Dr. Vehbi KARA
Köşe Yazarı
Dr. Vehbi KARA
 

Özel Mülkiyet ve Hürriyet Devri

<div> <p>&Ccedil;alışma ilişkilerinde meydana gelecek değişiklikleri 2015 yılında yazmış olduğum &ldquo;Kapitalizm Sonrası D&ouml;nem; Malikiyet ve Serbestiyet Devri&rdquo; başlıklı doktora &ccedil;alışmasında dile getirmiştim. Bu tez İstanbul &Uuml;niversitesinde oybirliği ile kabul edilmişti Nihayetinde 2017 yılında da bu &ccedil;alışmayı kitap olarak yayınlamak nasip olmuştu.</p> <p>Son beş yılda doktora tezim ile ilgili olarak onlarca seminer verdim. &Ccedil;eşitli gazete ve dergilerde y&uuml;ze yakın makale yayınladım. Ne yazık ki &ccedil;ok az geri d&ouml;n&uuml;ş oldu. Bedi&uuml;zzaman Said Nursi&rsquo;nin gelecek y&uuml;zyılla ilgili olarak ortaya koyduğu &ouml;ng&ouml;r&uuml;ler, onun eserlerini okuyan kişiler arasında dahi yeteri kadar reva&ccedil; bulmadı.</p> <p>Yazdığım tez ve kitap &uuml;zerinde d&uuml;ş&uuml;nmeye başladım. Acaba nerelerde hata yapmış olabilirim diye &ccedil;ok kafa yordum. Yetmedi bir&ccedil;ok akademisyen arkadaşıma bu durumu s&ouml;yleyerek yanlış yapmış olabileceğim noktalarda yardımcı olmalarını istedim.</p> <p>&Uuml;z&uuml;nt&uuml;m&uuml; dile getirdiğimde sadece bir denizci arkadaşım (Mehmet Can Ural) &ccedil;ok g&uuml;zel tespitlerde bulundu. &ldquo;Senin vazifen &ccedil;alışıp gayret etmektir&rdquo; dedi. &ldquo;Sen vazifeni yapmalısın, Allah&rsquo;ın işine karışılmaz&rdquo;.</p> <p>Ger&ccedil;ekten de her şeyin bir vakti saati vardır. &Ccedil;ok g&uuml;zel fikirler, s&ouml;ylendikten nice zaman sonra anlaşılmıştır. Dolayısı ile acelecilik yapmak hi&ccedil; de doğru bir davranış değildir.</p> <p>Son yaşadığımız Korona krizi beni de herkes gibi evine kapattı. Bu vesile ile ben de yaptığım &ccedil;alışmalara g&ouml;z atma fırsatı buldum. &ldquo;Malikiyet ve Serbestiyet Devri&rdquo; kitabımı baştan aşağıya okuyup inceledim. Yeni bir y&ouml;ntemle okuyucuların nazarına sunmak gerektiğini d&uuml;ş&uuml;nd&uuml;m.</p> <p>Bu maksatla bir iki şahsın tenkidi aklıma geldi. &ldquo;Yeni T&uuml;rk&ccedil;e ile g&uuml;n&uuml;m&uuml;z insanının anlayacağı ifadeler kullanmalısın&rdquo; diyordu. İlk &ouml;nce bunun doğru olmadığını zira bu &ouml;ng&ouml;r&uuml;de bulunan Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın kullandığı ismi değiştirmenin haksızlık olacağını d&uuml;ş&uuml;n&uuml;yordum.</p> <p>Fakat son zamanlarda bu konuda farklı d&uuml;ş&uuml;nmeye başladım. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; &ldquo;lafız değişmekle mana değişmez&rdquo; anlayışından hareketle &ldquo;Malikiyet ve Serbestiyet&rdquo; kelimelerinin g&uuml;n&uuml;m&uuml;z T&uuml;rk&ccedil;esi ile kullanılabilecek karşılığı olan &ldquo;&Ouml;zel M&uuml;lkiyet ve H&uuml;rriyet&rdquo; kelimeleri ile değiştirilmesinin uygun olacağını değerlendirmeye başladım.</p> <p>Bu y&ouml;nde d&uuml;ş&uuml;nmemin bir sebebi de &ouml;zellikle Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın eserlerinden haberdar olan arkadaşlarımın bu &ccedil;alışmaya sahip &ccedil;ıkmaması olmuştur. O halde &ldquo;başka insanlara da bu &ccedil;alışmadan bahsetmek yararlı olacaktır&rdquo; d&uuml;ş&uuml;ncesi h&acirc;kim oldu.</p> <p>İşte yarın &ouml;b&uuml;r g&uuml;n birisi &ccedil;ıkıp karşıma dikilip &ldquo;sen Bedi&uuml;zzaman Said Nursi&rsquo;nin vermiş olduğu ismi değiştirerek tahrif ettin&rdquo; demeye hakkı yoktur. Zaten maksadım Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın fikirlerinin geniş kitlelerce duyulmasıdır. Sırf b&ouml;yle deseler bile maksadım yerine gelecek nazarları Bedi&uuml;zzaman &uuml;zerine kaydırmış olacağım&hellip;</p> <p>Kitabım &ccedil;ok kısa biz zamanda yayınlanmış olacak. İnternet ortamında kolaylıkla sipariş edilerek kargo ile evlere gelme imk&acirc;nı da bulunacak. B&uuml;t&uuml;n baskı ve dağıtım işleri profesyonel basımevleri tarafından karşılanıyor. Bize de yazar olarak eserin sadece i&ccedil;eriği &uuml;zerinde yoğunlaşma şansı veriyor. Allah bu konuda biz yazarlara yardımcı olan yayınevlerinden razı olsun.</p> <p>Kitabın ismini se&ccedil;erken şu hususlar y&ouml;nlendirici oldu. Biraz da bundan bahsedeyim.</p> <p>&Ouml;ncelikle Korona vir&uuml;s&uuml; salgınından sonra b&uuml;t&uuml;n d&uuml;nyada k&ouml;kl&uuml; değişiklikler meydana geldi. &Ouml;yle zannediyorum ki tarihin kırılma zamanlarına &ldquo;Sanayi Devrimi Sonrası Toplum&ldquo; denildiği gibi şimdi de &ldquo;Korona Sonrası D&ouml;nem&rdquo; denilecek.</p> <p>Korona vir&uuml;s&uuml; denilen salgın hastalık (Pandemi) esnasında ve sonrasında b&uuml;y&uuml;k bir ekonomik kriz bekleniyor. Elbette ciddi işsizlik ve sosyal problemler de baş g&ouml;sterecektir. Yeni devletler, bu hastalıkla m&uuml;cadele ederken g&ouml;stermiş olduğu başarılar ile tarih sahnesine ge&ccedil;eceklerdir.</p> <p>&Ccedil;alışma ilişkilerinde hatta eğitimde dahi b&uuml;y&uuml;k değişiklikler olacağa benzemektedir. &Ouml;rneğin eğitim okullarda değil artık evlerde veriliyor. Bir&ccedil;ok şirket &ccedil;alışanların işlerini evden yapmasını istiyor. Otomasyon ve uzaktan &ccedil;alışma neredeyse d&uuml;nyanın b&uuml;t&uuml;n &uuml;lkelerinde sokağa &ccedil;ıkmanın kısıtlanması ile birlikte zorunlu olarak uygulanmaya başladı.</p> <p>Bu yeni d&ouml;nemde davranış kalıplarının değişmesi de beklenebilir. Nasıl ki sanayi devrimi sonrasında kadınların işyerlerinde &ccedil;alışması uygun g&ouml;r&uuml;lmemiş ve &uuml;retim bantlarında daima erkekler yer almıştı. Kadınların yuvalarından &ccedil;ıkması hoş karşılanmıyordu. Fakat Birinci ve İkinci D&uuml;nya savaşı esnasında erkeklerin hep birden cephelere g&ouml;nderilmesi bu davranış kalıbının değişmesine yol a&ccedil;mıştı.</p> <p>&Ouml;yle ki fabrika ve işyerlerinde bu sefer kadınlardan başka kimse &ccedil;alışmaz olmuştu. Savaş bitip erkekler askerden terhis olunca bu sefer kadınların &ccedil;alışma hayatına girmesine karşı &ccedil;ıkmadılar. B&uuml;y&uuml;k sosyal sorunlara ve değişimlere neden olsa da bug&uuml;n kadınlar işyerlerinin neredeyse yarısını doldurur hale gelmiştir.</p> <p>&Ccedil;alışma ilişkileri &ouml;yle bir değişim g&ouml;stermeye başladı ki daha &ouml;nce &ldquo;asla evde &ccedil;alışamazsın&rdquo; kalıbı yıkılmak &uuml;zeredir. Elbette Korona salgınından sonra &ccedil;alışma ilişkileri de eskisi gibi olmayacak. Esnek &ccedil;alışma şekli devlet dairelerinde dahi yaygın olarak kullanılmaya başlayacaktır.</p> <p>Makineleşme, otomasyon ve bilgisayar teknolojisinin gelişmesi &uuml;retim bi&ccedil;imini nasıl değiştirdi ise t&uuml;ketici kalıplarını da aynı hızda değişime zorlayacaktır. Artık satılacak malların yığıldığı alışveriş merkezleri ve d&uuml;kk&acirc;nların yerine, internet &uuml;zerinden satışlar ivme kazanarak yapılmaya başlanacak. Nitekim evlere kapandığımız i&ccedil;in b&ouml;yle olmadı mı?</p> <p>Peki, o muazzam alışveriş merkezleri ve son y&uuml;zyılın t&uuml;ketim mabetleri ne olacak. Bunlar kapanacak mı?</p> <p>Kapanacağını zannetmiyorum. Lakin buralarda satış yapılmayıp sadece numuneler sergilenecek. &ldquo;Sen satın al biz evinize getirip &ccedil;alıştırarak teslim edeceğiz&rdquo; denilen farklı bir alışveriş merkezleri ve işyerleri ile karşılaşacağız.</p> <p>Bundan başka daha nice davranış kalıbının s&uuml;ratle değiştiğini g&ouml;rmemiz m&uuml;mk&uuml;n olacaktır. Akla hayale gelmeyen yeni meslek dalları ve eğlence şekillerini g&ouml;rebiliriz.</p> <p>Kitabımıza d&ouml;necek olursak; geleceğin d&uuml;nyasını şekillendiren en &ouml;nemli hususun &ouml;zel m&uuml;lkiyet ve h&uuml;rriyetler etrafında şekilleneceğini &ouml;ng&ouml;r&uuml;yoruz. Son birka&ccedil; y&uuml;zyılda gelişen ve g&uuml;&ccedil;lenen &ldquo;&uuml;cretli&rdquo; sistem sona erecektir. İnsanlar başkalarının yanında &uuml;cretli olarak &ccedil;alışmak yerine; kendi işlerinin sahibi olacağı yeni bir &ccedil;alışma ilişkisi &ouml;n plana &ccedil;ıkarılmaktadır.</p> <p>İnsanlık tarihinde beş aşamalı bir sosyal değişim ve &ccedil;alışma ilişkisi meydana gelmiştir. Bunlar Marx&rsquo;a g&ouml;re ilkel kom&uuml;nal d&ouml;nem, k&ouml;lelik devri, feodal d&ouml;nem, kapitalizm ve sosyalizm (kom&uuml;nizm) devirleridir. Said Nursi, bu d&ouml;nemleri benzer bir şekilde ele almakla birlikte kapitalizm ve kom&uuml;nizm d&ouml;nemlerini tek bir devirde ele alarak &ldquo;&uuml;cretli d&ouml;nem&rdquo; ismini vermiştir.</p> <p>Bedi&uuml;zzaman, &uuml;cretli sistemin dahi bir g&uuml;n mutlaka sona ereceğini zira insanların esir olmak istemeyeceği gibi &uuml;cretli olmak da istemeyeceğini dile getirir. Bunun yerine serbest piyasa ekonomisi ve h&uuml;rriyetin &ouml;nem kazandığı &ouml;zel m&uuml;lkiyet sisteminin yerleşeceğini ifade etmiştir.&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>Ger&ccedil;ektende insanlık tarihi incelendiğinde &uuml;cretli sistemin yaygınlaşması ile birlikte toprak ağalığı yani feodalizm ortadan kalkmıştır. Fakat bu sefer de toprağa bağlı k&ouml;leliğin yerine emeğin metalaştırılması s&uuml;reciyle karşı karşıya kalınmıştır. İşte &uuml;crete bağlı bu sistemin diğer bir adına da &ldquo;modern k&ouml;lelik&rdquo; denilmektedir.</p> <p>Kapitalist sistem, &uuml;cretli emek ilişkisinin ve &ouml;zel m&uuml;lkiyet hakkının s&uuml;rekliliğinin ve genişlemesini g&uuml;vence altına almıştır. Bununla birlikte insan emeğinin s&ouml;m&uuml;r&uuml;lmesi ve &ouml;zg&uuml;rl&uuml;klerinin kayıtlar altına alınmasına engel olamamıştır. Bu nedenle kapitalist sistemin anlaşılması ve değerlendirilebilmesi i&ccedil;in &uuml;cret sistemlerini g&ouml;zden ge&ccedil;irmek &ouml;nemlidir.</p> <p>Michel Husson, &ldquo;&Ccedil;alışma Hakkı Ya da Evrensel Gelir&rdquo; başlıklı &ccedil;alışmasında &uuml;cretliliğin k&ouml;leliğinden sadece yarı zamanlı kurtulmanın m&uuml;mk&uuml;n olmadığını dile getirmiştir. Yani g&uuml;nde iki saat dahi olsa bir başkasına &uuml;cretli olarak &ccedil;alışmasının s&ouml;m&uuml;r&uuml;lmek olduğunu ifade etmektedir. &ldquo;Bu şekildeki bir &ccedil;alışmaya mecbur olmak, zamanın geri kalanında k&ouml;leleşmektir&rdquo; demektedir.</p> <p>Said Nursi&rsquo;nin eserlerinden ilham alarak &uuml;cretli sitemin aslında &ldquo;modern k&ouml;lelik&rdquo; olduğunu yapmış olduğum &ccedil;alışmalarda dile getirmiştim. Bunun yerine insanların kendi işlerine sahip olacağı eğer bu m&uuml;mk&uuml;n değil ise hi&ccedil; olmaz ise ortaklık ilişkisi ile kısmen dahi olsa işine malik olacağı bir d&ouml;nemin yaklaşmakta olduğunu ifade etmeye &ccedil;alıştım.</p> <p>Husson ile birlikte bir &ccedil;ok ekonomist &ldquo;kapitalizm sonrası d&ouml;nemi&rdquo; hayal bile edememektedir. Hatta Fukuyama &ldquo;Tarihin Sonu ve Son İnsan&rdquo; isimli eserinde kom&uuml;nizmin yıkılması ile birlikte kapitalizmin zaferini erken bir zamanda ilan ederek &ccedil;ok fazla abartmıştı.</p> <p>&Ouml;yle ki; insanlık aleminin &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k bir &ccedil;oğunluğunun gelir adaletsizliğinden yakındığı, sağlık ve sosyal g&uuml;venlik sistemlerinden mahrum kaldığı bir d&ouml;nemi, insanlığın son d&ouml;nemi olarak ilan etmenin b&uuml;y&uuml;k bir talihsizlik olduğu &ccedil;oğu yazar tarafından dile getirilmiştir.</p> <p>İnsanlara kan ve g&ouml;zyaşından başka bir şey g&ouml;stermeyen kom&uuml;nist sisteme geri d&ouml;n&uuml;lemeyeceğine g&ouml;re elbette bambaşka ekonomik ve sosyal yaşam bi&ccedil;iminin geleceği; akla uygun gelmektedir.</p> <p>Zaten kom&uuml;nizm ve sosyalizm aynı kapitalist sistem gibi &uuml;cretlilik esası &uuml;zerine kurulmuş bir &ccedil;alışma ilişkisini &ouml;ng&ouml;rmektedir. Bunun yerine insanların kendi işlerine sahip olduğu bir ekonomik sitsem &ccedil;ok daha cazip ve akılcı olacaktır.</p> <p>İşte korona vir&uuml;s&uuml; ile birlikte işyerlerinin topluca terk edilerek &ccedil;alışmaların evden yapıldığı yeni bir d&ouml;nemin ucu g&ouml;r&uuml;nmeye başlamıştır. Daha &ouml;nce otomasyon ve robot teknolojisi ile birlikte iş&ccedil;ilere &ccedil;ok az gereksinim duyan bunun yerine bilgisayar programcılığının &ouml;nem kazandığı bir zaman aralığını zaten yaşamıştık.</p> <p>Evlere kapanarak ortaya &ccedil;ıkan bu yeni &ccedil;alışma bi&ccedil;imi ile birlikte yeni bir d&ouml;nemi &ouml;ng&ouml;rebilme imk&acirc;nına sahip olduk. Şimdi sırada b&uuml;y&uuml;k kapital sahiplerinin &ccedil;eşitli spek&uuml;latif oyunlarla veya s&ouml;m&uuml;r&uuml; &ccedil;arkları sayesinde elde ettiği b&uuml;y&uuml;k firmaların gerileme s&uuml;recine gelmiştir.</p> <p>Artık ekonomide dev şirketler yerine k&uuml;&ccedil;&uuml;k ve orta &ouml;l&ccedil;ekli firmalar daha fazla yer edinebilecektir. Hatta &ccedil;ok az sayıda kişinin sahip olduğu k&uuml;&ccedil;&uuml;k &ouml;l&ccedil;ekli firmaların sayıca artacağı bir d&ouml;nemi &ouml;ng&ouml;rebiliriz.</p> <p>İşte &ouml;yle bir zamana yaklaşıyoruz ki &ccedil;alışma ilişkilerinden tutun da sosyal ve siyasi yaşama kadar bir&ccedil;ok değişikliğin ger&ccedil;ekleşmesi imk&acirc;nsız değil sadece zaman meselesi olmuştur. Bu konuda geleceği &ouml;ng&ouml;rmek adına Korona Sonrası d&ouml;nem; &Ouml;zel M&uuml;lkiyet ve H&uuml;rriyet Devri&rdquo; &ccedil;alışmasının yeni fikir ve ufuklara yelken a&ccedil;acağını umuyorum, vesselam&hellip;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Dr. Vehbi KARA&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> </div> <p>&nbsp;</p>
Ekleme Tarihi: 12 Nisan 2020 - Pazar

Özel Mülkiyet ve Hürriyet Devri

<div> <p>&Ccedil;alışma ilişkilerinde meydana gelecek değişiklikleri 2015 yılında yazmış olduğum &ldquo;Kapitalizm Sonrası D&ouml;nem; Malikiyet ve Serbestiyet Devri&rdquo; başlıklı doktora &ccedil;alışmasında dile getirmiştim. Bu tez İstanbul &Uuml;niversitesinde oybirliği ile kabul edilmişti Nihayetinde 2017 yılında da bu &ccedil;alışmayı kitap olarak yayınlamak nasip olmuştu.</p> <p>Son beş yılda doktora tezim ile ilgili olarak onlarca seminer verdim. &Ccedil;eşitli gazete ve dergilerde y&uuml;ze yakın makale yayınladım. Ne yazık ki &ccedil;ok az geri d&ouml;n&uuml;ş oldu. Bedi&uuml;zzaman Said Nursi&rsquo;nin gelecek y&uuml;zyılla ilgili olarak ortaya koyduğu &ouml;ng&ouml;r&uuml;ler, onun eserlerini okuyan kişiler arasında dahi yeteri kadar reva&ccedil; bulmadı.</p> <p>Yazdığım tez ve kitap &uuml;zerinde d&uuml;ş&uuml;nmeye başladım. Acaba nerelerde hata yapmış olabilirim diye &ccedil;ok kafa yordum. Yetmedi bir&ccedil;ok akademisyen arkadaşıma bu durumu s&ouml;yleyerek yanlış yapmış olabileceğim noktalarda yardımcı olmalarını istedim.</p> <p>&Uuml;z&uuml;nt&uuml;m&uuml; dile getirdiğimde sadece bir denizci arkadaşım (Mehmet Can Ural) &ccedil;ok g&uuml;zel tespitlerde bulundu. &ldquo;Senin vazifen &ccedil;alışıp gayret etmektir&rdquo; dedi. &ldquo;Sen vazifeni yapmalısın, Allah&rsquo;ın işine karışılmaz&rdquo;.</p> <p>Ger&ccedil;ekten de her şeyin bir vakti saati vardır. &Ccedil;ok g&uuml;zel fikirler, s&ouml;ylendikten nice zaman sonra anlaşılmıştır. Dolayısı ile acelecilik yapmak hi&ccedil; de doğru bir davranış değildir.</p> <p>Son yaşadığımız Korona krizi beni de herkes gibi evine kapattı. Bu vesile ile ben de yaptığım &ccedil;alışmalara g&ouml;z atma fırsatı buldum. &ldquo;Malikiyet ve Serbestiyet Devri&rdquo; kitabımı baştan aşağıya okuyup inceledim. Yeni bir y&ouml;ntemle okuyucuların nazarına sunmak gerektiğini d&uuml;ş&uuml;nd&uuml;m.</p> <p>Bu maksatla bir iki şahsın tenkidi aklıma geldi. &ldquo;Yeni T&uuml;rk&ccedil;e ile g&uuml;n&uuml;m&uuml;z insanının anlayacağı ifadeler kullanmalısın&rdquo; diyordu. İlk &ouml;nce bunun doğru olmadığını zira bu &ouml;ng&ouml;r&uuml;de bulunan Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın kullandığı ismi değiştirmenin haksızlık olacağını d&uuml;ş&uuml;n&uuml;yordum.</p> <p>Fakat son zamanlarda bu konuda farklı d&uuml;ş&uuml;nmeye başladım. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; &ldquo;lafız değişmekle mana değişmez&rdquo; anlayışından hareketle &ldquo;Malikiyet ve Serbestiyet&rdquo; kelimelerinin g&uuml;n&uuml;m&uuml;z T&uuml;rk&ccedil;esi ile kullanılabilecek karşılığı olan &ldquo;&Ouml;zel M&uuml;lkiyet ve H&uuml;rriyet&rdquo; kelimeleri ile değiştirilmesinin uygun olacağını değerlendirmeye başladım.</p> <p>Bu y&ouml;nde d&uuml;ş&uuml;nmemin bir sebebi de &ouml;zellikle Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın eserlerinden haberdar olan arkadaşlarımın bu &ccedil;alışmaya sahip &ccedil;ıkmaması olmuştur. O halde &ldquo;başka insanlara da bu &ccedil;alışmadan bahsetmek yararlı olacaktır&rdquo; d&uuml;ş&uuml;ncesi h&acirc;kim oldu.</p> <p>İşte yarın &ouml;b&uuml;r g&uuml;n birisi &ccedil;ıkıp karşıma dikilip &ldquo;sen Bedi&uuml;zzaman Said Nursi&rsquo;nin vermiş olduğu ismi değiştirerek tahrif ettin&rdquo; demeye hakkı yoktur. Zaten maksadım Bedi&uuml;zzaman&rsquo;ın fikirlerinin geniş kitlelerce duyulmasıdır. Sırf b&ouml;yle deseler bile maksadım yerine gelecek nazarları Bedi&uuml;zzaman &uuml;zerine kaydırmış olacağım&hellip;</p> <p>Kitabım &ccedil;ok kısa biz zamanda yayınlanmış olacak. İnternet ortamında kolaylıkla sipariş edilerek kargo ile evlere gelme imk&acirc;nı da bulunacak. B&uuml;t&uuml;n baskı ve dağıtım işleri profesyonel basımevleri tarafından karşılanıyor. Bize de yazar olarak eserin sadece i&ccedil;eriği &uuml;zerinde yoğunlaşma şansı veriyor. Allah bu konuda biz yazarlara yardımcı olan yayınevlerinden razı olsun.</p> <p>Kitabın ismini se&ccedil;erken şu hususlar y&ouml;nlendirici oldu. Biraz da bundan bahsedeyim.</p> <p>&Ouml;ncelikle Korona vir&uuml;s&uuml; salgınından sonra b&uuml;t&uuml;n d&uuml;nyada k&ouml;kl&uuml; değişiklikler meydana geldi. &Ouml;yle zannediyorum ki tarihin kırılma zamanlarına &ldquo;Sanayi Devrimi Sonrası Toplum&ldquo; denildiği gibi şimdi de &ldquo;Korona Sonrası D&ouml;nem&rdquo; denilecek.</p> <p>Korona vir&uuml;s&uuml; denilen salgın hastalık (Pandemi) esnasında ve sonrasında b&uuml;y&uuml;k bir ekonomik kriz bekleniyor. Elbette ciddi işsizlik ve sosyal problemler de baş g&ouml;sterecektir. Yeni devletler, bu hastalıkla m&uuml;cadele ederken g&ouml;stermiş olduğu başarılar ile tarih sahnesine ge&ccedil;eceklerdir.</p> <p>&Ccedil;alışma ilişkilerinde hatta eğitimde dahi b&uuml;y&uuml;k değişiklikler olacağa benzemektedir. &Ouml;rneğin eğitim okullarda değil artık evlerde veriliyor. Bir&ccedil;ok şirket &ccedil;alışanların işlerini evden yapmasını istiyor. Otomasyon ve uzaktan &ccedil;alışma neredeyse d&uuml;nyanın b&uuml;t&uuml;n &uuml;lkelerinde sokağa &ccedil;ıkmanın kısıtlanması ile birlikte zorunlu olarak uygulanmaya başladı.</p> <p>Bu yeni d&ouml;nemde davranış kalıplarının değişmesi de beklenebilir. Nasıl ki sanayi devrimi sonrasında kadınların işyerlerinde &ccedil;alışması uygun g&ouml;r&uuml;lmemiş ve &uuml;retim bantlarında daima erkekler yer almıştı. Kadınların yuvalarından &ccedil;ıkması hoş karşılanmıyordu. Fakat Birinci ve İkinci D&uuml;nya savaşı esnasında erkeklerin hep birden cephelere g&ouml;nderilmesi bu davranış kalıbının değişmesine yol a&ccedil;mıştı.</p> <p>&Ouml;yle ki fabrika ve işyerlerinde bu sefer kadınlardan başka kimse &ccedil;alışmaz olmuştu. Savaş bitip erkekler askerden terhis olunca bu sefer kadınların &ccedil;alışma hayatına girmesine karşı &ccedil;ıkmadılar. B&uuml;y&uuml;k sosyal sorunlara ve değişimlere neden olsa da bug&uuml;n kadınlar işyerlerinin neredeyse yarısını doldurur hale gelmiştir.</p> <p>&Ccedil;alışma ilişkileri &ouml;yle bir değişim g&ouml;stermeye başladı ki daha &ouml;nce &ldquo;asla evde &ccedil;alışamazsın&rdquo; kalıbı yıkılmak &uuml;zeredir. Elbette Korona salgınından sonra &ccedil;alışma ilişkileri de eskisi gibi olmayacak. Esnek &ccedil;alışma şekli devlet dairelerinde dahi yaygın olarak kullanılmaya başlayacaktır.</p> <p>Makineleşme, otomasyon ve bilgisayar teknolojisinin gelişmesi &uuml;retim bi&ccedil;imini nasıl değiştirdi ise t&uuml;ketici kalıplarını da aynı hızda değişime zorlayacaktır. Artık satılacak malların yığıldığı alışveriş merkezleri ve d&uuml;kk&acirc;nların yerine, internet &uuml;zerinden satışlar ivme kazanarak yapılmaya başlanacak. Nitekim evlere kapandığımız i&ccedil;in b&ouml;yle olmadı mı?</p> <p>Peki, o muazzam alışveriş merkezleri ve son y&uuml;zyılın t&uuml;ketim mabetleri ne olacak. Bunlar kapanacak mı?</p> <p>Kapanacağını zannetmiyorum. Lakin buralarda satış yapılmayıp sadece numuneler sergilenecek. &ldquo;Sen satın al biz evinize getirip &ccedil;alıştırarak teslim edeceğiz&rdquo; denilen farklı bir alışveriş merkezleri ve işyerleri ile karşılaşacağız.</p> <p>Bundan başka daha nice davranış kalıbının s&uuml;ratle değiştiğini g&ouml;rmemiz m&uuml;mk&uuml;n olacaktır. Akla hayale gelmeyen yeni meslek dalları ve eğlence şekillerini g&ouml;rebiliriz.</p> <p>Kitabımıza d&ouml;necek olursak; geleceğin d&uuml;nyasını şekillendiren en &ouml;nemli hususun &ouml;zel m&uuml;lkiyet ve h&uuml;rriyetler etrafında şekilleneceğini &ouml;ng&ouml;r&uuml;yoruz. Son birka&ccedil; y&uuml;zyılda gelişen ve g&uuml;&ccedil;lenen &ldquo;&uuml;cretli&rdquo; sistem sona erecektir. İnsanlar başkalarının yanında &uuml;cretli olarak &ccedil;alışmak yerine; kendi işlerinin sahibi olacağı yeni bir &ccedil;alışma ilişkisi &ouml;n plana &ccedil;ıkarılmaktadır.</p> <p>İnsanlık tarihinde beş aşamalı bir sosyal değişim ve &ccedil;alışma ilişkisi meydana gelmiştir. Bunlar Marx&rsquo;a g&ouml;re ilkel kom&uuml;nal d&ouml;nem, k&ouml;lelik devri, feodal d&ouml;nem, kapitalizm ve sosyalizm (kom&uuml;nizm) devirleridir. Said Nursi, bu d&ouml;nemleri benzer bir şekilde ele almakla birlikte kapitalizm ve kom&uuml;nizm d&ouml;nemlerini tek bir devirde ele alarak &ldquo;&uuml;cretli d&ouml;nem&rdquo; ismini vermiştir.</p> <p>Bedi&uuml;zzaman, &uuml;cretli sistemin dahi bir g&uuml;n mutlaka sona ereceğini zira insanların esir olmak istemeyeceği gibi &uuml;cretli olmak da istemeyeceğini dile getirir. Bunun yerine serbest piyasa ekonomisi ve h&uuml;rriyetin &ouml;nem kazandığı &ouml;zel m&uuml;lkiyet sisteminin yerleşeceğini ifade etmiştir.&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>Ger&ccedil;ektende insanlık tarihi incelendiğinde &uuml;cretli sistemin yaygınlaşması ile birlikte toprak ağalığı yani feodalizm ortadan kalkmıştır. Fakat bu sefer de toprağa bağlı k&ouml;leliğin yerine emeğin metalaştırılması s&uuml;reciyle karşı karşıya kalınmıştır. İşte &uuml;crete bağlı bu sistemin diğer bir adına da &ldquo;modern k&ouml;lelik&rdquo; denilmektedir.</p> <p>Kapitalist sistem, &uuml;cretli emek ilişkisinin ve &ouml;zel m&uuml;lkiyet hakkının s&uuml;rekliliğinin ve genişlemesini g&uuml;vence altına almıştır. Bununla birlikte insan emeğinin s&ouml;m&uuml;r&uuml;lmesi ve &ouml;zg&uuml;rl&uuml;klerinin kayıtlar altına alınmasına engel olamamıştır. Bu nedenle kapitalist sistemin anlaşılması ve değerlendirilebilmesi i&ccedil;in &uuml;cret sistemlerini g&ouml;zden ge&ccedil;irmek &ouml;nemlidir.</p> <p>Michel Husson, &ldquo;&Ccedil;alışma Hakkı Ya da Evrensel Gelir&rdquo; başlıklı &ccedil;alışmasında &uuml;cretliliğin k&ouml;leliğinden sadece yarı zamanlı kurtulmanın m&uuml;mk&uuml;n olmadığını dile getirmiştir. Yani g&uuml;nde iki saat dahi olsa bir başkasına &uuml;cretli olarak &ccedil;alışmasının s&ouml;m&uuml;r&uuml;lmek olduğunu ifade etmektedir. &ldquo;Bu şekildeki bir &ccedil;alışmaya mecbur olmak, zamanın geri kalanında k&ouml;leleşmektir&rdquo; demektedir.</p> <p>Said Nursi&rsquo;nin eserlerinden ilham alarak &uuml;cretli sitemin aslında &ldquo;modern k&ouml;lelik&rdquo; olduğunu yapmış olduğum &ccedil;alışmalarda dile getirmiştim. Bunun yerine insanların kendi işlerine sahip olacağı eğer bu m&uuml;mk&uuml;n değil ise hi&ccedil; olmaz ise ortaklık ilişkisi ile kısmen dahi olsa işine malik olacağı bir d&ouml;nemin yaklaşmakta olduğunu ifade etmeye &ccedil;alıştım.</p> <p>Husson ile birlikte bir &ccedil;ok ekonomist &ldquo;kapitalizm sonrası d&ouml;nemi&rdquo; hayal bile edememektedir. Hatta Fukuyama &ldquo;Tarihin Sonu ve Son İnsan&rdquo; isimli eserinde kom&uuml;nizmin yıkılması ile birlikte kapitalizmin zaferini erken bir zamanda ilan ederek &ccedil;ok fazla abartmıştı.</p> <p>&Ouml;yle ki; insanlık aleminin &ccedil;ok b&uuml;y&uuml;k bir &ccedil;oğunluğunun gelir adaletsizliğinden yakındığı, sağlık ve sosyal g&uuml;venlik sistemlerinden mahrum kaldığı bir d&ouml;nemi, insanlığın son d&ouml;nemi olarak ilan etmenin b&uuml;y&uuml;k bir talihsizlik olduğu &ccedil;oğu yazar tarafından dile getirilmiştir.</p> <p>İnsanlara kan ve g&ouml;zyaşından başka bir şey g&ouml;stermeyen kom&uuml;nist sisteme geri d&ouml;n&uuml;lemeyeceğine g&ouml;re elbette bambaşka ekonomik ve sosyal yaşam bi&ccedil;iminin geleceği; akla uygun gelmektedir.</p> <p>Zaten kom&uuml;nizm ve sosyalizm aynı kapitalist sistem gibi &uuml;cretlilik esası &uuml;zerine kurulmuş bir &ccedil;alışma ilişkisini &ouml;ng&ouml;rmektedir. Bunun yerine insanların kendi işlerine sahip olduğu bir ekonomik sitsem &ccedil;ok daha cazip ve akılcı olacaktır.</p> <p>İşte korona vir&uuml;s&uuml; ile birlikte işyerlerinin topluca terk edilerek &ccedil;alışmaların evden yapıldığı yeni bir d&ouml;nemin ucu g&ouml;r&uuml;nmeye başlamıştır. Daha &ouml;nce otomasyon ve robot teknolojisi ile birlikte iş&ccedil;ilere &ccedil;ok az gereksinim duyan bunun yerine bilgisayar programcılığının &ouml;nem kazandığı bir zaman aralığını zaten yaşamıştık.</p> <p>Evlere kapanarak ortaya &ccedil;ıkan bu yeni &ccedil;alışma bi&ccedil;imi ile birlikte yeni bir d&ouml;nemi &ouml;ng&ouml;rebilme imk&acirc;nına sahip olduk. Şimdi sırada b&uuml;y&uuml;k kapital sahiplerinin &ccedil;eşitli spek&uuml;latif oyunlarla veya s&ouml;m&uuml;r&uuml; &ccedil;arkları sayesinde elde ettiği b&uuml;y&uuml;k firmaların gerileme s&uuml;recine gelmiştir.</p> <p>Artık ekonomide dev şirketler yerine k&uuml;&ccedil;&uuml;k ve orta &ouml;l&ccedil;ekli firmalar daha fazla yer edinebilecektir. Hatta &ccedil;ok az sayıda kişinin sahip olduğu k&uuml;&ccedil;&uuml;k &ouml;l&ccedil;ekli firmaların sayıca artacağı bir d&ouml;nemi &ouml;ng&ouml;rebiliriz.</p> <p>İşte &ouml;yle bir zamana yaklaşıyoruz ki &ccedil;alışma ilişkilerinden tutun da sosyal ve siyasi yaşama kadar bir&ccedil;ok değişikliğin ger&ccedil;ekleşmesi imk&acirc;nsız değil sadece zaman meselesi olmuştur. Bu konuda geleceği &ouml;ng&ouml;rmek adına Korona Sonrası d&ouml;nem; &Ouml;zel M&uuml;lkiyet ve H&uuml;rriyet Devri&rdquo; &ccedil;alışmasının yeni fikir ve ufuklara yelken a&ccedil;acağını umuyorum, vesselam&hellip;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Dr. Vehbi KARA&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> </div> <p>&nbsp;</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.