Mehmet Nuri BİNGÖL
Köşe Yazarı
Mehmet Nuri BİNGÖL
 

METNİN ANAHTAR KELİMESİ

<p>İnsan hayatını d&uuml;zenleyen kimi metinler vardır. Sadece M&uuml;sl&uuml;manın değil b&uuml;t&uuml;n insanlığın &quot;cihanş&uuml;mul&quot; ahlaki duruşunu sağlayan ilk başta Kur&#39;an ayetleri, sonra Hadisler, ardından da m&uuml;&ccedil;tehit &acirc;limlerin eserleri gelir. &Ccedil;ağımızda bu eserlerden en fazla itibar g&ouml;reni ş&uuml;phesiz Nur risaleleridir (kitap&ccedil;ıkları).</p> <p>Nur risalelerinin m&uuml;ellifi Said Nursi, Mektubat eserinde, hi&ccedil;bir eserinin &quot;gazete gibi&quot; &uuml;st&uuml;nk&ouml;r&uuml; ve tuti kuşu ezberciliğiyle değil, tetkik ve tefekk&uuml;r&uuml; okunmasını istiyor bizden. Mesnevi-i Nuriye&#39;de temas ettiği d&ouml;rt ruhi hastalıktaki &quot;suizan&quot; meselesi fıkıh usul&uuml;ne aykırı şekilde anlaşılıyor.&nbsp;</p> <p>&quot;Muayyen&quot;, sınırları kesinkes belirlenmemiş bir durum i&ccedil;in h&uuml;k&uuml;m de şarta bağlı olarak konulur usulde. Eğer b&ouml;yle olmasaydı Nur &Uuml;stad, M&uuml;nazarat eserinde kendi zatına bile h&uuml;sn&uuml; zan edilmemesi gerektiğini beyan etmez, bizi muhayyer bırakıp o s&ouml;z&uuml;n&uuml; &quot; Kur&#39;an, Hadis ve Hakikat mihengine&quot; vurmamızı istemezdi.</p> <p>Bir metnin teması, mesajı, anahtar fikir ve kelimesi &ccedil;oğunlukla sonucunda bulunur. Mesnevi&#39;deki suizan meselesinin sonu şu mesajla bağlandığına g&ouml;re hi&ccedil;bir zaman girilmemesi gereken daire burasıdır.&nbsp;</p> <p>&quot;Binaenaleyh eslaf-ı izamın hikmetini bilmediğimiz bazı hallerini beğenmemek, s&ucirc;&#39;-i zandır. S&ucirc;&#39;-i zan ise, madd&icirc; ve manev&icirc; i&ccedil;timaiyatı zedeler.&quot;(1)</p> <p>&quot;İslaf-ı izam&quot;ın manasını kaynaklardan verelim &ouml;nce. GE&Ccedil;MİŞTEKİ DİN ALİMLERİ. Antrparantez diyeyim, sayfa altlarına l&uuml;gat koyan bir yayınevi buna yanlış mana verip sadece GE&Ccedil;MİŞTEKİ B&Uuml;Y&Uuml;KLER diyor. &quot;Bize&quot; yakın bir l&uuml;gatı da kaynak g&ouml;steriyor. O l&uuml;gat hata yaptıysa bu senin yanlışına &ouml;z&uuml;r olur mu? Elifi g&ouml;r&uuml;nce mertek sanan ve &ouml;lm&uuml;ş birine -kalkıp- &quot;İslaf-ı İ&#39;zam&quot; mı diyeceğiz şimdi?!</p> <p>&ldquo;Kendisinde bulunan s&ucirc;&#39;-i ahl&acirc;kı, s&ucirc;&#39;-i zan saikasıyla başkalara teşmil etmesin.&rdquo;</p> <p>Verdiğimiz &ouml;rnekten hareketle, bir M&Uuml;&Ccedil;TEHİDE suizan etmenin kaynağı sui ahlaktır. Yani, suizan eden kişinin i&ccedil; &acirc;leminde şu değerlendirme hakimdir:</p> <p>&ldquo;Ben bu kadar bilsem, bu kadar insana hitap etsem, karşılığında ya madd&icirc; bir kazan&ccedil; yahut şan ve ş&ouml;hret beklerim. O halde bu zat da bu işi b&ouml;yle bir maksat i&ccedil;in yapmaktadır.</p> <p>Suizan hastalığına yakalanan kimse, bunun bir g&uuml;nah olduğunu dikkate alarak, kardeşliğin ve sevginin bu b&uuml;y&uuml;k d&uuml;şmanına karşı i&ccedil; aleminde cephe almalı ve nefsine şu mesajı vermelidir:</p> <p>&ldquo;Sende bir eğrilik ve bir yanlışlık olmasa b&ouml;yle d&uuml;ş&uuml;nmezsin. &Ouml;ncelikle seni bu k&ouml;t&uuml; d&uuml;ş&uuml;ncelerden kurtarmak gerekiyor.&rdquo;</p> <p>&quot;Ve başkaların bazı harek&acirc;tını, hikmetini bilmediğinden, takbih etmesin. Binaenaleyh eslaf-ı izamın hikmetini bilmediğimiz bazı hallerini beğenmemek, s&ucirc;&#39;-i zandır. S&ucirc;&#39;-i zan ise, madd&icirc; ve manev&icirc; i&ccedil;timaiyatı zedeler.&quot;(1)</p> <p>H&uuml;sn&uuml;zannın gereği, başkalarının &ldquo;hikmetini bilmediğimiz işlerini&rdquo; k&ouml;t&uuml;lemekten ve &ccedil;irkin g&ouml;rmekten sakınmaktır. Bu genel bir tavsiye olmakla birlikte, ikinci c&uuml;mlede, s&ouml;z yine eslaf-ı izama getirilir ve &ouml;zellikle onların hallerini beğenmemekten, onlara suizan etmekten hassasiyetle&nbsp; ka&ccedil;ınmamız istenir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml;, onlara yapılan suizan ferd&icirc; olmakla kalmaz, onların izinde giden, onları m&uuml;rşit edinmiş kişilere de zarar vereceğinden toplum hayatında b&uuml;y&uuml;k yaralar a&ccedil;abilir.</p> <p>&Uuml;stat hazretleri mazide İsl&acirc;m&rsquo;a b&uuml;y&uuml;k hizmetlerde bulunarak bu dinin bize kadar ulaşmasında emeği ge&ccedil;en &acirc;lim ve m&uuml;rşitlere h&uuml;rmet ve muhabbet &uuml;zerinde &ouml;nemle durur. Onların, hikmetini bilmediğimiz bir s&ouml;z&uuml;n&uuml; ele alıp, o b&uuml;y&uuml;klerin b&uuml;t&uuml;n kemallerini ve hizmetlerini ink&acirc;r yoluna gitmek en azından insafsızlıktır. En azından diyoruz, &ccedil;&uuml;nk&uuml; onları nazarlardan d&uuml;ş&uuml;rmek İsl&acirc;m&rsquo;a da b&uuml;y&uuml;k bir zarardır.</p> <p>Bu konuda Bedi&uuml;zzaman Hazretlerinden &ouml;nemli bir &ouml;l&ccedil;&uuml;:</p> <p>&Uuml;stat hazretleri Muhyiddin-i Arab&icirc; Hazretlerinin mesleğini bug&uuml;nk&uuml; insanlara anlatmanın zarar olacağını, o mesleğin şaşaalı g&ouml;r&uuml;nmekle birlikte sahabe mesleğine g&ouml;re &ldquo;nakıs bir meşreb&rdquo; olduğunu ilmen ispat etmekle birlikte, Muhyiddin-i Arabi Hazretleri i&ccedil;in &ldquo;Ulum-u İslamiyenin bir mucizesi&rdquo;, Vahdet&uuml;&rsquo;l-V&uuml;cut i&ccedil;in de &ldquo;salih bir meşrep&rdquo; tabirlerini kullanarak talebelerini o b&uuml;y&uuml;k zata ve mesleğine suizan beslemekten ve karşı &ccedil;ıkmaktan hassasiyetle korumaktadır.</p> <p>Meselenin bir de manev&icirc; sorumluluk boyutu var. Onun da &ouml;nemle dikkate alınması gerekiyor. Bir askerin onbaşıya karşı gelmesiyle ordu komutanına karşı gelmesinin cezaları birbirinden farklıdır. Makam y&uuml;kseldik&ccedil;e ceza da artar. Birincisinde sadece birka&ccedil; tokat yemekle kurtulsa da ikincisinde hapse girmesi mukadder olur.</p> <p>&Uuml;STAD VE İ&Ccedil;TİHAT KUVVETİ OLAN KİMİ TALEBELERİNE H&Uuml;CUMU DA B&Ouml;YLE ANLAMAK M&Uuml;MK&Uuml;ND&Uuml;R.</p> <p>Mehmet Nuri&nbsp; BİNG&Ouml;L&nbsp;</p> <p><br /> Dipnotlar:</p> <p>(1) bk. Mesnevi-i Nuriye, Katre, Hatime.<br /> (2) bk. Lem&#39;alar, On Yedinci Lem&#39;a, Yedinci Nota</p>
Ekleme Tarihi: 01 Nisan 2021 - Perşembe

METNİN ANAHTAR KELİMESİ

<p>İnsan hayatını d&uuml;zenleyen kimi metinler vardır. Sadece M&uuml;sl&uuml;manın değil b&uuml;t&uuml;n insanlığın &quot;cihanş&uuml;mul&quot; ahlaki duruşunu sağlayan ilk başta Kur&#39;an ayetleri, sonra Hadisler, ardından da m&uuml;&ccedil;tehit &acirc;limlerin eserleri gelir. &Ccedil;ağımızda bu eserlerden en fazla itibar g&ouml;reni ş&uuml;phesiz Nur risaleleridir (kitap&ccedil;ıkları).</p> <p>Nur risalelerinin m&uuml;ellifi Said Nursi, Mektubat eserinde, hi&ccedil;bir eserinin &quot;gazete gibi&quot; &uuml;st&uuml;nk&ouml;r&uuml; ve tuti kuşu ezberciliğiyle değil, tetkik ve tefekk&uuml;r&uuml; okunmasını istiyor bizden. Mesnevi-i Nuriye&#39;de temas ettiği d&ouml;rt ruhi hastalıktaki &quot;suizan&quot; meselesi fıkıh usul&uuml;ne aykırı şekilde anlaşılıyor.&nbsp;</p> <p>&quot;Muayyen&quot;, sınırları kesinkes belirlenmemiş bir durum i&ccedil;in h&uuml;k&uuml;m de şarta bağlı olarak konulur usulde. Eğer b&ouml;yle olmasaydı Nur &Uuml;stad, M&uuml;nazarat eserinde kendi zatına bile h&uuml;sn&uuml; zan edilmemesi gerektiğini beyan etmez, bizi muhayyer bırakıp o s&ouml;z&uuml;n&uuml; &quot; Kur&#39;an, Hadis ve Hakikat mihengine&quot; vurmamızı istemezdi.</p> <p>Bir metnin teması, mesajı, anahtar fikir ve kelimesi &ccedil;oğunlukla sonucunda bulunur. Mesnevi&#39;deki suizan meselesinin sonu şu mesajla bağlandığına g&ouml;re hi&ccedil;bir zaman girilmemesi gereken daire burasıdır.&nbsp;</p> <p>&quot;Binaenaleyh eslaf-ı izamın hikmetini bilmediğimiz bazı hallerini beğenmemek, s&ucirc;&#39;-i zandır. S&ucirc;&#39;-i zan ise, madd&icirc; ve manev&icirc; i&ccedil;timaiyatı zedeler.&quot;(1)</p> <p>&quot;İslaf-ı izam&quot;ın manasını kaynaklardan verelim &ouml;nce. GE&Ccedil;MİŞTEKİ DİN ALİMLERİ. Antrparantez diyeyim, sayfa altlarına l&uuml;gat koyan bir yayınevi buna yanlış mana verip sadece GE&Ccedil;MİŞTEKİ B&Uuml;Y&Uuml;KLER diyor. &quot;Bize&quot; yakın bir l&uuml;gatı da kaynak g&ouml;steriyor. O l&uuml;gat hata yaptıysa bu senin yanlışına &ouml;z&uuml;r olur mu? Elifi g&ouml;r&uuml;nce mertek sanan ve &ouml;lm&uuml;ş birine -kalkıp- &quot;İslaf-ı İ&#39;zam&quot; mı diyeceğiz şimdi?!</p> <p>&ldquo;Kendisinde bulunan s&ucirc;&#39;-i ahl&acirc;kı, s&ucirc;&#39;-i zan saikasıyla başkalara teşmil etmesin.&rdquo;</p> <p>Verdiğimiz &ouml;rnekten hareketle, bir M&Uuml;&Ccedil;TEHİDE suizan etmenin kaynağı sui ahlaktır. Yani, suizan eden kişinin i&ccedil; &acirc;leminde şu değerlendirme hakimdir:</p> <p>&ldquo;Ben bu kadar bilsem, bu kadar insana hitap etsem, karşılığında ya madd&icirc; bir kazan&ccedil; yahut şan ve ş&ouml;hret beklerim. O halde bu zat da bu işi b&ouml;yle bir maksat i&ccedil;in yapmaktadır.</p> <p>Suizan hastalığına yakalanan kimse, bunun bir g&uuml;nah olduğunu dikkate alarak, kardeşliğin ve sevginin bu b&uuml;y&uuml;k d&uuml;şmanına karşı i&ccedil; aleminde cephe almalı ve nefsine şu mesajı vermelidir:</p> <p>&ldquo;Sende bir eğrilik ve bir yanlışlık olmasa b&ouml;yle d&uuml;ş&uuml;nmezsin. &Ouml;ncelikle seni bu k&ouml;t&uuml; d&uuml;ş&uuml;ncelerden kurtarmak gerekiyor.&rdquo;</p> <p>&quot;Ve başkaların bazı harek&acirc;tını, hikmetini bilmediğinden, takbih etmesin. Binaenaleyh eslaf-ı izamın hikmetini bilmediğimiz bazı hallerini beğenmemek, s&ucirc;&#39;-i zandır. S&ucirc;&#39;-i zan ise, madd&icirc; ve manev&icirc; i&ccedil;timaiyatı zedeler.&quot;(1)</p> <p>H&uuml;sn&uuml;zannın gereği, başkalarının &ldquo;hikmetini bilmediğimiz işlerini&rdquo; k&ouml;t&uuml;lemekten ve &ccedil;irkin g&ouml;rmekten sakınmaktır. Bu genel bir tavsiye olmakla birlikte, ikinci c&uuml;mlede, s&ouml;z yine eslaf-ı izama getirilir ve &ouml;zellikle onların hallerini beğenmemekten, onlara suizan etmekten hassasiyetle&nbsp; ka&ccedil;ınmamız istenir. &Ccedil;&uuml;nk&uuml;, onlara yapılan suizan ferd&icirc; olmakla kalmaz, onların izinde giden, onları m&uuml;rşit edinmiş kişilere de zarar vereceğinden toplum hayatında b&uuml;y&uuml;k yaralar a&ccedil;abilir.</p> <p>&Uuml;stat hazretleri mazide İsl&acirc;m&rsquo;a b&uuml;y&uuml;k hizmetlerde bulunarak bu dinin bize kadar ulaşmasında emeği ge&ccedil;en &acirc;lim ve m&uuml;rşitlere h&uuml;rmet ve muhabbet &uuml;zerinde &ouml;nemle durur. Onların, hikmetini bilmediğimiz bir s&ouml;z&uuml;n&uuml; ele alıp, o b&uuml;y&uuml;klerin b&uuml;t&uuml;n kemallerini ve hizmetlerini ink&acirc;r yoluna gitmek en azından insafsızlıktır. En azından diyoruz, &ccedil;&uuml;nk&uuml; onları nazarlardan d&uuml;ş&uuml;rmek İsl&acirc;m&rsquo;a da b&uuml;y&uuml;k bir zarardır.</p> <p>Bu konuda Bedi&uuml;zzaman Hazretlerinden &ouml;nemli bir &ouml;l&ccedil;&uuml;:</p> <p>&Uuml;stat hazretleri Muhyiddin-i Arab&icirc; Hazretlerinin mesleğini bug&uuml;nk&uuml; insanlara anlatmanın zarar olacağını, o mesleğin şaşaalı g&ouml;r&uuml;nmekle birlikte sahabe mesleğine g&ouml;re &ldquo;nakıs bir meşreb&rdquo; olduğunu ilmen ispat etmekle birlikte, Muhyiddin-i Arabi Hazretleri i&ccedil;in &ldquo;Ulum-u İslamiyenin bir mucizesi&rdquo;, Vahdet&uuml;&rsquo;l-V&uuml;cut i&ccedil;in de &ldquo;salih bir meşrep&rdquo; tabirlerini kullanarak talebelerini o b&uuml;y&uuml;k zata ve mesleğine suizan beslemekten ve karşı &ccedil;ıkmaktan hassasiyetle korumaktadır.</p> <p>Meselenin bir de manev&icirc; sorumluluk boyutu var. Onun da &ouml;nemle dikkate alınması gerekiyor. Bir askerin onbaşıya karşı gelmesiyle ordu komutanına karşı gelmesinin cezaları birbirinden farklıdır. Makam y&uuml;kseldik&ccedil;e ceza da artar. Birincisinde sadece birka&ccedil; tokat yemekle kurtulsa da ikincisinde hapse girmesi mukadder olur.</p> <p>&Uuml;STAD VE İ&Ccedil;TİHAT KUVVETİ OLAN KİMİ TALEBELERİNE H&Uuml;CUMU DA B&Ouml;YLE ANLAMAK M&Uuml;MK&Uuml;ND&Uuml;R.</p> <p>Mehmet Nuri&nbsp; BİNG&Ouml;L&nbsp;</p> <p><br /> Dipnotlar:</p> <p>(1) bk. Mesnevi-i Nuriye, Katre, Hatime.<br /> (2) bk. Lem&#39;alar, On Yedinci Lem&#39;a, Yedinci Nota</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.