Mehmet MEMDOĞLU
Köşe Yazarı
Mehmet MEMDOĞLU
 

PKK’nın Dönüşümü ve Kürtler

<p>&ldquo;Marksist-Leninist&rdquo; temel &uuml;zere kurulmuş olan PKK, doksanlı yıllarda K&uuml;rtlerin hayatında dinin (İslam&rsquo;ın) etkisini g&ouml;rmeye başlamış, bu y&ouml;ndeki politikalarında değişime y&ouml;nelik &ccedil;alışmalar yapmaya başlamıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan, dinin, insanın var olduğu ilk d&ouml;nemlerde anlam bulamadığı doğa g&uuml;&ccedil;lerine karşı zayıflığı dolayısıyla tanrılar yaratarak, korkularından, zayıflıklarından kurtulmak &ccedil;abasının sonucu olarak ortaya &ccedil;ıktığını ve tek tanrılı dinlerin toplum i&ccedil;inde egemen sınıf, aşiret ya da hanedanın menfaatlerine hizmet ettiğini savunan sosyalist s&ouml;ylemini korumuş olsa da; dinin K&uuml;rt toplumu &uuml;zerindeki etkisinin farkına varmıştır.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan&#39;ın dine bakışındaki değişimi, PKK&rsquo;nın kullandığı dil ve beraberinde uygulamalara da yansımıştır. PKK, bu değişimle kimi zaman din&icirc; bir s&ouml;ylem kullanmak zorunda kalmış, &ccedil;oğunluğu sağa meyilli olan dindar K&uuml;rtlere y&ouml;nelik propagandalarında T&uuml;rk sağı ile olan anlaşmazlıkları dile getirmiştir. İslam ile K&uuml;rt ulusal kimliğinin &ccedil;elişmediğini, K&uuml;rtlerin &ccedil;oğunluğunun Şafii mezhebine bağlı olması hasebiyle; Şafii mezhebinin Hanefi mezhebine &uuml;st&uuml;n olduğunu iddia etmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan&rsquo;daki bu değişime paralel olarak PKK da, Federasyona Civaka &Icirc;slamiya Kurd&icirc;stan (CİK)&nbsp; K&uuml;rdistan İslam Toplumu Federasyonu isimli bir yapılanmaya giderek, Ramazan ayı ile birlikte kutsal g&uuml;n ve gecelerde b&uuml;nyesindeki &lsquo;meleleri&rsquo; aracılığıyla Roj TV&rsquo;de programlar d&uuml;zenlemiş, Cudi ve benzeri yayınlarında da kimi ayet ve hadisleri delil g&ouml;stererek, tabanını genişletmeye &ccedil;alışmıştır. &Ouml;calan&rsquo;ın talimatıyla 13.05.2007 tarihinde b&ouml;lgedeki dindar K&uuml;rt tabanının AK Parti&rsquo;ye kaymasını engellemek amacıyla, Din Adamları Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği kurulmuştur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>B&ouml;lgenin hassasiyetlerini iyi bilen &Ouml;calan, 04. 09 2009 tarihli avukat g&ouml;r&uuml;şme notlarında: <em>&ldquo;Urfa&rsquo;da dinler araştırması yapılabilir. Bu konuda &ccedil;alışmalar y&uuml;r&uuml;t&uuml;lebilir. Hatta bir &ouml;nerim var; bize yakın olanlar Diyarbakır&rsquo;da İslami K&uuml;lt&uuml;r Derneği kurabilirler. Burada İslamiyet&rsquo;e ilişkin &ccedil;alışmalar yapılır. Dini yanlış anlıyorlar, dini namaz kılmak, oru&ccedil; tutmaktan ibaret sayıyorlar. Dinin bir ideolojisi vardır, bunu anlamak, tartışmak gerekir.&rdquo; </em>talimatını vermiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>15 Nisan 2011 tarihli bir diğer avukat g&ouml;r&uuml;şme notlarında ise &Ouml;calan, devam eden &lsquo;sivil itaatsizlik&rsquo; ve &lsquo;sivil cuma namazları&rsquo; hakkında:&nbsp; <em>&ldquo;Sivil cuma namazlarına ilişkin de şunları belirtmek istiyorum; Bu sivil itaatsizlik eylemlerini destekliyorum ve onları selamlıyorum. Ger&ccedil;ek İslam işte budur. Bu Medine İslamı&rsquo;dır. İktidara bulaşmamış Hz. Muhammed&#39;in İslam&rsquo;ı budur. Ben de ilkokuldan itibaren Cuma namazlarına gittiğimi iyi biliyorum. İslam&#39;la Selam kelimesinin k&ouml;keni aynıdır, barış, huzur, esenlik demektir. Bu sivil cuma namazlarına katılan b&uuml;t&uuml;n halkımızı selamlıyorum. Onların, barışı, selam&#39;ı yani İslam&#39;ın da ger&ccedil;ek anlamı olan barışı esenliği getirme yolundaki namazlarının kabul&uuml;n&uuml; diliyorum.&rdquo;</em> değerlendirmesinde bulunmuştur. Bu talimatların gereği olarak KCK İnan&ccedil; Komitesi de 8 Nisan 2011&rsquo;de &nbsp;yaptığı bir a&ccedil;ıklamayla &ldquo;Bundan sonra K&uuml;rt halkının cuma namazlarını bu &ccedil;adırlarda kılması&rdquo; gerektiğini belirtmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Yaşanan bu gelişmelere paralel olarak Demokratik Toplum Kongresi (DTK) b&uuml;nyesinde 6-7 Şubat 2010 tarihinde Mardin&#39;de bir &lsquo;inan&ccedil; &ccedil;alıştayı&rsquo; d&uuml;zenlenmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>B&ouml;lgedeki sivil toplum kuruluşlarının &ccedil;alışmaları T&uuml;rkiye&rsquo;nin diğer b&ouml;lgelerine g&ouml;re daha hareketlidir. Bu &ccedil;alışmalardaki kilit kesim K&uuml;rt ve İslam&icirc; hassasiyetleri y&uuml;ksek olan kesimlerdir. B&ouml;lgedeki n&uuml;fusun b&uuml;y&uuml;k bir kesiminin 30 yaş altında olması, sivil toplum kuruluşlarının dinamizmini arttırmaktadır. Dindar kesim b&ouml;lgede K&uuml;rt sorununa hep mesafeli dururken,&nbsp; son yıllarda ise bu sorunun i&ccedil;erisinde olduklarını g&ouml;r&uuml;yoruz.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan, 2013 Nevrozuna g&ouml;nderdiği mesajında, <em>&ldquo;Zaman ihtilafın, &ccedil;atışmanın, birbirlerini horlamanın değil, ittifakın, birlikteliğin, kucaklaşma ve helalleşmenin zamanıdır. &Ccedil;anakkale&rsquo;de omuz omuza şehit d&uuml;şen T&uuml;rkler ve K&uuml;rtler; Kurtuluş Savaşı&rsquo;nı birlikte yapmışlar, 1920 meclisini birlikte a&ccedil;mışlardır. Ortak ge&ccedil;mişimizin &ouml;n&uuml;m&uuml;ze koyduğu ger&ccedil;ek; ortak geleceğimizi de birlikte kurmamız gerektiğidir. TBMM&rsquo;nin kuruluşundaki ruh, bug&uuml;n de yeni d&ouml;nemi aydınlatmaktadır&hellip;</em> <em>Hz. Musa, Hz. İsa ve Hz. Muhammed&rsquo;in mesajlarındaki hakikatler, bug&uuml;n yeni m&uuml;jdelerle hayata ge&ccedil;iyor, insanoğlu kaybettiklerini geri kazanmaya &ccedil;alışıyor.&rdquo;</em> diyerek, farklı bir &Ouml;calan profili &ccedil;izmiş ve b&ouml;lgedeki inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtleri etkilemeyi başarmıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Benzer a&ccedil;ıklamalarına devam eden &Ouml;calan,&nbsp; 2013 yılı Kurban Bayramı i&ccedil;in g&ouml;nderdiği mesajda; <em>&ldquo;Bu kongre &ccedil;alışmalarında Alevisi, S&uuml;nnisi ile t&uuml;m halkımızın derinlikli tartışmalar y&uuml;r&uuml;tmesi, kongrenin anlamlı kararlaşmalarla ve kurumsallaşmalarla sonu&ccedil;lanması son derece &ouml;nemlidir. Hz. Muhammet&#39;in Medine şura &ccedil;alışmaları &ouml;rnek alınarak Şeyh Sait gibi tarihi kişiliklerin ruhuna uygun olarak bu &ccedil;alışmaların yapılması &ouml;nemlidir. Bu temelde t&uuml;m halkımızın Kurban Bayramını bir kez daha kutluyorum&rdquo;</em>&nbsp; ifadesiyle tavan yapan din&icirc; i&ccedil;erikli s&ouml;ylemler, BDP&rsquo;nin de politikalarında yeni arayışlara girmesine ve din&icirc; i&ccedil;erikli arg&uuml;manlar kullanmasında etkili olmuştur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan&#39;ın dine bakışındaki değişim, BDP&rsquo;nin geldiği gelenekteki siyasi partilerin kullandığı dil ve beraberindeki uygulamalara da yansımıştır. (30 Mart 2014 yerel se&ccedil;im &ccedil;alışmaları d&ouml;neminde Adana ve Mersin mitinglerinde Mersin Din Adamları Derneği (MEMİDER) temsilcilerinin -sarıklı ve sakallı mollalar- katılmasını bu uygulamaların bir sonucu olarak değerlendirebiliriz. <a href="http://www.inovatifhaber.com/haber/bdp-mersin-es-baskan-adaylarini-tanitti-8259.html">http://www.inovatifhaber.com/haber/bdp-mersin-es-baskan-adaylarini-tanitti-8259.html</a>) BDP, bu değişimle kimi zaman din&icirc; bir s&ouml;ylem kullanmak zorunda kalmış, İslam ile K&uuml;rt ulusal kimliğinin &ccedil;elişmediğini iddia etmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>O d&ouml;nemde BDP&rsquo;nin se&ccedil;im &ccedil;alışmalarında etkili olan, 17 ve 25 Aralık operasyonlarına da atıfta bulunan bir başka s&ouml;ylem ise Van-Edremit Belediye Başkanı se&ccedil;ilen Sevil Rojbin &Ccedil;etin gibi BDP&rsquo;li bir&ccedil;ok siyaset&ccedil;inin, AK Parti&rsquo;nin <em>&ldquo;K&uuml;rt halkını s&ouml;m&uuml;rmek i&ccedil;in kullandıkları en b&uuml;y&uuml;k arg&uuml;manları olan sahte dindarlık kisvesi g&uuml;n y&uuml;z&uuml;ne &ccedil;ıkmıştır. <strong>Din iman diyerek bir taraftan halkı kandıranlar diğer taraftan imanlarını ayakkabı kutularına doldurarak bu halkın kaderiyle oynadılar.&rdquo;</strong></em> propagandası ile b&ouml;lge insanının tercihini BDP ve HDP&rsquo;den yana kullanmalarında etkili olmuştur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Yine &Ouml;calan&rsquo;ın &ccedil;ağrısıyla 10-11 Mayıs 2014 tarihleri arasında Diyarbakır&rsquo;da ger&ccedil;ekleştirilen, yurt i&ccedil;i ve yurt dışından &ccedil;ok sayıda İslam &acirc;limi, kanaat &ouml;nderi, akademisyen ve siyaset&ccedil;inin katılımı ile toplanan Demokratik İslam Kongresi a&ccedil;ılışında okunan mesajında &Ouml;calan: <em>&ldquo;İslami &uuml;mmet anlayışı &ouml;z itibariyle ulus devlet&ccedil;ilikle asla bağdaşmaz&hellip;</em> <em>Daha somut olarak genelde t&uuml;m canlılara &ouml;zelde insana &ouml;zg&uuml; topluluklara İslam evrenselliğinin &ouml;z&uuml;nde yatan adil ve &ouml;zg&uuml;rce yaklaşımları uygulamalıyız. Kul hakkı yememek ve karıncayı ezmemekle dile getirilen budur&hellip; </em><em>Kongrenizin hem İslam&rsquo;ın evrenselliği hem tekilliği bağlamında gerek İslami Milletler Birliği gerekse bağrındaki &ccedil;oğulculuğun ifadesi olan her mezhebi tekiller sorununa doğru yaklaşımlar ve uygulama esaslarını ger&ccedil;ekleştireceğine dair inan&ccedil; ve umudumu ifade etmek isterim&hellip; Adil, &ouml;zg&uuml;r ve demokratik İslam bu ger&ccedil;eğin alternatifi olarak, kendini anlamlandırmak ve s&uuml;rekli bir kurumsallaşmaya tabi kılmak durumundadır. Yeni kurumsallaşmanın adını, &ouml;rg&uuml;tlenme esaslarını ve amel bi&ccedil;imlerini derin bir vukuf ve iradeyle oluşturacağınıza dair inancımı belirtmek isterim&rdquo;</em> diyerek, bug&uuml;ne kadar PKK&rsquo;ya mesafeli duran inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rt kesiminin sempatisini kazanmıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>T&uuml;m bu gelişmelere paralel olarak, &ldquo;Devlet K&uuml;rtlere zul&uuml;m etmiştir. K&uuml;rtlerin hakkını yemiştir. K&uuml;rtler d&uuml;şmana karşı savaşmaktadır, bu da helaldir&rdquo; propagandası ile sivil itaatsizlik eylemleri &ccedil;er&ccedil;evesinde başlatılan cuma namazı eylemleri, BDP tabanı ve b&ouml;lge insanı &uuml;zerinde &ccedil;ok etkili olmuştur. BDP, 2014 yerel se&ccedil;imlerinden &ouml;nce sivil itaatsizlik eylemleri &ccedil;er&ccedil;evesinde başlattığı &ldquo;sivil cuma namazı&rdquo; eylemleri ile b&ouml;lgede kendilerine y&ouml;nelik olumsuz algıyı değiştirmeyi başarmıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>10 Ağustos 2014 tarihindeki Cumhurbaşkanlığı se&ccedil;iminde, HDP&rsquo;nin adayı olan Selahattin Demirtaş&rsquo;ın, se&ccedil;im &ccedil;alışmaları s&uuml;resince kullandığı dil ve vermiş olduğu ılımlı mesajlar sadece inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtlerin değil, T&uuml;rkiye&rsquo;deki bir&ccedil;ok kesimin takdirini kazandı.</p> <p>&nbsp;</p> <p>7 Haziran se&ccedil;imi &ouml;ncesi T&uuml;rkiye&rsquo;nin g&uuml;ndemini işgal eden &ldquo;Diyanet&rdquo; polemiği tartışmaları da beklentilerin aksine, ge&ccedil;miş d&ouml;nemlerde AK Parti&rsquo;ye oy vermiş inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtlerin tercihlerini HDP&rsquo;den yana kullanmalarında etkili oldu. Yıllarca &quot;etnisiteye&quot; dayalı uygulanan politikalar, b&ouml;lgede karşıt bir K&uuml;rt kimliğinin oluşmasına neden oldu. Bu kesim i&ccedil;in artık &ldquo;İslam&icirc;&rdquo; kimlik değil,&nbsp; &ldquo;K&uuml;rt&rdquo; kimliği &ouml;n plandadır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ve bug&uuml;n gelinen nokta: Şehir merkezlerinde evlerinde, eşlerinin yanı başında PKK tarafından şehit edilen g&uuml;venlik g&ouml;revlileri ve bu cinayetlere sessiz kalan inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtler ile s&ouml;z&uuml;m ona sivil siyasetin temsilcileri olan HDP&rsquo;li milletvekilleri.</p> <p>&nbsp;</p> <p>HDP milletvekili aday listeleri Kandil onaylı olduğu i&ccedil;in, HDP&#39;li vekiller; KCK&#39;ya olan diyet bor&ccedil;larını, PKK ter&ouml;r&uuml;ne sessiz kalmakla g&ouml;steriyorlar. İnan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtlerin, HDP&rsquo;li milletvekillerinin Şengal&rsquo;deki, Kobani&rsquo;deki, Suru&ccedil;&rsquo;taki IŞİD vahşetine g&ouml;sterdikleri haklı tepkiyi, (&ouml;zellikle her fırsatta İslami gelenekten geldiklerini ifade eden Altan Tan, Kadri Yıldırım, Ayhan Bilgen, H&uuml;da Kaya, Seher Ak&ccedil;ınar Bayar) &nbsp;son g&uuml;nlerde yoğunlaşan PKK ter&ouml;r&uuml;ne de g&ouml;stermelerini bekliyoruz.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Unutmayın! Bir &uuml;lkeye barış ve huzur, o &uuml;lke insanların her t&uuml;rl&uuml; ter&ouml;r ve şiddet olaylarına karşı duruşuyla gelebilir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
Ekleme Tarihi: 03 Ağustos 2015 - Pazartesi

PKK’nın Dönüşümü ve Kürtler

<p>&ldquo;Marksist-Leninist&rdquo; temel &uuml;zere kurulmuş olan PKK, doksanlı yıllarda K&uuml;rtlerin hayatında dinin (İslam&rsquo;ın) etkisini g&ouml;rmeye başlamış, bu y&ouml;ndeki politikalarında değişime y&ouml;nelik &ccedil;alışmalar yapmaya başlamıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan, dinin, insanın var olduğu ilk d&ouml;nemlerde anlam bulamadığı doğa g&uuml;&ccedil;lerine karşı zayıflığı dolayısıyla tanrılar yaratarak, korkularından, zayıflıklarından kurtulmak &ccedil;abasının sonucu olarak ortaya &ccedil;ıktığını ve tek tanrılı dinlerin toplum i&ccedil;inde egemen sınıf, aşiret ya da hanedanın menfaatlerine hizmet ettiğini savunan sosyalist s&ouml;ylemini korumuş olsa da; dinin K&uuml;rt toplumu &uuml;zerindeki etkisinin farkına varmıştır.</p> <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan&#39;ın dine bakışındaki değişimi, PKK&rsquo;nın kullandığı dil ve beraberinde uygulamalara da yansımıştır. PKK, bu değişimle kimi zaman din&icirc; bir s&ouml;ylem kullanmak zorunda kalmış, &ccedil;oğunluğu sağa meyilli olan dindar K&uuml;rtlere y&ouml;nelik propagandalarında T&uuml;rk sağı ile olan anlaşmazlıkları dile getirmiştir. İslam ile K&uuml;rt ulusal kimliğinin &ccedil;elişmediğini, K&uuml;rtlerin &ccedil;oğunluğunun Şafii mezhebine bağlı olması hasebiyle; Şafii mezhebinin Hanefi mezhebine &uuml;st&uuml;n olduğunu iddia etmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan&rsquo;daki bu değişime paralel olarak PKK da, Federasyona Civaka &Icirc;slamiya Kurd&icirc;stan (CİK)&nbsp; K&uuml;rdistan İslam Toplumu Federasyonu isimli bir yapılanmaya giderek, Ramazan ayı ile birlikte kutsal g&uuml;n ve gecelerde b&uuml;nyesindeki &lsquo;meleleri&rsquo; aracılığıyla Roj TV&rsquo;de programlar d&uuml;zenlemiş, Cudi ve benzeri yayınlarında da kimi ayet ve hadisleri delil g&ouml;stererek, tabanını genişletmeye &ccedil;alışmıştır. &Ouml;calan&rsquo;ın talimatıyla 13.05.2007 tarihinde b&ouml;lgedeki dindar K&uuml;rt tabanının AK Parti&rsquo;ye kaymasını engellemek amacıyla, Din Adamları Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği kurulmuştur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>B&ouml;lgenin hassasiyetlerini iyi bilen &Ouml;calan, 04. 09 2009 tarihli avukat g&ouml;r&uuml;şme notlarında: <em>&ldquo;Urfa&rsquo;da dinler araştırması yapılabilir. Bu konuda &ccedil;alışmalar y&uuml;r&uuml;t&uuml;lebilir. Hatta bir &ouml;nerim var; bize yakın olanlar Diyarbakır&rsquo;da İslami K&uuml;lt&uuml;r Derneği kurabilirler. Burada İslamiyet&rsquo;e ilişkin &ccedil;alışmalar yapılır. Dini yanlış anlıyorlar, dini namaz kılmak, oru&ccedil; tutmaktan ibaret sayıyorlar. Dinin bir ideolojisi vardır, bunu anlamak, tartışmak gerekir.&rdquo; </em>talimatını vermiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>15 Nisan 2011 tarihli bir diğer avukat g&ouml;r&uuml;şme notlarında ise &Ouml;calan, devam eden &lsquo;sivil itaatsizlik&rsquo; ve &lsquo;sivil cuma namazları&rsquo; hakkında:&nbsp; <em>&ldquo;Sivil cuma namazlarına ilişkin de şunları belirtmek istiyorum; Bu sivil itaatsizlik eylemlerini destekliyorum ve onları selamlıyorum. Ger&ccedil;ek İslam işte budur. Bu Medine İslamı&rsquo;dır. İktidara bulaşmamış Hz. Muhammed&#39;in İslam&rsquo;ı budur. Ben de ilkokuldan itibaren Cuma namazlarına gittiğimi iyi biliyorum. İslam&#39;la Selam kelimesinin k&ouml;keni aynıdır, barış, huzur, esenlik demektir. Bu sivil cuma namazlarına katılan b&uuml;t&uuml;n halkımızı selamlıyorum. Onların, barışı, selam&#39;ı yani İslam&#39;ın da ger&ccedil;ek anlamı olan barışı esenliği getirme yolundaki namazlarının kabul&uuml;n&uuml; diliyorum.&rdquo;</em> değerlendirmesinde bulunmuştur. Bu talimatların gereği olarak KCK İnan&ccedil; Komitesi de 8 Nisan 2011&rsquo;de &nbsp;yaptığı bir a&ccedil;ıklamayla &ldquo;Bundan sonra K&uuml;rt halkının cuma namazlarını bu &ccedil;adırlarda kılması&rdquo; gerektiğini belirtmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Yaşanan bu gelişmelere paralel olarak Demokratik Toplum Kongresi (DTK) b&uuml;nyesinde 6-7 Şubat 2010 tarihinde Mardin&#39;de bir &lsquo;inan&ccedil; &ccedil;alıştayı&rsquo; d&uuml;zenlenmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>B&ouml;lgedeki sivil toplum kuruluşlarının &ccedil;alışmaları T&uuml;rkiye&rsquo;nin diğer b&ouml;lgelerine g&ouml;re daha hareketlidir. Bu &ccedil;alışmalardaki kilit kesim K&uuml;rt ve İslam&icirc; hassasiyetleri y&uuml;ksek olan kesimlerdir. B&ouml;lgedeki n&uuml;fusun b&uuml;y&uuml;k bir kesiminin 30 yaş altında olması, sivil toplum kuruluşlarının dinamizmini arttırmaktadır. Dindar kesim b&ouml;lgede K&uuml;rt sorununa hep mesafeli dururken,&nbsp; son yıllarda ise bu sorunun i&ccedil;erisinde olduklarını g&ouml;r&uuml;yoruz.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan, 2013 Nevrozuna g&ouml;nderdiği mesajında, <em>&ldquo;Zaman ihtilafın, &ccedil;atışmanın, birbirlerini horlamanın değil, ittifakın, birlikteliğin, kucaklaşma ve helalleşmenin zamanıdır. &Ccedil;anakkale&rsquo;de omuz omuza şehit d&uuml;şen T&uuml;rkler ve K&uuml;rtler; Kurtuluş Savaşı&rsquo;nı birlikte yapmışlar, 1920 meclisini birlikte a&ccedil;mışlardır. Ortak ge&ccedil;mişimizin &ouml;n&uuml;m&uuml;ze koyduğu ger&ccedil;ek; ortak geleceğimizi de birlikte kurmamız gerektiğidir. TBMM&rsquo;nin kuruluşundaki ruh, bug&uuml;n de yeni d&ouml;nemi aydınlatmaktadır&hellip;</em> <em>Hz. Musa, Hz. İsa ve Hz. Muhammed&rsquo;in mesajlarındaki hakikatler, bug&uuml;n yeni m&uuml;jdelerle hayata ge&ccedil;iyor, insanoğlu kaybettiklerini geri kazanmaya &ccedil;alışıyor.&rdquo;</em> diyerek, farklı bir &Ouml;calan profili &ccedil;izmiş ve b&ouml;lgedeki inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtleri etkilemeyi başarmıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Benzer a&ccedil;ıklamalarına devam eden &Ouml;calan,&nbsp; 2013 yılı Kurban Bayramı i&ccedil;in g&ouml;nderdiği mesajda; <em>&ldquo;Bu kongre &ccedil;alışmalarında Alevisi, S&uuml;nnisi ile t&uuml;m halkımızın derinlikli tartışmalar y&uuml;r&uuml;tmesi, kongrenin anlamlı kararlaşmalarla ve kurumsallaşmalarla sonu&ccedil;lanması son derece &ouml;nemlidir. Hz. Muhammet&#39;in Medine şura &ccedil;alışmaları &ouml;rnek alınarak Şeyh Sait gibi tarihi kişiliklerin ruhuna uygun olarak bu &ccedil;alışmaların yapılması &ouml;nemlidir. Bu temelde t&uuml;m halkımızın Kurban Bayramını bir kez daha kutluyorum&rdquo;</em>&nbsp; ifadesiyle tavan yapan din&icirc; i&ccedil;erikli s&ouml;ylemler, BDP&rsquo;nin de politikalarında yeni arayışlara girmesine ve din&icirc; i&ccedil;erikli arg&uuml;manlar kullanmasında etkili olmuştur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&Ouml;calan&#39;ın dine bakışındaki değişim, BDP&rsquo;nin geldiği gelenekteki siyasi partilerin kullandığı dil ve beraberindeki uygulamalara da yansımıştır. (30 Mart 2014 yerel se&ccedil;im &ccedil;alışmaları d&ouml;neminde Adana ve Mersin mitinglerinde Mersin Din Adamları Derneği (MEMİDER) temsilcilerinin -sarıklı ve sakallı mollalar- katılmasını bu uygulamaların bir sonucu olarak değerlendirebiliriz. <a href="http://www.inovatifhaber.com/haber/bdp-mersin-es-baskan-adaylarini-tanitti-8259.html">http://www.inovatifhaber.com/haber/bdp-mersin-es-baskan-adaylarini-tanitti-8259.html</a>) BDP, bu değişimle kimi zaman din&icirc; bir s&ouml;ylem kullanmak zorunda kalmış, İslam ile K&uuml;rt ulusal kimliğinin &ccedil;elişmediğini iddia etmiştir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>O d&ouml;nemde BDP&rsquo;nin se&ccedil;im &ccedil;alışmalarında etkili olan, 17 ve 25 Aralık operasyonlarına da atıfta bulunan bir başka s&ouml;ylem ise Van-Edremit Belediye Başkanı se&ccedil;ilen Sevil Rojbin &Ccedil;etin gibi BDP&rsquo;li bir&ccedil;ok siyaset&ccedil;inin, AK Parti&rsquo;nin <em>&ldquo;K&uuml;rt halkını s&ouml;m&uuml;rmek i&ccedil;in kullandıkları en b&uuml;y&uuml;k arg&uuml;manları olan sahte dindarlık kisvesi g&uuml;n y&uuml;z&uuml;ne &ccedil;ıkmıştır. <strong>Din iman diyerek bir taraftan halkı kandıranlar diğer taraftan imanlarını ayakkabı kutularına doldurarak bu halkın kaderiyle oynadılar.&rdquo;</strong></em> propagandası ile b&ouml;lge insanının tercihini BDP ve HDP&rsquo;den yana kullanmalarında etkili olmuştur.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Yine &Ouml;calan&rsquo;ın &ccedil;ağrısıyla 10-11 Mayıs 2014 tarihleri arasında Diyarbakır&rsquo;da ger&ccedil;ekleştirilen, yurt i&ccedil;i ve yurt dışından &ccedil;ok sayıda İslam &acirc;limi, kanaat &ouml;nderi, akademisyen ve siyaset&ccedil;inin katılımı ile toplanan Demokratik İslam Kongresi a&ccedil;ılışında okunan mesajında &Ouml;calan: <em>&ldquo;İslami &uuml;mmet anlayışı &ouml;z itibariyle ulus devlet&ccedil;ilikle asla bağdaşmaz&hellip;</em> <em>Daha somut olarak genelde t&uuml;m canlılara &ouml;zelde insana &ouml;zg&uuml; topluluklara İslam evrenselliğinin &ouml;z&uuml;nde yatan adil ve &ouml;zg&uuml;rce yaklaşımları uygulamalıyız. Kul hakkı yememek ve karıncayı ezmemekle dile getirilen budur&hellip; </em><em>Kongrenizin hem İslam&rsquo;ın evrenselliği hem tekilliği bağlamında gerek İslami Milletler Birliği gerekse bağrındaki &ccedil;oğulculuğun ifadesi olan her mezhebi tekiller sorununa doğru yaklaşımlar ve uygulama esaslarını ger&ccedil;ekleştireceğine dair inan&ccedil; ve umudumu ifade etmek isterim&hellip; Adil, &ouml;zg&uuml;r ve demokratik İslam bu ger&ccedil;eğin alternatifi olarak, kendini anlamlandırmak ve s&uuml;rekli bir kurumsallaşmaya tabi kılmak durumundadır. Yeni kurumsallaşmanın adını, &ouml;rg&uuml;tlenme esaslarını ve amel bi&ccedil;imlerini derin bir vukuf ve iradeyle oluşturacağınıza dair inancımı belirtmek isterim&rdquo;</em> diyerek, bug&uuml;ne kadar PKK&rsquo;ya mesafeli duran inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rt kesiminin sempatisini kazanmıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>T&uuml;m bu gelişmelere paralel olarak, &ldquo;Devlet K&uuml;rtlere zul&uuml;m etmiştir. K&uuml;rtlerin hakkını yemiştir. K&uuml;rtler d&uuml;şmana karşı savaşmaktadır, bu da helaldir&rdquo; propagandası ile sivil itaatsizlik eylemleri &ccedil;er&ccedil;evesinde başlatılan cuma namazı eylemleri, BDP tabanı ve b&ouml;lge insanı &uuml;zerinde &ccedil;ok etkili olmuştur. BDP, 2014 yerel se&ccedil;imlerinden &ouml;nce sivil itaatsizlik eylemleri &ccedil;er&ccedil;evesinde başlattığı &ldquo;sivil cuma namazı&rdquo; eylemleri ile b&ouml;lgede kendilerine y&ouml;nelik olumsuz algıyı değiştirmeyi başarmıştır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>10 Ağustos 2014 tarihindeki Cumhurbaşkanlığı se&ccedil;iminde, HDP&rsquo;nin adayı olan Selahattin Demirtaş&rsquo;ın, se&ccedil;im &ccedil;alışmaları s&uuml;resince kullandığı dil ve vermiş olduğu ılımlı mesajlar sadece inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtlerin değil, T&uuml;rkiye&rsquo;deki bir&ccedil;ok kesimin takdirini kazandı.</p> <p>&nbsp;</p> <p>7 Haziran se&ccedil;imi &ouml;ncesi T&uuml;rkiye&rsquo;nin g&uuml;ndemini işgal eden &ldquo;Diyanet&rdquo; polemiği tartışmaları da beklentilerin aksine, ge&ccedil;miş d&ouml;nemlerde AK Parti&rsquo;ye oy vermiş inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtlerin tercihlerini HDP&rsquo;den yana kullanmalarında etkili oldu. Yıllarca &quot;etnisiteye&quot; dayalı uygulanan politikalar, b&ouml;lgede karşıt bir K&uuml;rt kimliğinin oluşmasına neden oldu. Bu kesim i&ccedil;in artık &ldquo;İslam&icirc;&rdquo; kimlik değil,&nbsp; &ldquo;K&uuml;rt&rdquo; kimliği &ouml;n plandadır.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ve bug&uuml;n gelinen nokta: Şehir merkezlerinde evlerinde, eşlerinin yanı başında PKK tarafından şehit edilen g&uuml;venlik g&ouml;revlileri ve bu cinayetlere sessiz kalan inan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtler ile s&ouml;z&uuml;m ona sivil siyasetin temsilcileri olan HDP&rsquo;li milletvekilleri.</p> <p>&nbsp;</p> <p>HDP milletvekili aday listeleri Kandil onaylı olduğu i&ccedil;in, HDP&#39;li vekiller; KCK&#39;ya olan diyet bor&ccedil;larını, PKK ter&ouml;r&uuml;ne sessiz kalmakla g&ouml;steriyorlar. İnan&ccedil;lı-dindar K&uuml;rtlerin, HDP&rsquo;li milletvekillerinin Şengal&rsquo;deki, Kobani&rsquo;deki, Suru&ccedil;&rsquo;taki IŞİD vahşetine g&ouml;sterdikleri haklı tepkiyi, (&ouml;zellikle her fırsatta İslami gelenekten geldiklerini ifade eden Altan Tan, Kadri Yıldırım, Ayhan Bilgen, H&uuml;da Kaya, Seher Ak&ccedil;ınar Bayar) &nbsp;son g&uuml;nlerde yoğunlaşan PKK ter&ouml;r&uuml;ne de g&ouml;stermelerini bekliyoruz.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Unutmayın! Bir &uuml;lkeye barış ve huzur, o &uuml;lke insanların her t&uuml;rl&uuml; ter&ouml;r ve şiddet olaylarına karşı duruşuyla gelebilir.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve haber111.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.