Ouml;zellikle Hıristiyanlara ve Yahudilere benzeyen; haftada bir kez camiye Cuma namazına giden insanlara anlatmak &ccedil;ok g&uuml;&ccedil;t&uuml;r.</p> <p>Uyduruk&ccedil;a ile T&uuml;rk&ccedil;e &ouml;ylesine yozlaştırılmış ki; bir&ccedil;ok insan &ouml;z dedesinin s&ouml;zlerini dahi anlamamaktadır. İşte b&ouml;ylesine acıklı bir hale getirilmişiz. O halde bu feci durumdan kurtulmanın &ccedil;arelerinden &ouml;nemli bir tanesini dile getirmek gerekiyor.</p> <p>Yeteri kadar Arap&ccedil;a kelime bilmeyen bir imam hatip dahi Ayet ve hadislerden en az bir tanesini okusa, hutbenin farzı ger&ccedil;ekleştirilmiş olur. S&ouml;z&uuml;n g&uuml;zelliği kısalığındadır. Cuma hutbesini dinleyen her m&uuml;min; okunan bu ayet ve hadisin manasını anlamaya &ccedil;alışıp d&uuml;ş&uuml;nmeye &ccedil;alışacaktır. İşte dinimizde imandan sonra en &ouml;nemli hakikat olan namazın &ouml;nemi mehazdaki kutsiyet nedeni ile &ccedil;ok daha iyi anlaşılıp idrak edilebilecektir.</p> <p>&ldquo;Ben namaz kılmıyorum ama kalbim temizdir&rdquo; diyen kişilerin s&ouml;z&uuml; &ccedil;ok değersizdir. Zira ayet ve hadisler ile &ouml;nemi zikredilen bir hususu anlayamayan birisi; m&uuml;min olamayacağı gibi aklı başında bir insan olarak kabul edilemez.</p> <p>İşte İslam&rsquo;ın beş şartından biri olan namazın ihmal edilmesinin sadece bir iki tanesinin sebepleri &uuml;zerinde d&uuml;ş&uuml;nmeye &ccedil;alıştık. Sadece Cuma hutbelerinin Arap&ccedil;a okunması dahi insanlarımızın namaz hakikatını daha iyi idrak etmesi a&ccedil;ısından faydalı olacağını d&uuml;ş&uuml;n&uuml;yorum, vesselam&hellip;.</p> <p>Dr. Vehbi KARA&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
Ekleme Tarihi: 10 Haziran 2020 - Çarşamba

Cuma Hutbesinin Tesirli Olması İçin

<p>Cuma hutbesi, nazari ve siyasi veya İslam&rsquo;ın detay konularının okunduğu bir makam değildir. İhtar, ikaz yeridir. İhtar ve ikaz i&ccedil;inse tafsil ve izaha &ccedil;ok fazla ihtiya&ccedil; yoktur. Kısa ve &ouml;z bir şekilde okunması ve anlaşılması yeterlidir.</p> <p>Hutbenin en etkili yolu ise; ayet ve hadislerin orijinal şekli ile yani Arap&ccedil;a zikredilmesidir. Bu sebeple Cuma hutbelerinde ayet ve hadislerin zikredilmesi yeterli g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Bunun dışında yapılan izah ve a&ccedil;ıklamalar İslam alimleri tarafından uygun g&ouml;r&uuml;lmemiştir. Hatta İslam&rsquo;ın temel şartlarının ihtar ve ikazı dışında yapılan hutbeleri bidat olarak g&ouml;renler dahi vardır.</p> <p>Cuma hutbesinin &ouml;nemi hakkında ayet ve hadisler bulunmaktadır. Hutbenin Arap&ccedil;a okunması hususunda mezhep imamları ve İslam alimlerinin g&ouml;r&uuml;şleri &ccedil;ok a&ccedil;ık ve belirleyicidir. Bir &ccedil;ok eserde bu husus dile getirilmiştir.</p> <p>Fakat T&uuml;rkiye&rsquo;de dine m&uuml;dahale etmek modadır. Devlet y&ouml;neticileri ve siyaset&ccedil;iler işlerine geldikleri zaman Diyanet İşleri Başkanlığına talimat vererek siparişle hutbe okutabilmektedirler. Halbuki Cuma hutbesi farz-ı ayn olan bir ibadettir. D&uuml;nya işlerinden ziyade Allah&rsquo;a iman ve ibadet konularından bahsedilmelidir.</p> <p>Bunun yanında Kuran terminolojisinin akıl ve ruhumuza işlemesi i&ccedil;in de ulvi kelam olan Kuran&rsquo;ı ve hadisleri dinlememiz gereklidir. Kuran ve hadisler ise Arap&ccedil;adır. Bu nedenle imam hatiplerin hutbeye &ccedil;ıkıp d&uuml;nya ahvalinden bahsetmeleri bu &ccedil;ok &ouml;nemli ibadetin ruhuna uygun değildir.</p> <p>Hutbelerin ciddiyetle dinlenmesi gerekirken cemaatten bir &ccedil;ok kişi ayrı h&uuml;lyalara dalmaktadır. Hatta bir kısım kişilerin uyuduğu da g&ouml;r&uuml;lmektedir. Bunun nedenlerinden bir tanesi hatibin &uuml;slubu ve hitabeti olsa da asıl neden mehazdaki kutsiyetin olmamasıdır. Yani Allah&rsquo;ın ayetleri yerine &ccedil;eşitli bakanlıkların tamimleri insanın ruhunu etkilemez. Keza Kuran ayetlerinden sonra en beliğ s&ouml;z olan hadislerin yerine şairlerin şiirleri Hutbe makamına yakışmamaktadır.</p> <p>Hutbede bazı ayet ve hadislerin kısa bir meallerini vermenin bir mahzuru yoktur. Lakin bunu abartarak bir c&uuml;mle ile ayet hadis okuyup yarım saat d&uuml;nya ahvalinden bahsetmek hi&ccedil; doğru bir davranış değildir.</p> <p>&Uuml;lkemizde namaz konusunda &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k bir duyarsızlık vardır. Halkımızın b&uuml;y&uuml;k &ccedil;oğunluğu beş vakit zamanda farz olan namazın &ouml;nemini idrak edememektedir. Cuma hutbelerinde namaz konusunda ihtar ve ikaz vazifesini yapan hatipler, ne yazık ki bu &ouml;nemli ibadetin gereğinin yapılması hususunda etkili olamamaktadır.</p> <p>İşte Hutbelerin Arap&ccedil;a okunduğu takdirde namaz başta olmak &uuml;zere diğer ibadetlerin de daha ciddi bir şekilde yapılacağından ş&uuml;phe duymamaktayım. Bu sayede umulur ki namaz ibadetinin savsaklandığı &uuml;lkemizde namaz kılma oranlarının y&uuml;kselmesi m&uuml;mk&uuml;n olur.</p> <p><strong>Medine&rsquo;ye hicretten sonra Cuma ve Bayram Namazlarında hutbe okunması g&uuml;n&uuml;m&uuml;ze kadar s&uuml;regelen &ouml;nemli bir vecibedir. Y&uuml;zyıllar boyunca M&uuml;sl&uuml;man &uuml;lkelerde, cemaatle yani topluca kılınan bu namazlarda hutbelerin Arap&ccedil;a okunması bir gelenek halini almıştır.</strong></p> <p><strong>Hutbelerin T&uuml;rk&ccedil;e okunması, Osmanlı Devletinin son d&ouml;neminde g&uuml;ndeme gelmiş bir konudur. İslam alimleri &ldquo;İlahi h&uuml;k&uuml;mlerin tebliğ makamı&rdquo; olduğu i&ccedil;in hutbenin Arap&ccedil;a okunması gerektiğini s&ouml;ylemişlerdir.</strong></p> <p>Ehli s&uuml;nnet mezhepleri yani Şafilere, Malikilere, Hanbel&icirc;lere ve Hanefilerden Ebu Yusuf ve İmam Muhammed&rsquo;e g&ouml;re hutbenin Arap&ccedil;a okunması gerekir. Bazı Hanef&icirc; &acirc;limler ise hutbenin Arap&ccedil;adan başka bir dil ile okunmasına cevaz vermişlerdir. Bu durum istisnai olup belirli şartlar altında uygun g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Fakat hutbenin Arap&ccedil;a okunması hususunda neredeyse b&uuml;t&uuml;n İslam &acirc;limleri m&uuml;ttefiktir.</p> <p>T&uuml;rkiye&rsquo;de yaşayan insanların&nbsp;en &ouml;nemli hastalıklarından bir tanesi namazsızlıktır. Dini hassasiyetler konusundaki bir&ccedil;ok temel problemin kaynağında bu husus yatmaktadır.</p> <p>İnsanlarımız; &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k oranda abdestsiz, taharetsiz gezmektedir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; kimse hocalarımızı, diyanet g&ouml;revlilerini, imam ve vaizleri dinlememektedir. &Ouml;zellikle de Cuma hutbelerinde imam hatipleri ciddiyetle takip etmemektedirler. Halbuki hutbeler Arap&ccedil;a okunmuş olsa insanlar namazın &ouml;nemini daha iyi anlayacaklardır.&nbsp;</p> <p>Namaz kılmama hastalığının doğru olup olmadığını, isteyen her insan test edebilir. &Ouml;rneğin bulunduğu yerde sokaktan ge&ccedil;en 10 kişiye şu suali sorarak rakamların doğruluğu anlaşılabilir: &ldquo;Hanımefendi- beyefendi; g&uuml;nde 5 vakit farz olan namazınızı kılıyor musunuz?&rdquo; denildiğinde cevap olarak sadece 1 kişinin &ldquo;evet namazımı kılıyorum&rdquo; dediğini, duyacaktır.</p> <p>Bu konuda &ccedil;eşitli yerlerde ve mekanlarda anket yapan araştırmacılar; namaz kılma oranının 5 ile 22 arasında olduğunu tespit etmişlerdir.&nbsp;</p> <p>H&acirc;lbuki Kuran-ı Kerim&rsquo;de 88 ayet direkt olarak namazın &ouml;neminden bahsetmektedir. &ldquo;Salat&rdquo; yani namazdan bahseden daha başka ayetler dahi vardır. Ahirzaman Peygamberi Şanlı Nebi Hazreti Muhammed Aleyhissalat&uuml; Vesselam ise &ldquo;Namaz dinin direğidir&rdquo; buyurarak daha bir&ccedil;ok hadis-i şerifte bu hususu dile getirmiştir.</p> <p>İnsanın t&uuml;ylerini diken diken eden şu hadiste ise Hz.&nbsp;&Acirc;işe radıyallahu anha&#39;dan rivayet edildiğine g&ouml;re Peygamber (asm) ş&ouml;yle buyurdu: &quot;Sabah namazının iki rekat s&uuml;nneti, d&uuml;nya ve d&uuml;nyadaki her şeyden daha hayırlıdır (M&uuml;slim, M&uuml;s&acirc;fir&icirc;n 96)</p> <p>Namaz kılmama hastalığının tedavisinde İlk başta akla gelen hususlardan bir tanesi anne ve babaların &ccedil;ocuklarına g&uuml;zel &ouml;rnek olması gelmektedir. İkinci hususta ise bu abdestsiz, taharetsiz toplumun; namazın &ouml;nemini anlayıp kavrayabilmesi i&ccedil;in &ldquo;hatiplerin s&ouml;zlerine değer vermesi&rdquo; sayılabilir.</p> <p>Bu iş; s&ouml;zlerinin yarıdan &ccedil;oğunun uyduruk&ccedil;a konuştuğu hatiplerle olmamaktadır. &Ouml;zellikle Hıristiyanlara ve Yahudilere benzeyen; haftada bir kez camiye Cuma namazına giden insanlara anlatmak &ccedil;ok g&uuml;&ccedil;t&uuml;r.</p> <p>Uyduruk&ccedil;a ile T&uuml;rk&ccedil;e &ouml;ylesine yozlaştırılmış ki; bir&ccedil;ok insan &ouml;z dedesinin s&ouml;zlerini dahi anlamamaktadır. İşte b&ouml;ylesine acıklı bir hale getirilmişiz. O halde bu feci durumdan kurtulmanın &ccedil;arelerinden &ouml;nemli bir tanesini dile getirmek gerekiyor.</p> <p>Yeteri kadar Arap&ccedil;a kelime bilmeyen bir imam hatip dahi Ayet ve hadislerden en az bir tanesini okusa, hutbenin farzı ger&ccedil;ekleştirilmiş olur. S&ouml;z&uuml;n g&uuml;zelliği kısalığındadır. Cuma hutbesini dinleyen her m&uuml;min; okunan bu ayet ve hadisin manasını anlamaya &ccedil;alışıp d&uuml;ş&uuml;nmeye &ccedil;alışacaktır. İşte dinimizde imandan sonra en &ouml;nemli hakikat olan namazın &ouml;nemi mehazdaki kutsiyet nedeni ile &ccedil;ok daha iyi anlaşılıp idrak edilebilecektir.</p> <p>&ldquo;Ben namaz kılmıyorum ama kalbim temizdir&rdquo; diyen kişilerin s&ouml;z&uuml; &ccedil;ok değersizdir. Zira ayet ve hadisler ile &ouml;nemi zikredilen bir hususu anlayamayan birisi; m&uuml;min olamayacağı gibi aklı başında bir insan olarak kabul edilemez.</p> <p>İşte İslam&rsquo;ın beş şartından biri olan namazın ihmal edilmesinin sadece bir iki tanesinin sebepleri &uuml;zerinde d&uuml;ş&uuml;nmeye &ccedil;alıştık. Sadece Cuma hutbelerinin Arap&ccedil;a okunması dahi insanlarımızın namaz hakikatını daha iyi idrak etmesi a&ccedil;ısından faydalı olacağını d&uuml;ş&uuml;n&uuml;yorum, vesselam&hellip;.</p> <p>Dr. Vehbi KARA&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.